Crisis op crisis
Een alarmerend woningtekort, klimaatverandering, toenemende kansenongelijkheid … We leven in een tijd waarin de crises zich opstapelen, met enorme maatschappelijke opgaven tot gevolg. De samenleving doet een dringend beroep op woningcorporaties om die opgaven op te pakken. Een gesprek met Trudo-bestuurders Edwin Jansen en Jos Goijaerts en Patrick Dogge, manager strategie en beleid.
Wie doet wat hij deed, krijgt wat hij kreeg. “En dus gaan we het anders doen”, opent Edwin. “Moeten we het anders doen, want de uitdagingen worden alleen maar groter. We kunnen met ons allen veel grotere stappen zetten!”
Het moet anders. Nu kennen we de kleine Eindhovense corporatie Trudo als een club die het altijd al ‘net even anders’ doet. Denk aan Slimmer Kopen®, dat mensen met een kleine portemonnee de kans biedt om een woning te kopen met een fikse korting. Aan de kids-projecten in Woensel-West, die er mede toe leidden dat het twijfelachtige niveau van de basisschool plaatsmaakte voor de beste Cito-score van heel Brabant. Aan spraakmakende ontwikkelingen als De Lichttoren en Strijp-S. Edwin: “Innovatie is Trudo eigen. De komende jaren gaan we die innovatiekracht een extra boost geven.”
Herijking strategische visie
Supporting People; Let’s Innovate! Zo luidt de titel van Trudo’s nieuwe strategische visie voor de jaren 2024-2028. Geen radicaal nieuwe koers, maar eerder een ambitieus surplus op haar eerdere visie. De corporatie wil haar innovatieve vermogen een boost geven om daarmee een kettingreactie van creativiteit en vooruitgang teweeg te brengen. Samen met andere partijen haar innovatiekracht nog verder stretchen, om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te kunnen. En dat zijn er nogal wat.
Druk op de woningmarkt
Minister De Jonge stelt dat Nederland tot 2030 zo’n 900.000 woningen bij moet bouwen om de druk op de woningmarkt te verlichten. Jos: “Dat is inmiddels al naar boven bijgesteld. In onze regio komt daar nog eens de explosieve groei van ASML bij, dat het komende decennium zo’n 15.000 nieuwe medewerkers verwacht. Nu al komen modale inkomens nauwelijks aan de bak op de woningmarkt. De lagere inkomens al helemaal niet; in 2022 reageerden in Eindhoven gemiddeld 425 woningzoekenden op een vrijkomende sociale huurwoning. Dat aantal stijgt alleen maar verder. Kun je nagaan wat voor leed dat voor mensen met zich meebrengt.”
Een aantal van de grote maatschappelijke opgaven doet zich in het welvarende Brainport extra pijnlijk voelen.
Serieuze knelpunten
We moeten nieuwe, betaalbare woningen bijbouwen. Veel meer en in een veel hoger tempo dan tot nu toe. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Patrick: “Door de hoge rente is nieuwbouw een stuk duurder geworden. Er is een dringend tekort aan vakmensen en materialen. Bouwgrond is schaars en dus duur, procedures en regelgeving zijn complex en stroperig. We zitten met de stikstofproblematiek, met hoge energieprijzen … De knelpunten stapelen zich maar op. We moeten anders gaan denken, anders gaan werken om dat alles het hoofd te bieden.”
Op weg naar klimaatneutraal
Er zijn niet alleen veel te weinig betaalbare woningen. Ook het thema klimaatverandering ligt op het bordje van de corporatiesector. Corporaties zijn druk bezig hun bestaande woningvoorraad te verduurzamen. “Ook Trudo”, licht Edwin toe. “Om onze bijdrage te leveren aan het tegengaan van die klimaatverandering, vanzelfsprekend. Maar vooral ook om de woonlasten voor onze huurders zo laag mogelijk te houden. We realiseren duurzame nieuwbouw, gebruiken waar het kan circulaire materialen, bouwen zoveel mogelijk natuurinclusief. Het klimaatakkoord stelt dat we voor 2050 klimaatneutraal moeten zijn. De Gemeente Eindhoven doet daar nog eens een schepje bovenop en heeft de ambitie om dat al voor 2030 te bereiken. Een nobel streven en met alle gebundelde slimheid van Brainport is dat misschien ook wel te doen. Maar dan zullen we wel met ons allen de mouwen
op moeten stropen en snel nieuwe wegen moeten gaan verkennen.”
Kansenongelijkheid in Brainport
Een derde belangrijk thema op de agenda van de woningcorporatie is kansenongelijkheid. En ook wat dat betreft zijn de uitdagingen in Brainport extra groot, verzekert Jos. “In onze vorige strategische visie concludeerden we al dat onze regio zich met twee ‘snelheden’ ontwikkelt. Je hebt een deel van de samenleving dat profiteert van de welvaart hier. Een groep die volop kansen krijgt en grijpt. Maar daartegenover staan veel te veel mensen die gewoon het nakijken hebben. Mensen die niet alleen minder kansen hebben op het gebied van werk en opleiding, maar ook op het terrein van wonen en zelfs gezondheid.” Edwin vult aan: “Het verschil in levensverwachting tussen mensen bovenaan en onderaan de sociaal-economische ladder bedraagt zomaar 6 jaar. En 15 jaar als je het hebt over gezonde levensjaren. Dat kán toch niet! Trudo rekent het tegengaan van die kansenongelijkheid al jaren tot haar taakopvatting. Denk aan onze leefbaarheidsprojecten in de wijken, de Weekendschool, ondersteuning van bijzondere klanten, inplaatsing van bewoners die een maatschappelijke bijdrage leveren in hun buurt, ons mentorenproject voor statushouders. De wetgever vindt dat soms buiten het domein Wonen vallen en dus mogen we sommige zaken niet meer zelfstandig oppakken. Oké, dan gaan we samen met andere partijen op zoek naar nieuwe wegen om mensen te ondersteunen en in staat te stellen kansen te creëren en te benutten. Want uiteindelijk is dat waar Trudo’s missie, Supporting People, voor staat.”
Moonshots
Grote opgaven vragen grote stappen. De nieuwe visie Let’s Innovate! beschrijft niet alleen ambities voor de middellange termijn (2024-2028). Patrick: “We hebben ook moonshots opgenomen. Grootse doelstellingen op het gebied van beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid van woningen. Op die terreinen zijn de uitdagingen het grootst. Willen we daar echt iets bereiken, dan moeten we de zaken echt anders gaan aanpakken.”
Innovatie als manier van werken
Hoe die moonshots bereikt gaan worden, dat moet de komende jaren blijken. Het begint in ieder geval bij het urgentiebesef en de oproep ‘Let’s Innovate!’ “Dat vraagt een vanzelfsprekende innovatiecultuur”, vervolgt Jos. “Zowel bij onszelf als bij onze partners. Onconventioneel denken aanmoedigen en waarderen. Mensen uitdagen om te leren en te experimenteren. Ruimte geven om fouten te maken. Trainen om te denken als entrepreneurs. Nieuwe samenwerkingen opzoeken, ideeën uitwisselen, ervaringen delen. Meer dan ooit wordt innovatie een manier van werken.” “Dat betekent overigens niet dat we helemaal anders worden”, verzekert Edwin. “We zijn trots op wie we zijn en wat we betekenen voor onze doelgroepen en de stad. Trudo blijft de corporatie met lef, die zich onderscheidt door opvallende ontwikkelingen op bijzondere plaatsen. Door activiteiten die mensen vooruithelpen in het leven. Met name mensen die het zonder ondersteuning hard te halen hebben. Supporting People is en blijft de reden van ons bestaan.”
Inspireren
Grootse ambities voor een betrekkelijk klein cluppie. Zet dat wel zoden aan de dijk? “Achteroverleunen, op je handen zitten en afwachten is geen optie”, besluit Edwin. “Daarvoor zijn de maatschappelijke opgaven te groot en urgent. Natuurlijk gaat Trudo in haar eentje niet alle problemen oplossen. Maar we kunnen wel inspireren en verleiden. Innovatieve concepten en producten ontwikkelen die doen navolgen, zoals we dat bijvoorbeeld ook met Slimmer Kopen® hebben gedaan. Het besef teweegbrengen dat we het met ons allen beter, slimmer, sneller moeten aanpakken. Die aanjager wil én kan Trudo zijn!”
Trudo’s overtuiging?
Wij geloven in een duurzame toekomst waarin mensen een fijn thuis hebben, onderdeel kunnen zijn van een gemeenschap die hen ondersteunt en in staat stelt kansen te creëren en te benutten. Om hun leven te leven zoals zij dat willen. Trudo helpt daarbij.
Shoot for the moon
Soms is het beter de vraag ‘hoe dan?’ even te parkeren. “Voor het einde van dit decennium staan we op de maan”, voorspelde John F. Kennedy begin jaren ’60. Niemand wist nog hoe, maar het was wel een antwoord op de vraag ‘wat gaan we doen?’ Alles begint met een droom, een overtuiging.