Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: E-races
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > E-races
Blog-oud

E-races

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 4 jaar geleden 337 keer gelezen 3 minuten lezen

Nog ‘éven’ moeten de Eindhovense E-freaks wachten. Een Dutch E-prix zit er nog niet in.

Op de Formule E-race wereldkalender prijkt de stad nog niet tussen Riyad, Kaapstad en Londen. Een grote broek willen hebben betekent geenszins dat ie ook meteen aangemeten kan worden. De vele successen die de TU/e wereldwijd sinds jaar en dag boekt met het Solar Team betekent geenszins dat de wereldtop van het elektrische autokampioenschap op stel en sprong deze kant op komt. Ook de krachtige, innovatieve uitstraling van de automotive campus in Helmond maakt nog onvoldoende indruk op de samenstellers van de kalender. Smart mobility is nog geen ticket naar een race ‘bij ons’. En de aanwezigheid van ‘s-lands meest succesvolle autobouwer DAF helpt kennelijk ook nog niet echt. Het blijft nog even tobben: Eindhoven als aanstormende hotspot in de wereld van de duurzame autoracing, dat is nog niet overal doorgedrongen.

Concurreren met een stratencircuit als dat van Monaco is nog niet zo eenvoudig. De Emmasingel is nú vaak een, weliswaar korte, maar volgens sommige automobilisten toch fraaie snelle racebaan. En de Flying Pins worden nu blijkbaar al beschouwd als dé eye-catcher tijdens het evenement. Bij Kennedylaan en Fellenoord: strakker kun je het niet hebben. De stille hoop dat daardoor de race is gelopen om te kunnen wedijveren met Boulevard Albert 1 in het mediterrane vorstendom, is naïef.

Intussen, in afwachting van, is er meer dan genoeg enthousiasme. Wethouder Stijn Steenbakkers (CDA) liet eerder weten dat de race zou passen bij het sportieve karakter van de stad. Uiteraard. TU/e bollebozen Maarten Steinbuch en Carlo van de Weijer reageren enthousiast: ‘…ontzettend gaaf… en ‘…dit past bij Eindhoven…’. Vanzelfsprekend.

Zo’n 15 tot 20 miljoen euro gaat het evenement jaarlijks(!) kosten. En volgens de organisatoren staan bedrijven ‘in de rij’ om financieel te hulp te schieten. Voor het eerst misschien in 2023.

We zullen het zien. Het zou fantastisch zijn, weer een evenement passend bij ‘dé’ ambities. Amusement van het mooiste soort.

Zonder te somberen, maar toch. Indertijd werd er een spectaculaire binnenstedelijke Eindhovense internationale wielerronde in het leven geroepen. Start en finish op de Wal. Goed voor de stad, reuring alom en het mocht ook wat kosten. Het evenement stierf een onnatuurlijke dood. De stekker ging er uit toen bleek dat het toch ietwat te hoog gegrepen was voor wielren minnend Eindhoven. Dat willen we niet nóg een keer meemaken.

GETAGD Brainportregio, Eindhoven, Formule E, Race, sport
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 12/07/2021
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Expo in het Veem: Eindhoven 1920 – 2020
Volgende artikel Batadorp: verkeersplein of Heritage ?

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 8 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?