Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
U leest: Hou gewoon even je mond
FRITSFRITS
Zoeken
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren op de FRITS? Klik hier
FRITS > Magazine > Magazine > Columns > Hou gewoon even je mond
Columns

Hou gewoon even je mond

Nova Borgers
Laatst geüpdatet 02/06/2026 op 1:02
Nova Borgers 2 weken geleden 92 keer gelezen 3 minuten lezen

Ik sta naast een meisje van elf dat net haar zangles heeft afgerond. Ze heeft gewerkt, gelachen en geoefend, precies wat je hoopt in een les. We lopen naar de wachtkamer waar haar moeder dankzij de gehorige muren alles heeft meegekregen.

„Hoe ging het?”, vraagt ze opgewekt.
„Oké”, zegt het meisje zacht.
Dan kijkt haar moeder me aan, nog steeds glimlachend:
„Tja…, ze is niet echt heel goed hè?”

Oef.
Serieus; sinds wanneer is het normaal om een kind zo af te serveren op iets wat het net heeft durven doen?

We zijn compleet doorgeslagen in het beoordelen. Alles moet meteen goed. Of anders voorál benoemen dat het dat niet is. Alsof plezier pas bestaansrecht heeft als het eindresultaat ‘goed genoeg’ is. Goed genoeg voor wie? Voor jou?
Voor publiek?

Alsof de wereld zit te wachten op de volgende Ariana Grande of Tino Martin. Nieuwsflash: dat doet ‘ie niet.

Waar de wereld wél op zit te wachten? Mensen die durven. Kinderen die hun mond open trekken en zichzelf laten horen zonder schaamte. En precies dat slaan we er met dit soort opmerkingen keihard uit.

„Maar ik ben toch gewoon eerlijk?”
Nee. Het is lui. En schadelijk.
Eerlijkheid zonder enige vorm van besef van de impact is geen kwaliteit. Het is gewoon botheid met een strik erom.

Kinderen maar ook volwassenen zingen vals. Onzeker. Te hard. Te zacht. Ze zoeken. Ze proberen. Dat is een onderdeel van een leerproces. Het is een beginpunt, niet het eindpunt.

Wat ze niet nodig hebben? Een stempel ‘niet goed genoeg’. Ze hebben ruimte en vooral aanmoediging nodig. In een stad als Eindhoven, waar we trots zijn op ontwikkelen en experimenteren, zouden we toch beter moeten weten.

Afgelopen week zat ik in de jury van de Orion Awards in het Parktheater en dat voelde dubbel. Want muziek laat zich niet gemakkelijk langs elkaar leggen. Hoe vergelijk je een metalband met een singer-songwriter? Dus ik kijk naar iets anders: plezier, aandacht en ambitie.

Ook interessant

De Boeteling

‘Leiderschap als verantwoordelijkheid’

ASML kan het niet alleen

Karakter. Moed. Voortvarendheid. En fantasie.

Het systeem schudt niet vanzelf

Misschien moeten we daar thuis ook eens mee beginnen. En niet alleen bij onze kinderen maar ook bij onze collega’s, vrienden en onze eigen partner.
Echt. Soms is dát het meest liefdevolle wat je kunt doen. Zeker als er een kind naast je staat dat net dapper genoeg is geweest om zichzelf te laten horen.

En als dat niet lukt, hou dan gewoon even je mond.

 

Nova Borgers

Creatief ondernemer &
verbinder door zang

 

Nova Borgers 02/06/2026 02/06/2026
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Nova Borgers
Creatief ondernemer & verbinder door zang
Vorige artikel ASML kan het niet alleen
Volgende artikel ‘Leiderschap als verantwoordelijkheid’
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

Columns

De Boeteling

Door Harold van Asperdt 2 weken geleden
Columns

‘Leiderschap als verantwoordelijkheid’

Door Najat Toub 2 weken geleden
Columns

ASML kan het niet alleen

Door Lars van Hoorn 2 weken geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2026 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?