Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: ‘Welvaart & Welzijn horen bij elkaar’
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Advertorials > ‘Welvaart & Welzijn horen bij elkaar’
Advertorials

‘Welvaart & Welzijn horen bij elkaar’

Marlène van Kuyk
Laatst geüpdatet 11/12/2024 op 3:32
Marlène van Kuyk 5 maanden geleden 506 keer gelezen 9 minuten lezen René Manders/DCI Media
Jacline de Kort van Brainport voor Elkaar

Werkgevers samen in Brainport voor Elkaar voor sociale innovatie en cohesie

„Al lang voordat ik bij Brainport Development startte, zag ik in mijn werk een kloof ontstaan tussen het maatschappelijk veld en het bedrijfsleven in deze regio, en dat moest anders,” vertelt Jacline de Kort, manager programmabureau Brainport voor Elkaar. In de snelgroeiende Brainportregio, bekend om zijn technologische vooruitgang en economische kracht, zag ze dat er kansen lagen om de hightechbedrijven in de regio meer te verbinden met maatschappelijke organisaties en sociale initiatieven.

Tekst: Marlène van Kuyk | Foto’s: René Manders/DCI Media

De ontstane kloof dreigde de sociale cohesie te verzwakken en de duurzame groei van de regio te belemmeren. Samen met initiatiefnemers, zoals Partnerfonds Brainport, Impact040, Samen voor Eindhoven, gemeenten Eindhoven en Helmond en Brainport Development én diverse enthousiaste partners, werd daarom Brainport voor Elkaar in het leven geroepen. Een vereniging van sociaal betrokken werkgevers uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, onderwijs en gemeenten met één duidelijke missie: het verbinden van partijen om samen meer impact te maken op sociaal vlak, zodat iedereen mee kan doen in deze regio. Maar hoe gaat deze vereniging dit realiseren? En wat betekent dit voor de toekomst van de Brainportregio?

De oprichting van Brainport voor Elkaar

Het idee voor Brainport voor Elkaar ontstond uit de gedachte om de sociale en economische krachten in de regio beter te verenigen. Er gebeuren al fantastische dingen door unieke samenwerkingen en slimme technologische innovaties voor economische groei, maar de sociale component bleef daarbij nog onderbelicht. „Alleen economische groei is niet genoeg, mensen hebben ook welzijn nodig”, benadrukt Jacline. En deze samenwerking kan nergens beter plaatsvinden dan in deze regio, waar werkgevers van oudsher een sociaal hart hebben: „Iedereen kent elkaar hier en hebben elkaars telefoonnummers opgeslagen. Die mentaliteit en openheid zijn hier echt fantastisch.”

Samen maatschappelijk verantwoord ondernemen

Op 4 juli 2024 werd de vereniging Brainport voor Elkaar officieel opgericht, met als doel bedrijven, maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen en gemeenten te verbinden, zodat zij samen sociale en maatschappelijke vraagstukken in de Brainportregio kunnen aanpakken. Tijdens de oprichtingslunch werden onder toeziend oog van voorzitter Jeroen Dijsselbloem de eerste vijftig leden verwelkomd, variërend van grote spelers zoals Philips, DLL, Rabobank en VDL Groep tot mkb-bedrijven zoals VB- groep, BDO, Eindhoven Airport, Mansveld, Markteffect en Van der Valk Hotel Eindhoven, de gemeenten Veldhoven, Best, Son en Breugel en Valkenswaard, onderwijsinstellingen zoals Fontys Hogeschool en ROC Ter AA en maatschappelijke organisaties zoals Ergon, Cordaad Welzijn en Trudo. Jacline benadrukt dat werkgevers van kleinere mkb-bedrijven van maatschappelijke vraagstukken in de Brainportregio kunnen aanpakken.

Tijdens de oprichtingslunch werden onder toeziend oog van voorzitter Jeroen Dijsselbloem de eerste vijftig leden verwelkomd, variërend van grote spelers zoals Philips, DLL, Rabobank en VDL Groep tot mkb-bedrijven zoals VBgroep, BDO, Eindhoven Airport, Mansveld, Markteffect en Van der Valk Hotel Eindhoven, de gemeenten Veldhoven, Best, Son en Breugel en Valkenswaard, onderwijsinstellingen zoals Fontys Hogeschool en ROC Ter AA en maatschappelijke organisaties zoals Ergon, Cordaad Welzijn en Trudo. Jacline benadrukt dat werkgevers van kleinere mkb-bedrijven van

Samenwerking voor een sociale toekomst

Brainport voor Elkaar heeft de ambitie om steeds meer bedrijven, organisaties, scholen en gemeenten bij de vereniging te betrekken. „Werkgevers willen echt iets doen aan het welzijn, maar weten vaak niet hoe,” zegt Jacline. „Brainport voor Elkaar fungeert als een loket waar werkgevers kennis en middelen kunnen delen en concrete acties kunnen ondernemen.”

Ze benadrukt dat de vereniging geen praatclub is, maar een actiegerichte organisatie die resultaten wil zien. „Wij zijn hands-on met daad- en executiekracht. Onze programmamanagers zijn kartrekkers, aanjagers en verbinders. We zorgen dat de programma’s daadwerkelijk worden uitgerold en verbinden netwerken aan elkaar. De leden van de vereniging zijn nauw betrokken bij zowel de strategie als de uitvoering. Wij kunnen het wel bedenken, maar zonder actie van de leden werkt het niet. Zij bepalen wat er gebeurt en maken Brainport voor Elkaar tot wat het is.”

De toekomst als meest sociale regio van de wereld

Brainport voor Elkaar staat nog in de kinderschoenen, maar de ambities zijn groot. De vereniging wil dat Brainport de meest sociale regio van de wereld wordt, die niet alleen in welvaart maar ook in welzijn floreert, aldus Jacline: „We hopen dat andere bedrijven, van klein tot groot, en maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen en alle Brainportgemeenten zich aansluiten. Hoe meer leden, hoe groter de impact!”

̕Brainport voor Elkaar staat nog in de kinderschoenen, maar de ambities zijn groot

Ook interessant

GASSAN Vintage Roadshow: Tijdloze luxe in Eindhoven

Bij Dartshopper laten ze zich niet gek maken

‘Wij blijven het huisorkest van Muziekgebouw’

Vrijwilligerswerk onder werktijd

CapitalatWork realiseert groei en vernieuwing

De 4 B’s van de Sociale Brainport Agenda

Het fundament van Brainport voor Elkaar is de Sociale Brainport Agenda. Deze wordt jaarlijks door de leden vastgesteld en bestaat voor het komend jaar uit vier programmalijnen die samen de sociale uitdagingen in de regio moeten aanpakken.

  1. Baanbrekend: sociale innovatie

    De programmalijn ‘Baanbrekend’ richt zich op sociale innovatie door het koppelen van hightech kennis en technologie uit het bedrijfsleven aan maatschappelijke uitdagingen. Jacline geeft een voorbeeld: „Bij Lumens was de behoefte hun impact meetbaar te maken in een dashboard, maar het ontbrak de organisatie aan kennis en middelen. Nu is ze gekoppeld aan het techbedrijf Bright Cape, dat Lumens daar een jaar lang bij gaat helpen.”

  2. Bestaanszeker: zekerheid voor alle inwoners

    De tweede programmalijn ‘Bestaanszeker’ legt de nadruk op het bevorderen van bestaanszekerheid voor alle inwoners van de regio. Programma’s zoals ‘Financieel Fit’ en ‘Buddy werkt 50+’ zijn ontworpen om mensen te ondersteunen in het opbouwen van een stabiel bestaan. „Het aantal loonbeslagen moet met meer dan de helft afnemen,” zegt Jacline over de ambities van dit programma. „Dit is echter slechts het begin; het uiteindelijke doel is om het aantal mensen dat in de schuldsanering terechtkomt sterk te verminderen.”

  3. Basisvaardig: ontwikkelen van basisvaardigheden

    De derde programmalijn ‘Basisvaardig’ heeft als doel het ontwikkelen van basisvaardigheden om mensen in staat te stellen actief deel te nemen aan de maatschappij. Werkgevers kunnen via het programma ‘DigiTaalfit’ hun werknemers helpen om zowel taal- als digitale vaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast zijn er initiatieven zoals ‘Taalbuddy’s op het werk’, waarbij internationale collega’s geholpen worden om Nederlands te leren en zich de Nederlandse gewoonten en gebruiken eigen te maken. „We willen werkgevers veel meer stimuleren dat medewerkers in hun dagelijks leven op het schoolplein, in de straat en op de sportclub basis-Nederlands (‘Social Dutch’) kunnen spreken,” zegt Jacline.

  4. Bij elkaar: bevorderen van sociale cohesie

    De vierde en laatste programmalijn ‘Bij elkaar’ richt zich op het bevorderen van sociale cohesie. Een belangrijke pijler hierin is de inzet van vrijwilligerswerk door werknemers: „Wij zouden willen dat alle medewerkers minimaal één dag per jaar vrijwilligerswerk doen. Ik geloof daar heel sterk in. Werkgevers zoals DLL geven hierin al het goede voorbeeld door structureel vrijwilligerswerk in te bedden in hun bedrijfsvoering. Bij DLL krijgen werknemers zelfs daarvoor twee dagen per jaar de gelegenheid en meer dan vijftig procent maakt daar gebruik van. Dit is een geweldige best practice voor andere leden. DLL levert niet alleen handjes en tijd, maar ook veel kennis aan onze programma’s en direct aan maatschappelijke initiatieven.”

Marlène van Kuyk 11/12/2024 11/12/2024
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Vorige artikel ‘De cliënt staat bij ons altijd centraal’
Volgende artikel Vanuit het exotische India en Brazilië naar de Velddoornweg
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

4
Advertorials

GASSAN Vintage Roadshow: Tijdloze luxe in Eindhoven

Door Eva Wellens 2 maanden geleden
2
Advertorials

Bij Dartshopper laten ze zich niet gek maken

Door Redactie 2 maanden geleden
Mette Laugs. directeur-bestuurder van Philzuid
Advertorials

‘Wij blijven het huisorkest van Muziekgebouw’

Door Marjolein Sengers 2 maanden geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?