Zoeken en vinden in een weerspannige arbeidsmarkt
WEB is gespecialiseerd in het herkennen, identificeren en enthousiasmeren van hard- en softwaretalent van over de hele wereld, voor hightech R&D-opdrachten. Ze doen dat voor de regio Eindhoven, maar ook daarbuiten. Dit doen ze op verschillende manieren; van het inzetten van personeel bij de klant tot in-house projecten. Als scoutinggebied geldt de hele wereld. Waar concurrerende bureaus soms moeite hebben met het aantrekken van de juiste slimme koppen, gaat dit de recruiters van WEB klaarblijkelijk makkelijk af. „Ons zoekgebied is enorm. Zo vinden wij altijd die ene, juiste persoon.
Tekst: Ronald Frencken | Foto’s: Erik de Brouwer
WEB is een prachtig voorbeeld van een internationaal georiënteerd bedrijf dat bijdraagt aan de groei en het succes van Brainport. Het bedrijf, dat met zo’n 300 medewerkers vorig jaar zijn vijfjarig bestaan vierde, struint de wereld af naar talentvolle engineers en deed inmiddels meer dan veertig landen aan; in Europa, maar ook meer exotische landen zoals Zuid-Afrika, Brazilië, Ghana en Vietnam. Talent zit immers overal, is de gedachte. De uitdaging is om specialisten te vinden én te strikken voor een toekomst in Nederland, zodat zij kunnen worden ingezet bij WEB zelf, of op projectbasis bij bedrijven zoals ASML, Philips, VDL en DAF. In een werknemersmarkt blijken de recruiters ongekend succevol, terwijl je nauwelijks vacatures op hun website ziet. Hoe dan?
Internationale focus
Succesvol scouten houdt in dat je de organisatie inricht op het vinden van de beste mensen, weten ze bij WEB. Dat de verleiding telkens weer gunstig uitpakt, heeft te maken met weloverwogen keuzes. „Veel engineeringbureaus hebben geen internationale zoekambities”, zegt eigenaar Sjors Wartenbergh. „Een internationaal team kan ten koste gaan van de eigenheid en de bedrijfscultuur, is vaak de gedachte. Bij ons is het andersom. Een multiculturele atmosfeer brengt energie, zeker als de samenwerking tot successen leidt.” Dan zijn er nog de financiële keuzes om het bedrijf gezond te houden. Hiervoor werkt WEB nauw samen met Rabobank. „Zij adviseren over de financiële invulling van onze investeringen, maar bijvoorbeeld ook over herstructureringen en het inrichten van het betalingsverkeer. Wij maken hier gebruik van het specialistische netwerk van Rabobank, dat vaak speciaal op de Brainportregio is gericht. Alles met het oog op de toekomst”, zegt Sjors.
Samen optrekken
Zoeken en vinden begint met de manier waarop Sales en Recruitment, de afdelingen die vraag en aanbod bij elkaar brengen, samen optrekken. Voor Sales is het de uitdaging om zo goed mogelijk in te springen op de verschillende vraagstukken vanuit de klant. Vanuit Recruitment is er de uitdaging om de juiste specialist te vinden die op consultancy of projectbasis aan de slag kan gaan. „Soms gaat het losweken makkelijk” zegt directeur Dennis Raaijmakers. „Men wil dan graag in Nederland werken, land met goede voorzieningen op nagenoeg alle terreinen. Ook heeft onze Brainportregio wereldwijd een klinkende naam, en wordt vaak in een adem genoemd met namen als ASML, Technische Universiteit Eindhoven en Philips, en wordt zelfs vergeleken met Silicon Valley. Daarnaast is wonen en werken in een ander land inmiddels doodnormaal. Vaak fungeren de engineers zelf óók als ambassadeur voor WEB. „Zij interesseren mensen in hun netwerk voor een baan bij ons. Dergelijke referrals betekenen minder zoekinspanning. Het contact is warm, en de kandidaat hoort uit betrouwbare bron over ons. Dat maakt de beslissing makkelijker.”
Zelf verantwoordelijk
Nieuwe medewerkers willen letterlijk en figuurlijk zacht landen. Dennis: „Vaak komen ook partner en kinderen mee. Dan is veel begeleiding nodig. Denk aan de visa verzorgen, begeleiden bij huisvesting, de beste school voor de kinderen zoeken, eventueel helpen bij het vinden van een baan voor de meereizende partner en met de financiën.” Sjors maakt graag de vergelijking met de voetballerij: „Iedereen weet dat uit het buitenland aangetrokken spelers zich na hun transfer goed moeten voelen. Verloopt de landing naar wens, dan is de kans groot dat zij waardevoller worden voor het team. Dat geldt ook bij ons. Wij blijven ondersteunen. Maar uiteindelijk zijn onze medewerkers zelf verantwoordelijk voor hun prestaties, net als in de topsport.”
Teambuilding
Met alle verschillende nationaliteiten is WEB aan de Beemdstraat een culturele melting pot, met onder andere Portugezen, Zuid-Afrikanen, Grieken en Italianen. Zij weten inmiddels hoe het hier werkt. Dit is ook de reden dat zij het vertrouwen van nieuwe medewerkers krijgen. „Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de medewerker zich prettig blijft voelen”, zegt Sjors. „Daarom organiseren we regelmatig teambuilding activiteiten. Dansworkshops bijvoorbeeld. Maar denk ook aan sportieve happenings: een tafeltennis-, zaalvoetbal- of padeltoernooi, of een avondje stappen. Het zijn mooie manieren om elkaar te leren kennen en begrijpen. Wij begeleiden ook de engineers die bij onze opdrachtgevers werken. Ook zij moeten worden uitgedaagd om te presteren.”
Begrip kweken
Bij WEB doen ze er alles aan om begrip te kweken voor elkaar en elkaars cultuur. Toch gebeurt het dat medewerkers besluiten elders te gaan werken. Zelfs dan valt er veel te leren, weet Dennis: „Een mooi leermoment voor ons is om te zien dat de mondigheid van de Nederlander ook echt typisch Nederlands is. Je baan opzeggen doen wij meestal in een persoonlijk gesprek met de leidinggevende. In andere culturen werkt dat anders. Wij maken het mee dat je overdag nog gezellig met elkaar koffiedrinkt, en ’s avonds hoort van verregaande vertrekplannen. Er valt veel te leren van elkaar. Dat is mooi, want dat leidt tot begrip. Daar blijven wij onze medewerkers op wijzen, en dat waarderen ze.”
Rabobank
WEB is een Brainportbedrijf, zoals Rabobank graag de bank voor Brainport is. Accountmanager Grootzakelijk Roald van Hout en private banker New Business Stijn van Helvoirt zijn namens Rabobank nauw verbonden met WEB. Roald: „Het is een prachtig bedrijf. Het zit in een innovatieve branche en opereert internationaal. Ik zet er graag mijn interne netwerk en mijn Brainportnetwerk voor in. Daar komt bij dat de expats van WEB via bestedingen de lokale economie stimuleren, denk aan winkels, de horeca, sportverenigingen, het onderwijs, noem maar op. Zo’n bedrijf hebben wij graag in ons portfolio.”
Ook zette Roald zijn netwerk in om de beste keuzes te maken op het gebied van Private Banking. Stijn: „Door de successen van WEB ontstonden nieuwe financiële vraagstukken op het gebied van Private Banking. Het is goed zo’n samenwerking tijdig op te pakken. Zo zijn we immers in staat om al aan de voorkant te adviseren over mogelijke kansen, zodat het ook privé zo goed mogelijk geregeld is.”
Full service
De aspiraties van WEB gaan inmiddels verder dan het servicen van Brainportbedrijven. Naast het bestaande kantoor in Porto, is WEB ook in België actief. Er zijn ook plannen om vestigingen in andere regio’s in Nederland maar ook in Duitsland op te starten. „Wij willen graag full service-partner worden”, zegt Sjors. „Dit betekent dat wij dienstverlening overwegen op het gebied van bijvoorbeeld IT, Finance en Marketing. Ook zijn wij in de chemische sector gestart en overwegen wij uitbreiding naar andere sectoren. Tegelijkertijd vinden wij het belangrijk dat onze medewerkers ruimte ervaren om met ons mee te groeien. Groeien en toch de typische kleinschaligheid
behouden die onze medewerkers zo van WEB waarderen: daar ligt voor de komende jaren nog een hele uitdaging.”
Samenwerking
In ons team van Private Bankers is samenwerken met collega’s van groot belang. Wensen en behoeften van onze relaties spelen zich vaak af op de scheidslijn van ondernemer en onderneming. Situaties kunnen plotseling wijzigen, waardoor er behoefte is aan advies en er ook snel geschakeld moet worden. Denk aan situaties als bedrijfsovername, investeringen in het buitenland of verkoop, maar ook aan stoppen met werken, schenken aan goede doelen of overlijden. Een goede verbinding tussen onze adviseurs Private Banking, Grootzakelijk en MKB met alle specialisten maakt dat we snel kunnen schakelen om u van een professioneel advies te voorzien, voor de korte en lange termijn. Meer weten, neem contact op voor een kop koffie met één van onze adviseurs of met mij via privatebanking@rabobank.nl.
Mirjam Giesbers, Directeur Private Banking Oost-Brabant