Proef de ironie: de Eindhovens ondernemer Bart Rossieau die uitgerekend kantoor houdt in gebouw Gerard op Strijp-S, het voormalige Philipsgebouw in de voormalige Philipskolonie. Deze bedrijfskundige verbaasde zich er in zijn studentenjaren al over dat grote bedrijven soms in staat blijken tot keuzes waardoor prachtige producten in de markt bij voorbaat met één-nul achter staan. Bart trekt uit elke dag lering, en bewijst met zijn bedrijf Shintō Labs dat het anders kan.
Tekst: Ronald Frencken | Foto’s: Erik de Brouwer
Bij Shintō Labs werken ze aan datagedreven oplossingen voor gemeenten, vaak op basis van kunstmatige intelligentie, AI dus. „Voor hen ontwikkelen wij betekenisvolle software die antwoord helpt geven op maatschappelijke vraagstukken: woningbouw, veiligheid, leefbaarheid, sociale veerkracht, antidiscriminatie, dat soort belangrijke thema’s. Die oplossingen zijn gebaseerd op het door ons ontwikkelde Stratum Analytics Platform.”
Schaalbaar
Bij Shintō Labs draait het in eerste plaats om de behoefte van de klant, en niet om de technologische mogelijkheden – die tegenwoordig oneindig zijn. Bart: „Op die manier maken wij onze bestaande softwareoplossingen toepasbaar op andere gemeenten. Het is een krachtige propositie.” De ‘ingebouwde’ mogelijkheid om met bestaande software voort te bouwen op nieuwe producten, geeft Shintō Labs voorsprong. „Schaalbare producten zijn in de softwarewereld de heilige graal. Ze garanderen immers een terugkerende inkomstenbron. Door te werken met een degelijke softwarebasis kunnen we blijven vernieuwen, zelfs tegen de klippen van het succes op. We hoeven niet telkens opnieuw te beginnen en blijven onze klanten verrassen met relevante oplossingen.”
Schaalbare producten zijn in de softwarewereld de heilige graal
Hoe datavolwassen ben je?
Artificial intelligence, machine lear- ning, deep learning: het zijn ronkende termen waarvan we vijf jaar geleden nauwelijks nog gehoord hadden, hoewel ze al wel bestonden. Bij Shintō Labs verdienen ze er de boterhammen mee, maar Bart spreekt liever van data-analyse. „Wat wij doen heeft namelijk altijd te maken met inzicht verkrijgen in data, waarvan veel gemeenten er grote hoeveelheden van hebben. Hoe jammer is het als je deze schat aan potentiële inzichten niet passend kunt inzetten. En om ze te ontsluiten heb je lang niet altijd algoritmes of voorspellende modellen nodig. Een belangrijke vraag is dan wel: wat wil je met deze data? Shintō Labs helpt gemeenten om ze te kunnen lezen. Daarin kunnen wij ver gaan, maar het hoeft niet. Het heeft allemaal te maken met de fase van datavolwassenheid waarin een gemeente en diens beleidsambtenaren zitten. Wij zoeken waar de waarde voor de gebruiker zit, en daar sluiten we bij aan.”
Pressure cooker
Alles kan, niets hoeft, wil Bart zijn opdrachtgevers maar meegeven. Maar áls ze bij Shintō het ‘lab’ induiken, dan wel goed graag. Daarom heeft Shintō Labs in navolging van het bedrijf Google de Design Sprints ontwikkeld. Dit zijn intensieve ‘pressure cookers’, waarin medewerkers van de opdrachtgever samen met mensen van Shintō Labs gedurende vijf dagen intensief samenwerken aan een prototype van een data-analyseoplossing. Bart: „In die korte tijd proberen zij het probleem te ontrafelen en een oplossing te bedenken die het maatschappelijke doel zo dicht mogelijk benadert. Na vijf dagen ligt er een functionerend softwareprototype dat aantoont of doorontwikkelen zinvol is, en waar en op welke manier de oplossing nog verbetering behoeft. Geeft de opdrachtgever een ‘go’, dan gaan wij echt aan de slag. Zo voorkomen wij tijdverlies en onnodige kosten. Daar wordt iedereen beter van.”
Learnings eruit pikken
Met Shintō Labs maakt Bart keuzes op basis van bewezen modellen en inzichten van beroemde bedrijfsgoeroes – Bart lepelt de namen moeiteloos op. Op de eerste plaats is hij gezegend met een fascinatie voor bedrijfskunde en data; een potentiële goudmijn voor degene die deze optimaal weet te exploiteren. Die fascinatie geeft Bart voorsprong, doordat hij ontwikkelingen ook echt in een brede context kan beoordelen, en er de fijnste learnings kan uitpikken. Een learning is volgens Bart ook dat je, voor het beste resultaat, jezelf laat adviseren door specialisten op de kennisgebieden waar je minder vanaf weet: fiscaliteiten, financiën, dat soort zaken. „Daarom ben ik mijn ondernemerschap ooit ook begonnen met Rabobank. Zij beheren mijn financiële plaatje, zakelijk en privé. Daar heb ik liever niet al teveel omkijken naar.”
Ontkiemd
„Op twee bepalende momenten was Rabobank er voor mij”, zegt Bart. „De eerste keer was toen ik mezelf moest inkopen bij mijn vorige bedrijf. De financiële crisis was stevig merkbaar en Rabobank bleek de enige bank die kapitaal durfde te verstrekken. Later, na mijn aandelenverkoop, kwam er vermogen vrij. Dat wilde ik goed beheerd hebben; geen malle escapades maar verstandige keuzes maken. Tijdens die eerste periode is het zaadje gepland, en tijdens de tweede is het ontkiemd.” Shintō Labs en de Rabobank vormen een solide combinatie die ook het persoonlijk vlak goed klikt. Private banker Anco de Visser werkt graag met ondernemende klanten als Bart. „Ondernemers die al over enig vermogen beschikken en toch volop in het leven staan met een florerende onderneming en daarmee het verschil weten te maken, zoals Bart, geven mij veel energie”, zegt hij.
De klantwens is leidend
Bart wil het financieel ‘gewoon’ goed geregeld hebben voor zijn vrouw Geke en hun opgroeiende dochter Julia en zoon Bas. „Wij leven relatief eenvoudig en zetten geen rare stappen. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen zelf later hun boontjes kunnen doppen, hoewel wij ze financieel een goede start willen geven. Geke en ik hebben daar wensen in, en Anco begrijpt ze en komt met suggesties.” Anco vult aan: „Wij kunnen op het gebied van private banking alle expertises ontsluiten. Maar het gaat om wat in dit geval Bart en Geke willen. Daar hebben wij nu een goede mix in gevonden. Wat de toekomst precies brengt weet uiteraard niemand. Maar de rust die je krijgt door het financieel goed te regelen is veel waard.”
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen later zelf hun boontjes kunnen doppen
Shintō en het streepje
Dan de Japans klinkende bedrijfsnaam: Shintō. Dat was wel een ding. Ook hier ging Bart niet over een nacht ijs. Tot hij van een van de mede-oprichters hoorde over de vulkanische activiteiten in en om Japan. Vaak gebeurt dat onder water en merk je er niets van. Tot 2011. Toen kwam er onder water zoveel vulkanisch gesteente vrij dat het niet meer wegzakte, en zelfs boven water verrees. Het vormde een nieuw eiland (‘shintō’ in het Japans) dat tegen een ander eiland groeide en zo een nieuw eiland vormde. Shintō bleek een fantastische metafoor voor Barts bedrijf, dat aan de randen met nieuwe producten telkens weer vernieuwing opzoekt.
Het streepje op Shintō staat er niets voor niets, en is bepalend voor de uitspraak. Bart zal je er niet op aankijken, maar wil je het echt goed uitspreken, doe dan dit: maak een frons en trek je kin een beetje in. Kijk bozig alsof je een samoerai bent, een Japanse zwaardvechter van weleer. Zeg vervolgens in een ademstoot: ‘Shin-tóh’. Je zit dan zeker goed.
Samenwerking
Een relatie met Rabobank Private Banking begint met samenwerking tussen de ondernemer en de adviseur. Het is eigenlijk net als een goed recept: het toevoegen van de meest pure ingrediënten is de beste basis voor een heerlijke maaltijd. Je mag van ons verwachten dat de adviseur kennis en ervaring toevoegt en dat hij een netwerk heeft dat ingezet kan worden. Voor het hebben van een juiste klik is het van belang dat de adviseur kan luisteren en oprechte interesse heeft. Niet alleen in de onderneming, maar zeker ook in de ondernemer en zijn naasten. En voor de perfecte afwerking van dit gerecht: samen de wil hebben om te winnen! Dat is ons vermogen van Rabobank Private Banking. Smaakt dat naar meer? Contact ons dan via privatebanking@rabobank.nl. Mirjam Giesbers, Directeur Private Banking Oost-Brabant