Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: D’n burger op de busbaan: waar een grote stad (te?) klein in is
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > D’n burger op de busbaan: waar een grote stad (te?) klein in is
Blog-oud

D’n burger op de busbaan: waar een grote stad (te?) klein in is

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 4 jaar geleden 279 keer gelezen 3 minuten lezen

De burgemeester mag met z’n dienstauto onbeperkt gebruik maken van de vrijliggende busbanen in Eindhoven. Nogal logisch.

Maar neen. Er is ophef over ontstaan. Raadsvragen zijn gesteld.
Heus gedoe op social media: wat zo’n eerste burger zich wel niet denkt te kunnen permitteren, wat denkt die burgemeester eigenlijk? Onzin dat hij dit exclusieve voorrecht heeft. Wie meent hij wel dat hij is , etc. etc.

Hulpdiensten die over het vrijliggende busbeton scheuren wordt als vanzelfsprekend geacht. En natuurlijk, in geval van hoge urgentie moet ook d’n burger snel ter plekke kunnen zijn. En geldt dat eigenlijk niet voor iedereen? Dus geen onderscheid, zo luidt het veelal benepen commentaar. 

De burgervader is 24 uur per dag beschikbaar. Voor de stad. Voor de inwoners en voor alles wat je daar nog boven óp kunt verzinnen. En dat is een hoop.
De functionaris is hoeder van sociale en economische groei, van onderlinge saamhorigheid en wordt geacht ons aller groepsverantwoordelijkheid en gemeenschapszin te bevorderen.
Daarvoor is hij áltijd in touw mag je veronderstellen.

Eindhoven op de kaart zetten, en vooral ook: er zíjn. En dat laatste veronderstelt maximale automobiliteit. Door weer en wind en tijdens álle seizoenen.
Dat er überhaupt een thema gemaakt wordt van dit ‘voorrecht’. Te gek voor woorden.
In de 5e stad van het land zijn er waarachtig wel belangrijkere thema’s te agenderen en raadsvragen over te stellen.

Verkeersveiligheid voorop, dat geldt ook op de busbaan.
Als niets vermoedende voetganger die de busbaan oversteekt, plotsklaps tegen de auto van de eerste burger aanlopen, het zou niet écht hándig zijn. Een publicitair drama van de eerste orde.
Oftewel, een raadsvraag over de randvoorwaarden kan ik me nog voorstellen.

Doe er alles aan opdat de dienstauto herkenbaar over de hoogwaardige OV-infrastructuur kan zoeven. Met zwaailicht, dan wel een automatische verbinding met de verkeerslichten. Vanzelfsprekend betekent het recht om de busbaan te gebruiken geenszins dat daarvan in álle geval gebruikt gemaakt dient te worden. Van de burgemeester mag je verwachten dat hij in wijsheid, en anders zijn chauffeur wel, gebruikt maakt van dit voorrecht. Hij staat immers tussen de burgers en niet daarboven.
De suggestie die wordt gewekt alsof hij deze laatste ‘ verheven’ uitstraling op zich laadt is belachelijk.
De functionaris dient gewoon alle ruimte, ook letterlijk, te krijgen om zijn werk goed te doen.
Misbruik wordt in openbare ambten in alle geval afgestraft.
En daar zit de burgemeester écht niet op te wachten.

GETAGD Burgemeester, Busbaan, Eindhoven, Gemeente, Jorritsma
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 21/07/2021
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Batadorp: verkeersplein of Heritage ?
Volgende artikel Verstening

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 8 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?