Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
U leest: Werkgevers hebben afstand tot de arbeidsmarkt
FRITSFRITS
Zoeken
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Altijd de FRITS in huis? Klik hier en abonneer
FRITS > Magazine > Magazine > FRITS Top 25 > Werkgevers hebben afstand tot de arbeidsmarkt
FRITS Top 25Reportages

Werkgevers hebben afstand tot de arbeidsmarkt

Redactie
Laatst geüpdatet 24/10/2025 op 11:45
Redactie 3 weken geleden 148 keer gelezen 7 minuten lezen

In Brainportregio wachten 33.000 mensen op een kans op werk


We hebben het vaak over mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar misschien is het tijd om dat beeld om te draaien: hebben sommige werkgevers een afstand tot de arbeidsmarkt? Niet omdat ze dat willen, maar omdat ze mensen die nu langs de kant staan niet weten te bereiken.

Tekst: Doesje Fransen

Het UWV bracht een hand-out uit met maar liefst 34 oplossingen voor werkgevers die met personeelskrapte kampen. Denk aan: het anders organiseren van werk, andere uren contracten toestaan, of andere doelgroepen werven. Maar zodra je als werkgever besluit om breder te kijken en mensen uit voor jou andere doelgroepen een kans te geven, volgt automatisch de vraag: hoe bereik ik die mensen?

Het onbenutte potentieel

Alleen al in de Brainportregio wachten ruim 33.000 mensen op een kans om aan de slag te gaan. Vijftigplussers met veel ervaring, jongeren zonder diploma’s, mensen met een migratieachtergrond, met een neuro divers brein of met een fysieke arbeidsbeperking. Stuk voor stuk mensen met bepaalde competenties.

De arbeidsmarkt kraakt van de tekorten, maar dit arbeidspotentieel blijft onbenut. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze zich niet herkennen in de traditionele functie- profielen of werkgevers ze onbewust uitsluiten.

Hoe bereik je die mensen?

Een krachtig instrument ligt binnen handbereik: je vacaturetekst. Meestal is dat de eerste kennismaking met je organisatie. En juist daar ligt een kans. Vacatures hebben vaak een lange lijst van abstracte (en soms onnodig zware) eisen. Veel werkzoekenden haken af als ze zich niet herkennen in het gevraagde profiel, ook al hebben ze de juiste competenties. Zo blijft de voordeur maar op een kier staan. Met een herschreven vacature zet je die deur écht open en nodig je meer mensen uit om binnen te stappen. Het is geen wondermiddel, maar wel een belangrijke eerste stap.

Wat woorden doen

Taal is nooit neutraal. Een zin als ‘je bent stressbestendig’ klinkt hard en zwart-wit. Terwijl ‘je blijft effectief werken als het druk is’ meer uitnodigt: het beschrijft gedrag dat iemand bij zichzelf kan herkennen.

Een praktijkvoorbeeld: bij een logistiek bedrijf vervingen we de eis ‘VMBO-diploma’ door ‘je kunt B1-niveau Nederlands lezen en je kunt goed tellen’. Want dáár ging het om. Het resultaat: elf werkzoekenden aan de slag op een vacature die lang open stond.
Ook in de zorg zagen we effect. Een organisatie die vroeg om ‘zorgzaam en empathisch’ herschreef dit naar ‘je luistert goed en neemt de tijd voor cliënten’. Opeens meldden zich ook mannelijke kandidaten. Kleine woorden, groot verschil.

Ook interessant

Samen bouwen aan buurten én mensen

Philips Fruittuin kweekt nieuwe loten

‘Zonder deze medewerkers kunnen we niet’

‘We zijn een schoonmaakbedrijf, maar vooral een mensenbedrijf’

‘Geweldig als iemand met een grote smile op de tractor zit’

Van eigenschap naar gedrag

De kunst is om abstracte eigenschappen te vertalen naar concreet gedrag of competenties. Dat maakt de functie-eis duidelijker en verlaagt de drempel om te reageren.

Kijk eens naar je eisen

Wist je dat veel werkgevers nog altijd diploma’s eisen, terwijl dat vaak niet nodig is? De vraag is: welke kennis, competenties of
gedrag zoek je?

Hetzelfde geldt voor taal. Is een goede beheersing van de Nederlandse taal écht noodzakelijk voor het werk? Of kun je met technologie en slimme hulpmiddelen een taalkloof tijdelijk overbruggen?

En hoe zit het met uren? Moet het per se fulltime zijn, of kun je de functie ook invullen met minder uur? Of door het werk anders te verdelen? Voor sommige kandidaten is dat verschil doorslaggevend om wel of niet te reageren.

Het zijn vragen die uitnodigen om scherper te kijken en bewust te kiezen. Zo vergroot je de kans dat meer mensen zich herkennen in je vacature en gaan solliciteren.

Paar tips voor je vacaturetekst

Een inclusieve vacaturetekst trekt een diverse groep mensen aan. Er bestaan meerdere handleidingen om inclusieve vacatureteksten te schrijven.

Onderstaand nog een paar tips:

  1. Schrijf in begrijpelijke neutrale taal, zonder vakjargon
  2. Beperk je tot maximaal vijf functie-eisen, geformuleerd naar kennis, competenties of gedrag
  3. Benoem de salarisrange (geen “marktconform”) en arbeidsvoorwaarden
  4. Laat zien welke leer- en doorgroeimogelijkheden er zijn
  5. Maak expliciet dat iedereen welkom is, ongeacht leeftijd, etniciteit, geaardheid of arbeidsbeperking

 

Vacatureteksten zijn het begin
Het herschrijven van je vacature is de eerste stap. Het opent de deur, maar zorgt er niet vanzelf voor dat mensen ook binnen blijven. Daarvoor is meer nodig: een werkcultuur waarin iedereen zich welkom voelt, slim georganiseerd werk en kansen om te groeien.

Die eerste stap is belangrijk. Dus pak er een vacature bij, herschrijf één zin of één eis en zie wat er gebeurt. Klein beginnen kan een groot verschil maken.

Eigenschap Concrete competentie/gedrag
Je bent flexibel Je past je werkwijze aan als de omstandigheden daarom vragen.
Je bent een teamplayer Je werkt samen door te luisteren, collega’s te ondersteunen en samen oplossingen te vinden.
Je hebt doorzettingsvermogen Je maakt je werk af, ook als er tegenslagen zijn. 
Je bent fysiek fit Je kunt een werkdag grotendeels staand doorbrengen.
Doesje Fransen is projectleider Inclusief Werkgeverschap bij Brainport voor Elkaar, een vereniging van sociaal werkgevers die samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken in de Brainportregio. Op dit moment werkt Doesje aan een innovatieve tool: een customGPT waarmee werkgevers hun vacatureteksten eenvoudig inclusiever kunnen maken. Interesse in de link naar de tool of meer weten over inclusief werven? Mail Doesje via: d.fransen@brainportvoorelkaar.nl.

Redactie 24/10/2025 31/10/2025
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Vorige artikel De waarde van een sportmentaliteit
Volgende artikel ‘Kansen creëren voor iedereen zit in ons DNA’
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

2
FRITS Top 25Interviews

Samen bouwen aan buurten én mensen

Door Romy Chatrou 2 weken geleden
7
Reportages

Philips Fruittuin kweekt nieuwe loten

Door Martin van Rooij 3 weken geleden
3
FRITS Top 25Interviews

‘Zonder deze medewerkers kunnen we niet’

Door Daan Daniëls 3 weken geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?