Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: ‘Taal is de sleutel tot succes en integratie’
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Advertorials > ‘Taal is de sleutel tot succes en integratie’
Advertorials

‘Taal is de sleutel tot succes en integratie’

Marlène van Kuyk
Laatst geüpdatet 12/08/2024 op 11:14
Marlène van Kuyk 9 maanden geleden 473 keer gelezen 8 minuten lezen Kees Martens/DCI Media

Bijna dertig jaar taalinstituut STE Languages

In het hart van Brainport, aan de Aalsterweg in Eindhoven, zit STE Languages, een vooraanstaand taalinstituut dat door heel Nederland taaltrainingen aanbiedt in meer dan twintig talen aan jaarlijks 5.000 cursisten uit ongeveer 95 verschillende landen. Oorspronkelijk begonnen als taaldienst van Philips, heeft STE zich ontwikkeld tot een essentiële partner voor zowel bedrijven als individuen die zich in Nederland willen vestigen of naar het buitenland worden uitgezonden.”

Tekst: Marlène van Kuyk | Foto’s: Kees Martens/DCI Media

Grote namen zoals ASML, Jumbo, Vanderlande en NXP behoren tot het klantenbestand en ook het mkb weet al jarenlang de weg naar STE Languages te vinden, niet alleen voor taaltrainingen maar ook voor integratie in Nederland. „We willen meer zijn dan een talenschool”, zeggen de bevlogen eigenaren Mathilde Lageman en Wilfried Gradus. „Onze missie is om internationals zich thuis te laten voelen in de Nederlandse samenleving.” Dit doel bereikt STE Languages door op maat gemaakte taaltrainingen aan te bieden waarin ook aandacht is voor cultuur, het organiseren van laagdrempelige evenementen en door intensieve samenwerking met lokale gemeenschappen en bedrijven.

Een rijke geschiedenis

STE Languages begon als een interne afdeling van Philips, waar personeel taaltrainingen kreeg voor internationale zakenreizen. In de loop der jaren werd de afdeling geoutsourcet en groeide het uit tot een onafhankelijk instituut, gespecialiseerd in taal- en cultuuronderwijs. In 2020 namen Mathilde – al 22 jaar verbonden met STE, met een achtergrond in Engels en bedrijfsgericht taalonderwijs – en Wilfried – met expertise in bedrijfseconomie en marketing – samen het bedrijf over. De afgelopen jaren kende STE Languages een enorme groei, maar toch weten nog lang niet genoeg bedrijven en mensen van het bestaan van het instituut. „Ons netwerk van bedrijven zoals ASML en Philips weerspiegelt onze sterke zakelijke relaties”, legt Wilfried uit. „We zijn trots op deze langdurige banden, maar we zien ook dat er ruimte is voor verbetering in onze naamsbekendheid.”

Taaltrainingen op maat

STE Languages biedt een breed scala aan taaltrainingen die afgestemd zijn op de specifieke behoeften van bedrijven en individuen. „We leveren maatwerk door nauw samen te werken met onze klanten”, zegt Mathilde. „We kruipen in hun huid om te begrijpen wat ze nodig hebben en ontwerpen trainingen die echt impact hebben. Voor alle niveaus, van mensen op de werkvloer tot leden van directies, en in onze leslocaties of incompany.” In deze maatwerkbenadering geeft STE niet alleen les in talen, maar ook in cultuur en de zakelijke context waarin de taal wordt gebruikt. Of het nu gaat om onderhandelingen in het Engels of presentaties in het Chinees, STE zorgt ervoor dat deelnemers niet alleen de taal, maar ook de bijbehorende cultuur beheersen.

Ondersteuning voor internationals en inburgeraars

Naast bedrijfsgerichte taaltrainingen speelt STE dan ook een cruciale rol in de Nederlandse integratie van expats maar ook bijvoorbeeld van vluchtelingen. „Veel van onze cursisten zijn nieuwkomers die hun leven hier opnieuw moeten opbouwen”, zegt Mathilde. „Onze cursussen in het Nederlands en de ondersteuning in hun eigen taal die wij in het begin bieden, helpen hen om zich snel thuis te voelen en effectief te communiceren.” Daarnaast omvat ons programma veel meer dan alleen taallessen; we richten ons ook op culturele integratie om de Nederlandse samenleving beter te begrijpen. „We organiseren community events waarin internationals en Nederlanders elkaar kunnen ontmoeten, zodat ze niet alleen de taal leren maar zich ook echt met ons land en hun medelanders verbonden voelen en hun netwerken kunnen uitbreiden.”

Innovatieve faciliteiten

Ook de voormalige kantoorpanden aan de Aalsterweg, waar STE Languages een aantal jaren geleden neerstreek, staan in het teken van verbinding en zijn daartoe compleet getransformeerd. „We beschikken hier nu over heerlijk lichte ruimtes met frisse tinten en hout. Voorop staat dat mensen zich hier thuis voelen om te leren en om te verbinden”, laat Mathilde zien. „Van tapijten en wanden tot afbeeldingen en tegels, alles is erop gericht om een stimulerende omgeving te creëren. Daarbij hebben we fantastische hulp gehad van ontwerpbureau Van Eijk & Van der Lubbe, dat goed met ons heeft meegedacht. Naast de leslokalen bieden we ook een gezellige gezamenlijke ruimte, een moderne en flexibele leeromgeving waarin studenten zowel individueel als in groepen kunnen werken en we onze evenementen kunnen houden.”

In drie jaar van 2.000 naar 5.000 cursisten

Ondanks de snelle groei van STE Languages blijft kwaliteit de kern van hun dienstverlening. „De afgelopen jaren zijn we gegroeid van 2.000 naar 5.000 cursisten”, vertelt Wilfried. „Daarbij verliezen we nooit ons oog voor kwaliteit. Dat bewijst onze klanttevredenheidsscore van 96 procent die we – zelfs in deze sterke groeiperiode – hebben behaald.” „We investeren continu in de verbetering van onze programma’s en infrastructuur”, voegt Mathilde toe. „Dit omvat ook de inzet van moderne technologieën en de voortdurende training van ons docententeam.”

Uitgebreid docentennetwerk en effectieve samenwerkingen

Zoveel cursisten, talen en nationaliteiten vragen om een veelheid aan docenten. STE Languages heeft dan ook een omvangrijk netwerk dat bestaat uit ruim 150 vaste en zzp-docenten. Dat maakt het mogelijk om trainingen op meer dan 90 plekken door heel Nederland aan te bieden, op leslocaties in kleine groepjes, in tweetallen of 1-op-1, maar ook incompany en online. „Onze flexibiliteit en capaciteit om landelijk te opereren geven ons een unieke positie”, aldus Wilfried. „We kunnen taaltrainingen aanbieden, ongeacht waar onze klanten gevestigd zijn. De diversiteit aan docenten stelt ons in staat om een breed scala aan talen en vakgebieden te dekken, van technische en zakelijke taalvaardigheden tot culturele integratie en persoonlijke ontwikkeling.”

STE Languages is een erkend taalinstituut met keurmerken zoals Blik op Werk, Cedeo en NRTO. Het werkt ook nauw samen met diverse organisaties zoals de Bibliotheek Eindhoven, ESI (Expat Spouses Initiatives), Holland Expat Center en Huis naar Werk. „Deze samenwerkingen zijn essentieel voor onze community-aanpak”, verklaart Mathilde. „Ze helpen ons bijvoorbeeld om events als de Housing Fair en cultuurworkshops te organiseren, die onze cursisten en de bredere gemeenschap ten goede komen.”

Ook interessant

GASSAN Vintage Roadshow: Tijdloze luxe in Eindhoven

Bij Dartshopper laten ze zich niet gek maken

‘Wij blijven het huisorkest van Muziekgebouw’

Vrijwilligerswerk onder werktijd

CapitalatWork realiseert groei en vernieuwing

Toekomstvisie

De toekomst van STE Languages ziet er veelbelovend uit. „We blijven ons richten op groei en verbetering”, zegt Wilfried. „Uiteraard met behoud van de hoge kwaliteit waar we om bekend staan.” Mathilde voegt daaraan toe: „Onze focus blijft op het leveren van maatwerk taalonderwijs, integratiediensten en een intensieve communitybetrokkenheid, die écht een verschil maken in het leven van onze cursisten. Taal is daarbij de verbindende factor, dat geeft het leven kleur.”

Onze focus blijft op het leveren van maatwerk taalonderwijs dat écht het verschil kan maken in het leven van onze cursisten

Marlène van Kuyk 12/08/2024 12/08/2024
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Vorige artikel ‘Baan met vrije dagen, een ongekende luxe’
Volgende artikel Vraag het aan Mona!
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

4
Advertorials

GASSAN Vintage Roadshow: Tijdloze luxe in Eindhoven

Door Eva Wellens 2 maanden geleden
2
Advertorials

Bij Dartshopper laten ze zich niet gek maken

Door Redactie 2 maanden geleden
Mette Laugs. directeur-bestuurder van Philzuid
Advertorials

‘Wij blijven het huisorkest van Muziekgebouw’

Door Marjolein Sengers 2 maanden geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?