Het Brabantse DAF Trucks bestaat in 2028 honderd jaar
DAF bestaat in 2028 honderd jaar. En dit is het eerste verhaal over de Eindhovense truck-producent in FRITS… Het was hoog tijd dus voor een bezoek aan het hoofdkantoor aan de Geldropseweg en een gesprek met CEO Harald Seidel. Want wat bindt het voormalige familiebedrijf in Amerikaanse handen überhaupt nog aan Eindhoven dan wel aan Brainport? Nou, alles, zo blijkt. „Ik zeg wel eens: DAF is het best bewaarde geheim van Zuidoost-Brabant”, verklaart de president-directeur.
Tekst: Hans Matheeuwsen | Foto’s: Douwe Beckmann, Daf Trucks
Om maar meteen alvast één vooringenomenheid uit de weg te ruimen: DAF Trucks NV beschouwt zich nog steeds als een familiebedrijf. Niet vanwege aanwezige bloedbanden met de grondleggers Wim en Hub van Doorne, maar door het corporate gevoel, de (werk)cultuur, de maatschappelijke betrokkenheid en de sociale verantwoordelijkheid, stelt Harald. „Wij koesteren de familietraditie – PACCAR, onze moedermaatschappij, is ook een familiebedrijf – maar het gaat vooral om de manier hoe wij met elkaar omgaan, omzien naar elkaar en elkaar helpen. Als het spannend wordt dan stropen wij de mouwen op om het te gaan regelen voor onze klanten.”
Een Brabantse tongval verloochent zich niet. In de voorbereiding van ons gesprek was ik nog uitgegaan van mogelijk een interview in het Engels. Harald is geboren in Oss. „Vroeger was het in Eindhoven: ‘Werkte gij bij Philips of bende van d’n DAF?’ Daffer ben je”, benadrukt hij de diepe worteling in Brabant én de speciale Eindhovense DAF-beleving. Hij ontvangt mij in de boardroom waarin de broers en naamgevers – geboren in Limburg, opgegroeid in Deurne – zomaar gisteren nog aan tafel hadden kunnen zitten. De sfeer is nostalgisch, de ruimte ademt hun aanwezigheid, al was het maar omdat de oorspronkelijke inrichting ongemoeid is gelaten.
Wij zijn de grootste in automotive in Nederland, qua R&D’
Dat geldt tevens voor het kantoor van Harald. Het bureau was eigendom van Hub van Doorne. Hij was de techneut van de broers. Wim was de ondernemer. Hub begon in 1928 met een smidse voor metaalbewerking in de Tongelresestraat. DAF staat voor Van Doorne’s Automobielfabriek waar tot 1975 niet alleen vrachtwagens maar ook personenauto’s van de band rolden, toen nam Volvo deze tak over. In 1993 ging de truck-fabrikant failliet waarna een doorstart werd gemaakt in afgeslankte vorm onder de naam DAF Trucks NV. De multinational is sinds 1996 eigendom van PACCAR dat in de Verenigde Staten eigenaar is van de vrachtwagenmerken Kenworth en Peterbilt.
Rijdende computer
De historische analogie met dat andere, uitermate succesvolle duo dat Eindhoven vorm gaf, is evident: Gerard Philips was de uitvinder, zijn broer Anton de ondernemer. Hoewel trucks nog voor een deel met de hand worden geassembleerd is DAF anno 2025 binnen Brainport Eindhoven haast net zo innovatief als Philips. Beide bedrijven staan in de R&D Top 30 van Nederland. Philips op 2 met jaarlijks 700 miljoen euro aan uitgaven en DAF op 7 met 181 miljoen, nóg voor de VDL Groep die op 8 staat. ASML (1) en NXP (6) completeren de regionale inbreng in de Top 10.
„Over worteling gesproken…”, onderstreept Harald de positie en betrokkenheid van DAF. En zo kan hij nog wel even doorgaan. Zijn presentatie van het bedrijf draait mee. „Wij zijn de grootste in automotive in Nederland, qua R&D. Onderzoek en ontwikkeling zijn enorm belangrijk. Dat geldt voor de lifeline van ons bedrijf, verduurzaming, vermindering van emissie, terugdringen van CO2 en klimaatdoelstellingen, de ontwikkeling van de elektrische trucks van de toekomst. Daar is ontzettend veel engineering voor nodig. We hebben een Digital Technology Center waar onze engineers werken aan alle embedded software, digitalisering en connectivity. Ja, we werken ook aan autonoom rijden en het spreekt voor zich dat we ook qua moderne veiligheidssystemen gezien mogen worden. Onze trucks zitten vol met camerasystemen en sensoren. De truck is een rijdende computer geworden. Je zou kunnen zeggen dat we inmiddels ook een softwarebedrijf zijn.”
Bij DAF in Eindhoven werken zo’n zesduizend mensen, verdeeld over 72 nationaliteiten. Bij de toeleveranciers in de regio, dat zijn er 76, werken ook nog eens zevenduizend mensen voor DAF, indirect weliswaar. Geheel volgens de trend wordt het fabriekscomplex in Tongelre en deels op Geldrops grondgebied campus genoemd. DAF heeft één miljoen vierkante meter in gebruik en ruimte genoeg voor de ontwikkeling en productie van alle soorten vrachtwagens. Voor de nieuwste generatie, elektrische trucks is een nieuwe fabriek ingericht bij de hoofdingang aan de Hugo van der Goeslaan.
Mooier maken
Moeiteloos schakelt Harald van de high tech en de positie in Brainport over naar de maatschappelijke verantwoordelijkheid die de onderneming neemt in stad en regio. „Wij zijn hier al zo lang, Daffers zijn niet alleen trots op onze producten maar ook op Eindhoven en het feit dat de fabrieken in Eindhoven staan. Als industriëlen in de regio hebben wij regelmatig overleg met elkaar om te kijken hoe wij elkaar kunnen versterken. Hoe kunnen wij het talent dat we hier hebben zich optimaal laten ontplooien?
We nemen ook onze sociale verantwoordelijkheid. Wij vinden het belangrijk dat DAF-werknemers worden gestimuleerd om zich in te zetten voor goede doelen of mensen in de omgeving die het minder goed hebben. Dat doen we bijvoorbeeld via Samen voor de Regio. Onze werknemers doneren aan de Stichting DAF Helpende Handen die lokale doelen ondersteunt die het leven een stukje mooier kunnen maken.
We zijn founding member van de Ontdekfabriek op Strijp-S. We doen mee aan de Jonge Onderzoekers. We sponsoren het Solar Team van de Technische Universiteit Eindhoven, evenals het University Racing Team, en het e-racing team van het Hub van Doornecollege in Deurne. Wij zijn de grootste in de regio op het gebied van wat sociale werkgelegenheid wordt genoemd. In ons verpakkingscentrum voor onderdelen werken vierhonderd mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In goede samenwerking met Ergon. Je kunt zien dat deze mensen trots zijn op hun werk voor DAF, dat vinden wij mooi.”
Daffers zijn niet alleen trots op onze producten maar ook op Eindhoven’
Voetsporen
Harald maakt sinds 2017 deel uit van de raad van bestuur van DAF. Daarvoor was hij financieel directeur. Hij kwam in 2001 aan boord. Sinds 2022 is hij president-directeur. „Ik werk hier zo’n 25 jaar en het vervult me elke dag met veel vreugde om hier te mogen zijn en in de voetsporen te treden van Hub en Wim van Doorne. We noemen ons automobielfabriek maar kennen een rijke geschiedenis met vrachtwagens, personenauto’s, bussen en ook militaire voertuigen. Die vind je terug in het prachtige DAF Museum, dat wij uiteraard ook steunen. Dat vinden wij óók belangrijk, het is één van de best bezochte musea in Eindhoven, gedragen door vrijwilligers met een groot hart voor DAF, zij hebben hier bijna allemaal gewerkt. We koesteren onze geschiedenis.
Vandaag de dag zijn we een internationaal high tech bedrijf met een omzet van zeven miljard euro. We bouwen bijna vijftigduizend trucks per jaar die we exporteren naar zeventig landen. Één op de zes trucks in Europa is een DAF. We hebben een marktaandeel van circa vijftien procent, zijn marktleider in Nederland en Engeland, het grootste importmerk van trekkers in Duitsland en Frankrijk. DAF wordt over de hele wereld verkocht. Je kunt het zo gek niet bedenken of er rijden DAF’s. En niet alleen nieuwe trucks, ook tweedehands. Een DAF staat bekend om z’n betrouwbaarheid en die het ook uitstekend doet in zijn tweede of derde leven. We zijn weliswaar overgenomen door PACCAR dat met hun drie merken wereldwijd opereert maar DAF is altijd een uniek product gebleven; een uniek merk met een eigen identiteit in Europa.”
Kilometers maken
Het beroemde, uitgebreide dealernetwerk met meer dan 1.500 locaties in Europa is een kracht van DAF, beaamt Harald. „Je koopt een vrachtwagen om mee te rijden. Die moet het gewoon goed doen. Dag in, dag uit, de weg op, kilometers maken. De nieuwste generatie trucks is de trots van het bedrijf. Sinds 2021 maken wij de eerste en enige trucks die voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving op het gebied van afmetingen en gewichten van vrachtwagens. De trucks mogen tegenwoordig net wat langer zijn, waardoor je ze aan de voorzijde wat ronder mag maken, zeg maar. Dat scheelt twintig procent in de aerodynamica. De CO2-uitstoot is tien procent minder, onder andere door die optimale aerodynamica maar ook door een verder verbeterde motor voor meer brandstofbesparing, systemen voor veiligheid en connectivity. De auto is voortdurend verbonden met de thuisbasis.
Je koopt een vrachtwagen om mee te rijden. Die moet het gewoon goed doen. Dag in, dag uit, de weg op, kilometers maken’
DAF heeft vele producten ontwikkeld en gemaakt, en de nodige automotive uitvindingen gedaan: de automatische transmissie, de turbo intercooler. Waarin de rijke historie resulteert zijn toonaangevende transportoplossingen in de breedste zin van het woord voor onze klanten. En in principe zijn er geen twee trucks hetzelfde. Er zijn in onze sector geen one size fits all-oplossingen. Het is allemaal maatwerk.
We leveren momenteel achthonderd vrachtwagens uit aan het Belgische leger. Speciale auto’s met een chassis en onafhankelijk geveerde wielen die geschikt zijn voor extreem terrein, in combinatie met een ballistische cabine. We hebben geen speciale afdeling meer voor defensie-producten maar we nemen wel deel aan tenders. Ik denk dat wij uitstekende oplossingen hebben voor het leger. Laatst was de Inspecteur-Generaal van de Krijgsmacht op bezoek. Ook om te spreken met veteranen en reservisten binnen DAF en om interesse bij belangstellenden te wekken. Daar kwamen tientallen Daffers op af.
Onze kracht is ook de inzet van verschillende talenten. Wij zijn succesvol in innovatie en ondernemen, net zoals Hub en Wim van Doorne. Wij hebben hooggekwalificeerde medewerkers die houden van uitdaging. Daffers nemen geen genoegen met aankijken; wij willen echt begrijpen wat de klant nodig heeft en dan het beste product leveren. Dat zijn onze passie en trots. PACCAR heeft ons ontzettend geholpen qua gezonde discipline en performance om binnen de automotive succesvol te zijn. In onze branche moet je elk dubbeltje tien keer omdraaien. Voor onze klanten zijn de marges klein. We letten op de kleintjes maar leveren de gevraagde kwaliteit.
PACCAR heeft een wereldwijde focus waarvan wij profiteren waar het gaat om grote investeringen. Dat hadden wij nooit op eigen kracht kunnen doen. Maar we zijn en blijven een bedrijf dat geworteld is in Brabant, met een groot Brabants hart.”