Nog ‘éven’ moeten de Eindhovense E-freaks wachten. Een Dutch E-prix zit er nog niet in.
Op de Formule E-race wereldkalender prijkt de stad nog niet tussen Riyad, Kaapstad en Londen. Een grote broek willen hebben betekent geenszins dat ie ook meteen aangemeten kan worden. De vele successen die de TU/e wereldwijd sinds jaar en dag boekt met het Solar Team betekent geenszins dat de wereldtop van het elektrische autokampioenschap op stel en sprong deze kant op komt. Ook de krachtige, innovatieve uitstraling van de automotive campus in Helmond maakt nog onvoldoende indruk op de samenstellers van de kalender. Smart mobility is nog geen ticket naar een race ‘bij ons’. En de aanwezigheid van ‘s-lands meest succesvolle autobouwer DAF helpt kennelijk ook nog niet echt. Het blijft nog even tobben: Eindhoven als aanstormende hotspot in de wereld van de duurzame autoracing, dat is nog niet overal doorgedrongen.
Concurreren met een stratencircuit als dat van Monaco is nog niet zo eenvoudig. De Emmasingel is nú vaak een, weliswaar korte, maar volgens sommige automobilisten toch fraaie snelle racebaan. En de Flying Pins worden nu blijkbaar al beschouwd als dé eye-catcher tijdens het evenement. Bij Kennedylaan en Fellenoord: strakker kun je het niet hebben. De stille hoop dat daardoor de race is gelopen om te kunnen wedijveren met Boulevard Albert 1 in het mediterrane vorstendom, is naïef.
Intussen, in afwachting van, is er meer dan genoeg enthousiasme. Wethouder Stijn Steenbakkers (CDA) liet eerder weten dat de race zou passen bij het sportieve karakter van de stad. Uiteraard. TU/e bollebozen Maarten Steinbuch en Carlo van de Weijer reageren enthousiast: ‘…ontzettend gaaf… en ‘…dit past bij Eindhoven…’. Vanzelfsprekend.
Zo’n 15 tot 20 miljoen euro gaat het evenement jaarlijks(!) kosten. En volgens de organisatoren staan bedrijven ‘in de rij’ om financieel te hulp te schieten. Voor het eerst misschien in 2023.
We zullen het zien. Het zou fantastisch zijn, weer een evenement passend bij ‘dé’ ambities. Amusement van het mooiste soort.
Zonder te somberen, maar toch. Indertijd werd er een spectaculaire binnenstedelijke Eindhovense internationale wielerronde in het leven geroepen. Start en finish op de Wal. Goed voor de stad, reuring alom en het mocht ook wat kosten. Het evenement stierf een onnatuurlijke dood. De stekker ging er uit toen bleek dat het toch ietwat te hoog gegrepen was voor wielren minnend Eindhoven. Dat willen we niet nóg een keer meemaken.