Opgroeiend in de jaren tachtig in een Brabants dorp was ik nieuwsgierig naar de VS, het land waar toen veel nieuwe trends vandaan kwamen. Deze nieuwsgierigheid heb ik in de jaren negentig omgezet in ervaring. Ik vertrok naar het land van onbegrensde mogelijkheden om er een aantal jaren te wonen en werken. Ook later kwam ik er regelmatig voor zowel zakelijke als privé reizen.
Een kenmerkend verschil tussen de VS en Nederland is dat bedrijven daar sneller kunnen opschalen. Dat komt onder andere door een grote thuismarkt, maar vooral door toegang tot groeikapitaal voor bedrijven. Ook de positieve houding ten aanzien van ondernemers is opvallend. Mensen worden gestimuleerd om te ondernemen. ‘Op je bek gaan’ hoort er dan óók bij.
Terug naar Nederland. In ons land en in Europa zijn we juist sterk in het ontwikkelen van hoogwaardige producten in vergelijking tot Amerikaanse producten. Hier ontstaan vaker slimmere en meer creatievere oplossingen. En zeker ook in de Brainportregio! Sinds de start in mijn huidige rol sprak ik al ruim honderd Brainportbedrijven waar dagelijks hard wordt gewerkt aan oplossingen voor uitdagingen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg of met betrekking tot de energietransitie.
Het ontbreken van voldoende groeikapitaal is één van de rode draden in deze gesprekken. Wat mij betreft kunnen we daar dus echt een voorbeeld nemen aan de VS. Hoe mooi zou het zijn wanneer nog meer Brainportbedrijven hun vleugels kunnen uitslaan door hen gemakkelijker toegang te geven tot kapitaal en daarmee tot nieuwe markten?
Sinterklaas is inmiddels weer het land uit, maar ik ga nog even door met het wensenlijstje van een gemiddeld bedrijf zoals ik dat dagelijks spreek. Op dit lijstje staan geen exclusieve cadeaus. Het wensenlijstje van een ondernemer bestaat uit hele basale zaken, zoals toegang tot stroom of ruimte om te groeien in plaats van uit te wijken naar andere delen van Nederland (of zelfs daarbuiten). Maar ook arbeidsmarktthema’s, zoals toegang tot internationaal talent, parttime werken of stijgende salarisniveaus die ervoor zorgen dat onze concurrentiepositie er niet beter op wordt.
Brainport gaat ondertussen gewoon door met het zoeken en vinden van nieuwe oplossingen door ondernemende mensen. Ondernemen is immers niet voorbehouden aan ondernemers, maar ook aan mensen die af toe de vraag stellen: ‘Wat kan wel?’ Zowel binnen publieke als private organisaties werken mensen die de status quo niet accepteren en zaken willen aanpakken. Stroperige dossiers versnellen, buiten gebaande paden denken en vooral doen.
Laten we elkaar hierbij helpen, op naar een ondernemend 2025!