Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: ‘Wij gunnen iedereen DRIP, zonder oordeel over wie een sport outfit verdient, of niet’
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Reportages > ‘Wij gunnen iedereen DRIP, zonder oordeel over wie een sport outfit verdient, of niet’
Reportages

‘Wij gunnen iedereen DRIP, zonder oordeel over wie een sport outfit verdient, of niet’

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 11/06/2025 op 12:06
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 6 dagen geleden 64 keer gelezen 13 minuten lezen René Manders/DCI Media

Afl. 19: Gerbrand Kruijssen (r) en Frank van den Ende, vrijwilligers bij Stichting DRIP

Tekst: Hans Matheeuwsen I Foto’s: René Manders/DCI Media

Gerbrand: „Ik werk als accountmanager in de sales. Samen, Frank van den Ende, Jochem Goedhals, Erik Frey en ik, hebben wij twee jaar geleden de Stichting DRIP opgericht. Wij zagen dat er wat hulp nodig was op het sportveld. Jochem was jeugdtrainer en zag vaker situaties waarbij kinderen voetbalden met te kleine schoenen omdat er binnen het huishouden waar zij opgroeiden geen middelen waren om nieuwe te kopen. Dat was een signaal waar we iets mee wilden doen.”

Frank: „Ik ben werkzaam in het onderwijs. Ik heb ook jonge kinderen en raakte zo betrokken bij het verhaal. Ik kende Jochem omdat wij al geruime tijd samenwerken om verandering te brengen in het onderwijs. We hebben allemaal kinderen in dezelfde leeftijd en zien wat er om ons heen gebeurt. Jochem is de verbindende factor, waardoor we elkaar leerden kennen. Naast ons werk en leven als vaders wilden we ook maatschappelijk onze bijdrage leveren.

Het idee was heel simpel. Er ligt heel veel sportkleding die niet meer gedragen wordt in kledingkasten. Sportkleding wordt steeds duurder en is vaak in een seizoen nodig. Via ons kun je jouw toffe sportoutfit krijgen. Voor niks! En dat niet alleen: het gaat om top notch-kleding. DRIP-kleding. Drip staat voor er goed uitzien, met de goede energie, als iets swag – gelikt – is. Goede kleding met een goede uitstraling. Wij gunnen iedereen DRIP. Zonder oordeel wie de kleding wel en wie de kleding niet verdient.

Daarom wilden we absoluut voorkomen dat het armoede-label op onze stichting werd geplakt. Je wordt al gauw in een bepaalde hoek gestopt. Dat werkt stigmatiserend. En het zorgt ervoor dat het voor kinderen niet meer goed voelt om mee geassocieerd te worden. Wij willen graag een sportmerk-beleving neerzetten waar iedereen zich goed bij voelt. Goede sportkleding betekent niet alleen er goed uitzien maar ook zonder belemmering je talenten kunnen ontplooien. Als je te kleine voetbalschoenen draagt, is het moeilijk om nog net even dat teentje tegen die bal te krijgen.

De presentatie van DRIP was in oktober 2023 op het Ketelhuisplein tijdens de Dutch Design Week. We hebben een container gehuurd waarmee we ons verhaal voor de bühne brachten. Vooral om een vliegende start te kunnen maken en mensen bekend te maken met het doel van DRIP. In die week hebben we mooie verbindingen kunnen maken, onder andere met de Jumbo waardoor er in Eindhoven inzamelcontainers voor sportkleding bij de diverse supermarkten zijn komen te staan.

Intern hebben we ons beraad op de organisatie van de inzameling en de uitgifte van sportkleding. We zijn gestart met de aanpak dat mensen sportkleding konden aanvragen via de website. Maar dat bleek al snel te bewerkelijk en complex. Toen kwamen we op het idee om een eigen DRIP-bus aan te schaffen waarmee we de wijken in konden. Wij zoeken de mensen op in plaats van dat zij naar ons moeten komen. Dankzij fondsen van mensen die ons steunen, kon dat. Nu hebben we een sportkledingwinkel op wielen waarmee we de wijken ingaan. We doen de deuren open en kinderen kunnen zelf de kleding uitzoeken die bij hen past. Zij kiezen hun eigen DRIP.”

Dat is het mooie van deze regio: dit is allemaal alleen maar mogelijk door de steun die wij krijgen. Vaak onbaatzuchtig

Gerbrand: „We werken samen met sportclubs in en buiten de Brainportregio en halen de sportkleding die niet meer wordt gedragen op om die dan weer uit te delen in de wijken waar dit het hardst nodig is.” Frank: „In principe kunnen kinderen in de leeftijdscategorie van vier tot en met achttien jaar bij ons shoppen. Daar kunnen ook XXL-shirts tussen zitten, die hebben we ook wel eens nodig.” Gerbrand: „Kinderen hebben veel keuze in onze sportshop. Van het winkelen proberen we wel altijd een feestje te maken. Soms maken we er een event van, compleet met een stand, muziek erbij, een voetbaltafel. Het moet vooral tof zijn. Lachen. Het moet niet zielig voelen maar juist een positieve ervaring zijn om bij DRIP te shoppen.

We zeggen: kom hier iets uitzoeken, je hebt het verdiend, dan kun je lekker gaan sporten. Pak iets vets en ga je gang. Dat kunnen niet alleen shirts zijn maar van alles: voetbalschoenen, gymschoenen, scheenbeschermers, tennisrackets, ballen, we zamelen alles in. Aan het einde van de dag kunnen we zo dertig tot veertig kinderen hebben voorzien van vette, nieuwe kleding. Als ze ons zien komen, denken ze: hey, daar is de bus. Die heeft een soort ijscoman-achtige aantrekkingskracht gekregen. Fantastisch. We komen inmiddels ook op scholen, waar we in samenwerking met leraren lichamelijke opvoeding via DRIP kleding doorgeven aan kinderen die dat heel hard nodig hebben. We hebben bijvoorbeeld ook gymtasjes laten maken met het DRIP-logo erop. Die nemen ze mee naar school en dat is dan weer heel herkenbaar onder elkaar. Hé da’s DRIP, dat is vet.”

Ook interessant

Nieuw Sectie-C tweede stadshart voor Tongelre

Genneper Hoeve: boerderij in de stad

Veel meer dan een kringloopwinkel

Een vierkante meter op het podium

Hoe Street Art de ziel van Eindhoven hervormt

Frank: „Het is het pop-up-idee. Je rijdt rond met de bus en kijkt waar kinderen in de wijk sporten of spelen. We weten inmiddels waar dat is. We willen niet elke keer naar dezelfde plek rijden. Er zit wel een systeem achter. We werken met twaalf vrijwilligers. Ze doen bepaalde wijken aan in verschillende steden en dorpen. Zo leren wij de mensen in de wijk kennen en zij ons. Hoewel we geen officiële maatschappelijke functie hebben, is het belangrijk dat het ook vertrouwd is wat wij doen. We rijden ook nog wel eens langs een buurthuis of AZC.

Inzamelen doen we tegenwoordig ook steeds meer bij verenigingen, vooral voetbalclubs, maar we staan ook bij twee hockeyclubs: Basko in Veldhoven, en Oranje-Rood. Het zijn goede plekken om sportkleding in te zamelen. Een goede relatie met de verenigingen vinden wij ontzettend belangrijk. Inmiddels hebben we zo’n 23 inzamelpunten in de regio staan, bij Jumbo’s en sportverenigingen. Dat betekent alles bij elkaar toch een fikse logistieke operatie. Toch zou het mooi zijn als we nog eens zeven tot acht containers uitzetten.”

Gerbrand: „We proberen zoveel mogelijk sociale impact te maken. Door ons netwerk uit te breiden. En guerilla-achtige acties. In de zomer lanceren we bijvoorbeeld ook onze eigen merchandise-lijn met kleding waardoor we ons merk wat breder uitzetten. Door het kopen van een DRIP-shirt sponsor je dan weer een shirt voor een kind. Het gaat ons om de vibe, alles staat of valt met de energie. Die geef je door.” Frank: „Dat is het mooie van deze regio: dit is allemaal alleen maar mogelijk door de steun die wij krijgen. Vaak onbaatzuchtig. We hebben een ANBI-status. Onze inzet komt voor honderd procent ten goede aan de actie. Ik vind dit typerend voor de Brainportregio.”

Gerbrand: „We hadden een idee, hebben er niet honderdduizend keer over hoeven vergaderen, en zijn het gewoon gaan uitvoeren. We kenden elkaar, het klikte, zijn vervolgens een avond op stap gegaan met elkaar, hebben onze ideeën uitgesproken en zijn het gaan doen.” Frank: „We maakten al impact in het onderwijs, dit was een logische volgende stap. Die hands-on mentaliteit is echt iets van hier, van de Brainportregio. Wat we vandaag bedenken, voeren we morgen uit. Beslissen én gaan.” Gerbrand: „Die Eindhovense mentaliteit: niet lullen maar poetsen. Hoppatee, gaan.” Frank: „Je komt in een flow, waarin weer anderen meegaan, dat werkt heel bevestigend.

We zijn nu bezig met de oprichting van de Vrienden van DRIP. Daarmee kunnen we de financiële druk van de fondsen afhalen. Het is niet vanzelfsprekend dat fondsen voor altijd mee blijven doen. We willen proberen die ‘Vrienden’ voor langere tijd aan ons te binden. Een regionaal bedrijf wordt dan onze Vriend en sponsoren jaarlijks voor een bedrag van 500 tot 1.000 euro. Als we een stuk of vijftien Vrienden hebben, kunnen we weer het hele jaar vooruit. Dan zijn de kosten, zoals de bus, voor een groot deel gedekt. Aan de voorkant is ons systeem enorm simpel maar aan de
achterkant zit er toch een hele organisatie achter.

We voelen de urgentie van ons werk. We houden elkaar scherp, willen echt iets bereiken. We nemen geen genoegen met half werk, zeg maar. Als je iets doet, moet je het goed doen. Vandaar onze professionele uitstraling. Allemaal met hulp van professionals in de stad: de vormgeving, de teksten. Herkenbaarheid is belangrijk. Dat gaat van de jas die wij dragen tot hoe de bus eruit ziet. De uitstraling van de inzamelpunten tot onze website, het flyermateriaal, alles met dezelfde uitstraling, het moet er gewoon professioneel uitzien. Met die vibe gaan we ook de stad in.

We richten ons op de Brainportregio. Ons concept is opschaalbaar. Dat kun je in het hele land uitrollen. We hebben wel samengewerkt met de profclubs Fortuna in Sittard en VVV in Venlo, en met PSV. Tijdens een grote inzamelactie bij de laatste wedstrijd van vorig seizoen zijn alle supporters opgeroepen om sportkleding te doneren. Marcel Brands heeft ons toen ook persoonlijk een mooi shirt geschonken. Het regionale karakter is belangrijk. De kleding moet in de regio blijven, ter plekke worden ingezameld en uitgegeven. Als we ergens een inzamelpunt neerzetten, zit er een activatiepakket bij dat we delen met de club. We verspreiden een nieuwsbrief, delen informatie in de trainersapp, of in groepen van ouders. Onze vrijwilligers en de clubs zijn onze ambassadeurs.

Het is niet zo dat wij de tenues van de clubs gaan recyclen. Dat doen ze vaak zelf al. Wij richten ons op kleding voor de training. Het ecosysteem is belangrijk. Zo is het gebruik van sportkleding duurzaam. In het afgelopen half jaar hebben we zo’n tweeduizend kinderen geholpen. We hebben ruim drieduizend items ingezameld. Ja, we hebben er inmiddels bijna een dagtaak aan. We zijn ook wel een aantal keren op onze bek gegaan. Het is learning by doing. Maar de intentie is goed, dus het komt altijd goed.”

Stichting DRIP
Frank van den Ende is bestuurslid van DRIP. Gerbrand Kruijssen niet meer. Hij regelt alle logistiek en beheert de kleding. DRIP draait op een enthousiast sportief team en samenwerkingen met partners en fans. De stichting nodigt mensen uit om zich aan te sluiten als Vriend of partner om nog meer kinderen in beweging te krijgen. DRIP is gevestigd in: gebouw TQ op Strijp-T, Achtseweg-Zuid 159H in Eindhoven. Belangstellenden kunnen bellen met 06 – 55 88 78 31 of mailen naar info@drip.nl.

Hans Matheeuwsen 11/06/2025 11/06/2025
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel ‘Leerlingen krijgen vaak niet de juiste aandacht en gaan op in de massa’
Volgende artikel Een rijke historie, een duurzame toekomst en luxe festivalbeleving
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

8
Reportages

Nieuw Sectie-C tweede stadshart voor Tongelre

Door Hans Matheeuwsen 5 dagen geleden
8
Reportages

Genneper Hoeve: boerderij in de stad

Door Martin van Rooij 6 dagen geleden
6
Reportages

Veel meer dan een kringloopwinkel

Door Redactie 6 dagen geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?