Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • columns
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
U leest: Brengt sociale organisaties en bedrijven samen
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • columns
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • columns
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Advertorials > Brengt sociale organisaties en bedrijven samen
Advertorials

Brengt sociale organisaties en bedrijven samen

Ronald Frencken
Laatst geüpdatet 20/08/2025 op 3:12
Ronald Frencken 23 uur geleden 31 keer gelezen 9 minuten lezen René Manders/DCI Media

Samen voor onze Regio

Begin dit jaar onderging Samen voor Eindhoven een logische naamswijziging. Al langere tijd was duidelijk dat de ambities verder reiken dan alleen de stad. Op dit moment krijgen de 21 gemeenten in de Brainportregio onder de nieuwe naam Samen voor onze Regio alle aandacht. Veel bedrijven willen graag iets betekenen voor de samenleving, maar weten niet altijd hoe…

Tekst: Ronald Frencken | Foto’s: René Manders/DCI Media

 

 

Wendy van den Akker en Julia Geerts brengen samen met hun collega’s bedrijven en maatschappelijke organisaties bij elkaar en zorgen voor sterke samenwerkingen. De bijdragen zijn er in allerlei vormen, van bedrijfsvrijwilligerswerk, giften in natura, kennisoverdracht tot financiële steun. Maar de mooiste resultaten ontstaan uit langdurige partnerships, waarbij beide partijen blijvend van waarde zijn voor elkaar.

 

Alles voor de optimale match

Als we willen weten hoe Samen voor onze Regio werkt, dan kom je al snel bij de kip-en-eivraag: begin je bij de behoefte van maatschappelijke organisaties, of bij die van de bedrijven? Volgens Julia is daar geen eenduidig antwoord op te geven. „Ik leg vooral contacten met maatschappelijke organisaties, maar het begint niet altijd daar. Met het leggen van verbinding tussen partijen zijn we eigenlijk steeds aan beide kanten bezig.” Wendy, die zich in eerste instantie richt op bedrijven in onze regio, valt haar bij: „Het is meer een continu en dynamisch proces. We brengen als eerste de behoeften van de potentiële partners in beeld. Mijn ervaring is dat veel bedrijven bereid zijn om iets te betekenen voor de maatschappij, wat mooi is om te zien. De uitdaging is voor hen echter vaak, hoe ga je dit dan concreet maken? Welke organisatie kiezen we, want we krijgen zoveel aanvragen. En hoe begin je er dan ook echt aan? Daar komt onze rol om de hoek kijken.”

Wendy draait er niet omheen, voor hun dienstverlening moet gewoon betaald worden. „Wij vragen een financiële vergoeding voor de uren die wij maken ten behoeve van de optimale match en ontzorging waarbij wij ons richten ons op langdurige samenwerking. Wij merken dat bedrijven júist behoefte hebben aan onze dienstverlening. DGA’s/directeuren vinden het toch vaak een belasting voor hun organisatie. Bovendien zijn wij een stichting en transparant in alles wat we doen voor de optimale match.”

 

Zorgen dat iedereen meekan doen

De Brainportregio groeit hard. Maatschappelijke organisaties zetten zich dagelijks in om ervoor te zorgen dat alle inwoners mee kunnen doen. Zij doen belangrijk werk, dat nóg krachtiger wordt wanneer ook zij kunnen samenwerken met het bedrijfsleven. Julia: „Veel maatschappelijke organisaties ontstaan vanuit een passie voor een doelgroep of thema. Een samenwerking met een bedrijf opstarten of hun behoefte formuleren is voor hen vaak lastig. Onze Unique Selling Point is dat wij altijd denken vanuit de wensen en behoeften van het maatschappelijke veld en daarbij dan het juiste aanbod vinden met de bedrijfsvrijwilligers. Daarbij hanteren wij onze zogenaamde vier H’s, die geven houvast.

Ook interessant

Gastronomisch hoogste punt in Eindhoven

‘We zijn geen roeptoeters, maar doe maar gewoon-Brabanders’

360 Duurzaam breidt uit naar Frankrijk

Next Nature onderzoekt de toekomst van de aarde

‘U maakt zorgvernieuwing in de regio mogelijk’

We kunnen ervoor zorgen dat bedrijven en hun medewerkers een samenwerking bieden met het hart, het hoofd, de handen en de hulpbronnen. Liefst natuurlijk met alle vier.” Wendy: „Hulpbronnen moet ik even toelichten. Dankzij de betrokkenheid van het bedrijfsleven kunnen wij een sterke organisatie en een sterk programma neerzetten. Wij werken op projectbasis, maar wij merken dat maatschappelijke organisaties daar ook in algemene zin professioneler van worden. Die belangrijke bronnen komen van bedrijven, in de vorm van geld of donaties in natura.

Daarnaast kun je als serviceclub of geldgevend fonds een gift doen, waarbij wij kunnen adviseren waar de behoefte exact ligt. Een belangrijke drive in mijn werk is om te zorgen dat zoveel mogelijk verschillende organisaties profiteren van ons werk, want niet iedereen is even sterk in het vinden van hulpbronnen. In dit kader hebben we onlangs een belangrijk online platform geopend, de Brainport Geefwijzer. Hier vinden bedrijven en geldgevende fondsen overzichtelijk de goede doelen en maatschappelijke organisaties in onze regio op een rij.”

Wendy werkte hiervoor twintig jaar voor het Ronald McDonald Huis in Veldhoven. Wat zorgde ervoor dat ze de switch maakte? „Daarvoor was ik eerst werkzaam in de recruitmentbranche, met veel contacten in het bedrijfsleven. Met behulp van dat netwerk kon ik bij het Ronald McDonald Huis een andere invulling aan mijn loopbaan geven. Heel mooi, leerzaam en dankbaar werk. Daar staat nu een organisatie die prima de hulpbronnen zelf weet te vinden. Ik voelde dat ik op een punt was dat ik mijn kennis en ervaring breder wilde inzetten, voor meer bedrijven die maatschappelijk verantwoord bezig zijn, ze advies geven hoe ze dit kunnen doen. Dat kan nu bij Samen voor de Regio.”

Julia kwam zes jaar geleden voor haar afstudeerstage bij de organisatie. Ze studeerde Business Innovation en schreef haar masterscriptie New Media Design over partners van expats, een programma voor aansluiting. „Ik ontdekte hier al snel dat maatschappelijk betrokken ondernemen mij aanspreekt. Bij Samen voor de Regio maken wij het verschil door onze goede begeleiding, door het intensief samenwerken met de partners voor de optimale match.” Klopt, vult Wendy aan. „In die zin vind ik maatschappelijke organisaties ‘helpen’ wel een lastig woord. Het is namelijk een wederkerig proces, beide partners moeten er zelf hun voordeel uit halen.”

 

Maatschappelijke impact meetbaar maken

Op de website van Samen voor onze Regio staan de Sustainable Development Goals. Is dit een belangrijke drijfveer voor bedrijven om mee te doen? Julia: „Ik noem dat eerder een dankbare kapstok. Veel van wat wij doen sluit erop aan, maar bedrijven moeten vooral intrinsiek gemotiveerd zijn.” Wendy: „Bedrijven vinden het fijn als wij hen ontlasten bij bedrijfsvrijwilligerswerk en medewerkers waarderen het om impact te maken.” Julia: „Wij meten zelf ook wat het oplevert, zoals het aantal bedrijfsvrijwilligers dat zich maatschappelijk inzet en het aantal uren. Dit groeit elk jaar, en de laatste twee jaar zelfs extreem hard. Mooi, zeker als je weet dat werkgevers hiervoor werktijd beschikbaar stellen. Dat zegt veel over hun betrokkenheid.

Bij partnerships is dit inmiddels de norm.” Wendy ziet nog een waardevol resultaat: „Voor veel mensen is vrijwilligerswerk écht een eyeopener. Even helemaal uit je eigen bubbel en in aanraking komen met een wereld die je anders nooit had leren kennen! Daar kan geen virtuele wereld tegenop.”

_______________________________

Ontdek de Brainport Geefwijzer
De Brainport Geefwijzer is dé zoekmachine naar maatschappelijke organisaties in de Brainportregio. Zoek op naam, categorie, plaatsnaam of thema en kom in contact met interessante organisaties die jouw hulp kunnen gebruiken. Neem ze op in je testament, doneer aan ze of meld je aan als bedrijfsvrijwilliger of bestuurder. Zo help je actief mee aan een sociale en meer inclusieve samenleving bij jou in de buurt.
_______________________________

 

Meer weten?

Wil jouw bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen en kennis, tijd of middelen inzetten voor een goed doel? Of ben je een geldgevend fonds of serviceclub?
Neem dan nu contact op met:
www.samenvooronzeregio.nl
wendy@samenvooronzeregio.nl
06 – 42 23 25

Ronald Frencken 20/08/2025 20/08/2025
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Vorige artikel ‘Doen is de beste manier van denken’
Volgende artikel ‘De natuur vertelt ons hoe we er als mensheid voorstaan’
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

5
Advertorials

Gastronomisch hoogste punt in Eindhoven

Door Redactie 1 dag geleden
3
Advertorials

‘We zijn geen roeptoeters, maar doe maar gewoon-Brabanders’

Door Monique van Esch 1 dag geleden
Advertorials

360 Duurzaam breidt uit naar Frankrijk

Door Redactie 2 dagen geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?