Britt Polman treedt in voetsporen van vader Rick en opa Cees
Van der Valk Hotel Eindhoven viert in november zijn vijftigjarig bestaan. Tegelijk vindt er een directiewissel plaats. Cees Polman staat na eveneens vijftig jaar zijn plaats af aan kleindochter Britt. Verder hoopt zijn zoon Rick, vader van Britt, samen met haar in de komende tien jaar de nodige plannen te verwezenlijken, waaronder de bouw van de tweede toren en een congrescentrum.
Tekst: Hans Matheeuwsen | Foto’s: René Manders/DCI Media
Op het moment van gesprek is Britt (28) net drie dagen aan het werk. „De tijd is rijp”, aldus vader Rick. Hij wil samen met haar de plannen voor het komende decennium ontwikkelen. Tegen die tijd is ie zestig en er klaar mee, zegt hij met een brede grijns. „Uiteindelijk moeten ook wij gewoon werken maar dat is wel waar ik me de komende tien jaar echt mee bezig wil houden. Dan is het mooi om te zien dat een van de kinderen in staat is om het bedrijf operationeel te gaan leiden. Ik zal haar in de komende jaren wegwijs maken in het bijzondere netwerk dat Brainport Eindhoven heet.”
Aanleiding voor het gesprek is de innige samenwerking met Bavaria, die ook alweer bijna veertig jaar bestaat. Theo Ling heeft nog een rol gespeeld in de totstandkoming daarvan, vertelt Rick. „Ik had het er laatst nog met mijn vader over. Theo had tegen Cees gezegd dat hij een afspraak moest maken met Tijn Swinkels. Mijnheer Swinkels verscheen in ons restaurant in driedelig pak. Het klikte, omdat het natuurlijk twee Brabantse corporate-familiebedrijven betrof. Bij Bavaria zat net zoveel passie bij de mensen en ze waren goed benaderbaar. Ik geloof dat in no-time bijna zestig tot tachtig procent van onze bedrijven Bavaria tapte.”
Binnen Van der Valk is er op het gebied van bier nog wel een verdeling aanwezig, legt Rick uit. „Sommige familiestaken hebben Heineken op de tap, maar het gros schenkt al jaren trouw Bavaria. De samenwerking met Swinkels is nog steeds fantastisch. We helpen elkaar; ze denken ook mee. Het sjiekere ‘Swinckels’-bier was even wennen voor ons, Bavaria was toch een begrip in Brabant, maar met de premium-uitstraling hebben ze het hele land veroverd. Ik vind ze innovatief, zeker de laatste jaren met alle speciaalbieren, uit België. En nu met 0,0. De biermarkt is mede onder hun invloed substantieel veranderd. Dat doen ze goed.”
Masterplan
Van der Valk Hotel Eindhoven valt onder de ‘Luiten Staak ‘ – Luiten Van der Valk Beheer – waarvan het hoofdkantoor in Waalre staat. Het bedrijf beheert zeventien hotels in Nederland (10), Duitsland (3), België (3) en Frankrijk (1). Daar komen er twee bij, één in Antwerpen en één in Parijs. „Het hotel in Antwerpen, voorheen Raddison Blu, staat in het centrum, telt 170 kamers en gaat op 1 november open”, vult Rick aan. „Het hotel in Parijs komt bij Charles de Gaulle Airport en heeft 380 kamers, dat is een heel groot ding. Met zo’n twintig hotels zijn wij de derde groep binnen het Van der Valk-concern. Ja, we zijn als groep gierend goed bezig, zeg maar.”
De expansie van het bedrijf inclusief de benodigde investeringen heeft gevolgen voor het uitvoeren van de plannen in Eindhoven, stelt Rick. Ondanks dat 2023 voor het hotel een absoluut topjaar was – „Maar dat geldt voor de horeca in het algemeen”-, mede als gevolg van de inhaalslag van corona, zwakt de omzet dit jaar wat af, constateert hij. „We moeten goed bedenken wat we wanneer gaan doen. Zo willen we nog steeds een congrescentrum bouwen maar niet meer met de iconiteit van een aantal jaar geleden.” Van der Valk won drie jaar geleden de gemeentelijke tender voor de bouw van een internationaal congres- en beurzencentrum in Eindhoven.
Het plan voor Elysion in 2021 was ambitieus. Zo was het Evoluon-achtige ontwerp opvallend. Het voorzag onder andere in een auditorium voor 1.500 gasten. Het vloeroppervlak voor congressen zou worden verdubbeld naar 4.000 vierkante meter. De realisatie vergde een investering van twintig miljoen euro door Luiten Van der Valk Beheer. Een jaar later bleken de bouwkosten al gestegen met zeven miljoen euro. Dat was wat veel van het goede in tijden van corona en Van der Valk zag af van de bouw. „Het ontwerp, met het glooiende dak, was prachtig, maar extreem duur qua materiële uitvoering. Het wordt niet meer zo Evoluon-achtig. We kiezen nu voor een andersoortig en meer functioneel gebouw met een mooie uitstraling maar praktischer geëngineerd. We praten over een extra zaal van 1.500 vierkante meter plus wat kleinere zalen zodat we een capaciteit krijgen van tien flexibele zalen voor in totaal drie-, vierduizend mensen.
We hebben al een zaal van duizend vierkante meter.” Maar het ‘masterplan’ voorziet pas in de bouw van het congrescentrum nadat de andere ambities zijn verwezenlijkt. „We beginnen met investeren in de faciliteiten van het hotel, zoals een nieuw zwembad, sauna en wellness. We willen een buitenzwembad. Ook de terrassen worden vernieuwd. De bouw van de toren, met honderd kamers, is fase twee, en in de laatste fase bouwen we het congrescentrum. Je begrijpt dat als je deel uitmaakt van een groep met zo’n twintig hotels, en je koopt er in één jaar twee bij, je gewoon even moet wachten. Zo werkt dat in een familiebedrijf.”
Eerbetoon
De waarden van het familiebedrijf is onderwerp van het congres ter ere van het vijftigjarig bestaan op 22 november. „Het gaat over duurzaamheid: van de regio en het familiebedrijf”, verklaart Rick. „We blikken vijftig jaar terug op de groei van Eindhoven maar ook vijftig jaar vooruit. Daarbij willen we vooral de nieuwe generatie aan het woord laten: de opvolgers in de regionale familiebedrijven. En we organiseren een mooie personeelsreünie. Ik werk bijna 29 jaar in het bedrijf. Mijn vader neemt afscheid, na vijftig jaar. Het is ook een eerbetoon aan mijn ouders die heel hard hebben gewerkt om de zaak op te bouwen.”
De volgende generatie, in de persoon van zijn dochter Britt, staat te trappelen om het roer over te noemen. Rick plaveit met liefde de weg voor haar. „Ze heeft culturele antropologie gestudeerd, en politicologie. Ondertussen werkte ze in de zaak, en in andere horeca. De afgelopen jaren heeft ze in diverse hotels directie-ervaring opgedaan. Zij moet de komende 25 jaar het smoel gaan worden van ons bedrijf, als angry young businesswoman. Ik zal haar introduceren. Er gaat nogal wat gebeuren in Eindhoven, met de groei van ASML. Daar hebben wij net zoals iedereen profijt van; ze houden veel trainingen bij ons. Wij moeten zorgen dat we bijblijven en kwalitatief goede producten blijven aanbieden.”
De waarden van het familiebedrijf is onderwerp van het congres ter ere van het vijftigjarig bestaan op 22 november. „Het gaat over duurzaamheid: van de regio en het familiebedrijf”, verklaart Rick. „We blikken vijftig jaar terug op de groei van Eindhoven maar ook vijftig jaar vooruit. Daarbij willen we vooral de nieuwe generatie aan het woord laten: de opvolgers in de regionale familiebedrijven. En we organiseren een mooie personeelsreünie. Ik werk bijna 29 jaar in het bedrijf. Mijn vader neemt afscheid, na vijftig jaar. Het is ook een eerbetoon aan mijn ouders die heel hard hebben gewerkt om de zaak op te bouwen.”
De volgende generatie, in de persoon van zijn dochter Britt, staat te trappelen om het roer over te noemen. Rick plaveit met liefde de weg voor haar. „Ze heeft culturele antropologie gestudeerd, en politicologie. Ondertussen werkte ze in de zaak, en in andere horeca. De afgelopen jaren heeft ze in diverse hotels directie-ervaring opgedaan. Zij moet de komende 25 jaar het smoel gaan worden van ons bedrijf, als angry young businesswoman. Ik zal haar introduceren. Er gaat nogal wat gebeuren in Eindhoven, met de groei van ASML. Daar hebben wij net zoals iedereen profijt van; ze houden veel trainingen bij ons. Wij moeten zorgen dat we bijblijven en kwalitatief goede producten blijven aanbieden.”