Ik ben geboren en getogen in Helmond maar sinds vorig jaar woon ik daar niet meer. Een van de redenen daarvoor was reistijd. Als regiomanager breng ik veel uurtjes in de auto door. Ons regiokantoor staat in Tilburg, en wie de route kent weet: twee stukjes snelweg, de Berenkuil en de Kennedylaan in Eindhoven betekenen in de spits al gauw één uur enkele reis.
Onze regio is de tweede economie van Nederland en staat zelfs op nummer één als het gaat om export. Toch moeten we het vanuit Eindhoven in veel richtingen doen met tweebaans A-wegen, en vanuit Helmond in noordelijke en zuidelijke richting zelfs met enkelbaans N-wegen. File-lijstjes van de ANWB laten al jaren zien dat het aantal files in de regio blijft stijgen.
Je kunt je afvragen wat dat betekent voor de economie en de leefbaarheid. Er zijn stevige ambities om te groeien naar 950.000 inwoners in 2040, mede dankzij investeringen van het Rijk in onze high tech industrie. Er komen 70.000 extra woningen, aanvullende voorzieningen en een tweede Brainport Industries Campus. Maar het toekomstbestendig maken van de hoofdinfrastructuur lijkt voorlopig nog niet te gaan gebeuren.
Diezelfde Rijksoverheid heeft namelijk zeven grote snelwegprojecten in onze provincie uitgesteld. Daarvoor was in totaal 2,5 miljard euro toegezegd, waarvan inmiddels meer dan 1,5 miljard is geschrapt. En al zou het volledige budget overeind blijven: dan hebben we nog steeds het stikstofprobleem, waardoor er geen schop de grond in gaat.
Aan de andere kant moeten we als regio ook naar onszelf kijken. De soap rond de N279 – of voor wie het nog aandurft: de ‘Ruit’ – vraagt blijvend aandacht. In de laatste plannen van de provincie lees je twijfel over nut en noodzaak van verbreding. En ook gemeenten gaan echte keuzes uit de weg. Onbegrijpelijk, want deze verbinding is cruciaal om de oostkant van Brainport goed te ontsluiten.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat er meer nodig is om onze problemen op te lossen. We moeten meer inzetten op duurzame alternatieven zoals snelfietspaden en betere OV-verbindingen om onze regio bereikbaar te houden. Maar hoe je het ook wendt of keert: we lopen zo gigantisch achter dat een inhaalslag op alle fronten nodig is.
Verkassen leek voor mij een goed alternatief. Ik heb nu meer tijd voor leuke en nuttige dingen in plaats van in de rij staan. Maar voor wie dit geen optie is, dreigt in toenemende mate file-frustratie. Tijd voor (infra)structurele oplossingen.

