Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: Batadorp: verkeersplein of Heritage ?
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > Batadorp: verkeersplein of Heritage ?
Blog-oud

Batadorp: verkeersplein of Heritage ?

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 4 jaar geleden 414 keer gelezen 3 minuten lezen

Nabij de oksel waar Beatrixkanaal en Wilhelminakanaal in elkaar over stromen. Je kunt er daar niet omheen: Batadorp, een juweeltje van industrieel- en volkshuisvestingserfgoed. Ga per fiets, neem de Slowlane, superfietspad in Brainport, en je komt er vanzelf. Vanaf het met lommer omgeven fietspad daal je af naar dit prachtige dorp. Tot in de ‘70-er jaren van de vorige eeuw privaat eigendom van de heer Thomas Bata, schoenfabrikant. Indertijd gemarkeerd met échte plaatsnaamborden. Kleingeestig neergehaald door het annexatie-georiënteerde gemeentebestuur, na verkoop van het hele dorp aan deze lokale overheid. In de ‘30-er jaren van de vorige eeuw ontwikkeld door deze Tsjechische schoenmaker die in de slipstream van succesvolle export niet alleen een prachtfabriek, maar er omheen ook nog een heel, inmiddels beschermd, dorp ontwikkelde.

Slim bedacht van de Tsjech. Op nog geen steenworp afstand van internationale weg-, water- en spoorverbindingen kocht hij voor een appel en een ei een ‘heiderijk’, vrij te ontwikkelen en te exploiteren. Een bijna getrouwe kopie van de aanpak van grote buur Philips. Zelfvoorzienend, met onder meer school, medische zorg, kapper en schoeisel (!) voor het personeel. Want netjes moest het blijven in en rondom de 130 Batahuizen. Elk huis mét bad of douche, maar geen zolder. Volgens meneer Bata kwam daar ‘ …toch alleen maar rommel van…’.

Inmiddels worden er uitsluitend nog veiligheidsschoenen in Best geproduceerd. Het chiquere Bata-segment komt nu uit lage-lonen-landen.

De woonwijk is zeer gewild. Werknemers zouden er vandaag de dag voor in de rij staan. Een werkgever in Brainport die je naast een job ook nog huisvesting met wel heel bijzondere emolumenten aanbiedt. Hoezeer eigentijdse werkgelegenheidsleveranciers zoals ASML zich ook inspannen, voor de meeste werkende woningzoekenden in onze regio, is er geen huis te vinden.

Werkplaatsen, kantoorruimten en flexplekken, dat is in de fraaie Batafabrieken van weleer vandaag de dag wél allemaal voorhanden. Custom made werkplekken voor zzp’ers, MKB’ers en startups. In het rijksmonument, want dat is de status die de prachtige fabriek inmiddels terecht heeft verworven. In de gemeente Best, of all places.

De overdreven aandacht voor Strijp-S in Eindhoven is terecht. Een beetje meer belangstelling voor sites zoals C’park Bata kan echter helemaal geen kwaad. Zeker niet als, zoals in dit geval, de sociaal- architectonische context meer dan de moeite waard is. En dat is ie, daar bij de Batalaan en de Bataweg. Batadorp: meer dan een verkeersplein bij Eindhoven.

GETAGD Batadorp, Brainportregio, Eindhoven, Verkeer
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 21/07/2021
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel E-races
Volgende artikel D’n burger op de busbaan: waar een grote stad (te?) klein in is

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 10 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?