Ruud Mansveld draagt leiding Mansveld Techniek over aan zoon Luuk
De regionale economie steunt op Eindhovense familiebedrijven. In menig onderneming wordt momenteel het stokje doorgegeven aan de volgende generatie. Mansveld Techniek is zo’n bedrijf. Luuk Mansveld (30) treedt in de voetsporen van Ruud (62). Vader en zoon delen hun visie op leiderschap en ondernemen anno 2023: „Het persoonlijke is belangrijk bij ons.”
Tekst: Hans Matheeuwsen | Foto’s: Annemarie van Vugt
Het riante kantoor met fraai uitzicht op de onderneming is uit. Steeds meer leiders van bedrijven zien af van een eigen, luxe kamer en kiezen voor een bescheiden plek aan een grote vergadertafel. Vaak aan het hoofd. Dit is de moderne boardroom, toegankelijk en uitnodigend, aan alles merk je dat mensen en hun ideeën welkom zijn. Er is geen figuurlijke en vaak letterlijke drempel meer waar overheen de kamer van dé directeur moet worden betreden.
Dat geldt ook voor de werkkamer van Ruud Mansveld. Zijn bedrijf staat voor een nieuwe fase in het ruim zestigjarige bestaan. Hij wijst met enige trots op de wand waar een kunstwerk van de Eindhovense artiest Donald van Schilt hangt. Ruud kreeg het ter gelegenheid van het jubileum, een jaar geleden, Hij staat daarop met zijn vader Toon die het bedrijf in 1962 oprichtte, in een schuurtje achter het huis in Stratum, met steun van Ruud’s moeder Wies.
In 2023 telt Mansveld Techniek – ‘je vertrouwde partner voor elk vraagstuk op het gebied van elektrotechniek, beveiligingstechniek en AV’ – 350 werknemers. Het hoofdkantoor staat in de Eindhovense wijk Achtse Barrier, en van daaruit worden de klanten in de Brainportregio bediend. De divisie Mansveld Expotech (MX) heeft vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Maastricht. „De grootste klanten van MX zijn RAI, Jaarbeurs, MECC en Gielissen. Wij zitten langs de A2, zo dicht mogelijk bij onze klanten”, legt Ruud uit. Mansveld Expotech kreeg een behoorlijke klap van corona maar is inmiddels terug op het niveau van 2019. „Het was een drama. Maar gelukkig konden we de kern van onze mensen behouden, en zelfs de verbinding met de klanten versterken.”
Complexer
Ondertussen heeft Luuk, zijn opvolger, plaatsgenomen aan tafel. Hij luistert belangstellend naar zijn vader die vertelt waarom hij de dagelijkse leiding van Mansveld overgeeft. „Het is goed om te verjongen, letterlijk en figuurlijk”, trapt Ruud af. „Luuk zijn inslag is het mensgerichte. Wat dat betreft lijkt hij meer op zijn opa dan ik. Ik ben meer een techneut, met wat commercie erbij. Luuk verbindt mensen in de organisatie met elkaar en met de business. En die verbinding wordt steeds belangrijker omdat het steeds moeilijker wordt om één geheel te maken van diverse generaties en soorten mensen.”
„Het is goed om te verjongen, letterlijk en figuurlijk”
Met waarden als diversiteit en inclusiviteit en eisen op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en energietransitie wordt niet alleen de samenleving complexer, maar ook het leiden van een onderneming die werkt met techniek, constateert Ruud. „Onze kern is samenwerken, ook met onze klanten. De processen worden ingewikkelder, evenals de techniek. Daar heb je een andere aanpak voor nodig, wil je nog een rol van betekenis kunnen spelen. Dat kunnen wij, dat bewijzen we ook.”
Dromer en drammer
Hard op de inhoud, zacht op de mens is de filosofie van Mansveld. „Dat betekent in de praktijk…”, vervolgt Ruud, „ik ben eigenlijk een dromer en een drammer. Wij kunnen elk probleem oplossen. Ik vind vaak dat dit op een bepaalde manier moet gebeuren. Maar natuurlijk kunnen dingen ook anders. Dat botst soms in de praktijk. Dromen betekent veranderen, innoveren en ‘samen kunnen we alles’. Die ambitie maakt het voor mensen soms lastig.
Voor mij gaat het om het heldere, gemeenschappelijke doel. Misschien zelfs een inspirerend doel: we gaan de wereld beter maken. Maar de mogelijkheden worden steeds gecompliceerder en de eisen worden elke dag strenger. De teams zijn dus nooit optimaal ingespeeld op alle ontwikkelingen. Dat moet je als leider snappen, en daar wat mee doen.”
Ruud is inmiddels een van oudste medewerkers van het bedrijf.„Ik kan met mijn visie wel een bijdrage leveren, maar in de dagelijkse praktijk verbinden… Ik denk dat het beter is dat anderen dat doen die meer voeling hebben met de praktijk van vandaag.”
Context
Zoon Luuk geeft leiding aan de afdeling Human Resources. Zijn achtergrond is op zijn minst opmerkelijk te noemen, afgezet tegen het feit dat hij op het punt staat CEO van een techniekbedrijf te worden. Luuk studeerde aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. De opleiding voorzag vroeger de krijgsmacht van aalmoezeniers. Hij is door zijn ouders altijd vrij gelaten in zijn keuzes, verklaart hij de ogenschijnlijke discrepantie tussen zijn opleiding en deze carrièremove.
Hij prijst zich gelukkig dat hij zijn eigen pad heeft kunnen bewandelen door na zijn Havo in het bedrijf te werken als monteur en zichzelf zo te ontwikkelen. Geleidelijk kwam hij erachter dat zijn belangstelling meer uitgaat naar het gedrag van mensen. „Naar het bekijken hoe mensen in relatie staan tot werken, tot organisaties en hoe je daar als persoon maar ook als professional in functioneert. De opleiding richt zich ondertussen meer op sociologie en hoe instituties werken. Maar of het nu het leger, een gevangenis, een publieke zorginstelling of een bedrijf betreft, het gaat om de context waarbinnen mensen invulling geven aan hun leven en hun identiteit”, legt Luuk uit. „Toon was een echte verbinder op menselijk vlak, voor de klanten en zijn mensen. Zij moesten het goed hebben. Hoe dat geregeld werd, vond hij minder belangrijk. Die tijd zijn we ontgroeid. Ruud heeft het bedrijfskundige en strategische daaraan toegevoegd.”
„Een ondernemer neemt vaak anders een besluit dan een manager”
Luuk gaat andere accenten leggen, weet Ruud, die gaat plaatsnemen in de Raad van Advies en zo nauw betrokken blijft bij de gang van zaken. Ruud: „Ik zeg altijd: een ondernemer neemt vaak anders een besluit dan een manager. Een manager probeert eerst alle consequenties en alles wat misschien nodig is in beeld en afgedekt te hebben en neemt dán pas het besluit. Een ondernemer neemt een besluit over wat nodig is en lost gaandeweg alle dingen die op zijn weg komen op.” Luuk: „Wat ik van huis uit heb meegekregen en wat ook privé mijn levensopvatting is geworden: we gaan die kant op, we kijken wel wat we tegenkomen en dat lossen we dan op. In die zin denk ik dat wij elkaar goed aanvullen op inhoud, met een gedeelde visie en strategie. Het zit op de een of andere manier in ons DNA.”
Ruud: „Mijn definitie van een familiebedrijf is eigendom, zeggenschap en leiding in één hand. De laatste jaren was thuis de vraag wel wat Luuk met zijn vak wilde gaan doen. Natuurlijk heb ik laten blijken dat mijn eerste optie opvolging was. Maar ik heb er nooit enige druk op gelegd. Mijn vader heeft dat ook nooit bij mij gedaan. Het ultieme dat ik nastreef als mens, maar ook als ondernemer, is keuzevrijheid: dat je zelf mag en kunt kiezen wat je graag wil. Ik heb ook geen elektrotechnische studie gedaan. Als je maar weet hoe het proces in elkaar zit. Het is ook niet altijd rocket science hè? Je moet complementair aan elkaar zijn. In één mens zit niet alles.”
Luuk denkt, nee, wéét, dat hij een ander type leider is dan zijn vader. „Wij zijn allebei een kind van onze tijd. Ruud is een ondernemer van een generatie die een duidelijk doel buiten zichzelf voor ogen hadden: de stip op de horizon: ‘die kant gaan we op’. Vertrouwen ontwikkelen bij je klanten en je medewerkers, het komt altijd goed. En als er iets mis dreigt te gaan, je kunt me altijd bellen.
Om dat te bereiken was het devies ‘werk gaat voor het meisje’. Wat ik om me heen zie, zeker bij de jeugd, zijn mensen die nog zoeken naar hun eigen doel: wat wil ik eigenlijk? Zij willen de ruimte om in alle openheid hun leven in te delen. Ik denk dat ik daar meer begrip voor heb omdat ik die beweging ook zelf heb meegemaakt. Tegelijkertijd wil niemand inleveren op levenskwaliteit ten aanzien van onze ouders. Hetzelfde huis, auto en gezin én meer ruimte voor privé. Dat zijn twee trends die in de huidige markt veel frictie opleveren. Wat dit voor bedrijven en het werk betekent, hoeft mijns inziens geen probleem te zijn, maar verdient absoluut aandacht. Hoe we samen bezig blijven met werk betekent kiezen; opnieuw in gesprek over wat dan in het werkende leven van waarde is. Er bestaat bij mensen ook de behoefte zich te verbinden aan een doel buiten zichzelf. Mensen willen onderdeel zijn van een club met een gemeenschappelijk doel maar ook recht doen aan de eigen behoeften. Die twee wegen, dat is een gesprek en dat is, denk ik, wat Ruud bedoelt wanneer hij zegt: ‘Luuk is goed in verbinden’. Ik zie het als mijn opgave om het persoonlijke met het professionele te verbinden.
Wat ik daarin zoek is werkgeluk. Door de weerstand en de wrijving heen. Mensen helpen bij het zoeken naar de beste plek in onze organisatie. Zo kunnen we de kwaliteiten naar boven halen en benutten wat we graag zien. Als ik zie dat mensen daar dan trots op zijn, dat vind ik heel mooi. Mijn ambitie is om vanuit de sociale kant te sturen hoe we de teams zo kunnen ontwikkelen dat je je thuis voelt binnen een organisatie. Vakmanschap, dat je trots kunt zijn op je werk en dat we samen naar een bepaald punt hebben toegewerkt. Dat mensen dáár werkgeluk in beleven.”
Ruud: „We willen uitblinken in de oplossingen die we leveren aan onze klanten. Niet alleen meedoen in de wereld van techniek maar koploper zijn. Mensen moeten passen in onze cultuur en onze manier van werken. We zitten in de transitie van een hiërarchische wereld van macht en druk, naar zelforganiserende teams van specialisten, die trots zijn op de bijdrage die we leveren.
Meegroeien met onze klanten in plaats van iedere keer een nieuwe klant vinden. Ik ben er enorm trots op dat we bijvoorbeeld voor ASML al ruim 25 jaar bijna alle kantoren installeren, inclusief beveiliging en audiovisuele voorzieningen. De ontwikkeling van onze klanten bijhouden en ondersteunen is voor ons de mooiste uitdaging. De balans tussen persoonlijk en professioneel, dat is ons thema. Beide zijn belangrijk. We willen zorgen dat de mensen blij en trots zijn, maar wel door een goede prestatie neer te zetten met elkaar.
Mansveld wil mensen helpen duurzaam, veilig en comfortabel te leven. Niet alleen door hoe wij ons als bedrijf in de samenleving bewegen, maar door mee te denken over en samen te werken aan grote oplossingen met impact. Bijvoorbeeld onze bijdrage aan de oplossing van de netcongestie is een actueel thema waar we de komende jaren heel veel van verwachten. We denken dat het een van de thema’s is waarbinnen we zowel klanten als medewerkers met ons bedrijf kunnen verbinden.”