Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: ‘Van een appelboom vallen geen peren’
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Advertorials > ‘Van een appelboom vallen geen peren’
Advertorials

‘Van een appelboom vallen geen peren’

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 11/12/2024 op 11:58
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 5 maanden geleden 405 keer gelezen 10 minuten lezen DCI Media

Familiebedrijf Mansveld Techniek 62 jaar actief in Brainport

Het is één van de oudste bedrijven van Eindhoven: Martin Glas aan de Hastelweg. Het familiebedrijf hoort bij Eindhoven, net als Philips, Evoluon en Stratumseind. Na ruim 200 jaar lijkt een nieuwe lente aangebroken: onder regie van een nieuwe bedrijfsleiding is Martin Glas hard op weg om een landelijke speler in de glasbranche te worden.

Tekst: Hans Matheeuwsen | Foto’s: DCI Media

De Mansveld-methode is in het diepe gegooid worden en kijken of je boven komt drijven, legt Luuk uit. ,,Ik ben niet anders gewend. Watertrappelen lukt, en af en toe een slokje water binnenkrijgen is niet erg, het komt wel goed. Dat hoort ook bij leren zwemmen. Ik vind het geen onprettige manier; ik ben ermee opgegroeid. Het heeft me geleerd wat verantwoordelijkheid is en om door te blijven gaan, en dat wrijving glans oplevert. Fouten kun en mag je maken, het heeft niet zoveel zin om daar bij voorbaat angstig voor te zijn. Dat hoort bij het ondernemerschap, bij durven ondernemen.”

Luuk heeft de sprong in het diepe gewaagd. Hij heeft allesbehalve een technische achtergrond, maar juist zijn opleiding en interesse in mensen helpen hem om de economische realiteit op micro- en macro-niveau te benaderen en verbindingen te leggen, zowel intern als extern. Hij studeerde Humanistiek in Utrecht. Luuk heeft alle vertrouwen in zijn eigen ontwikkeling, met hulp van zijn vader, Ruud, die in de raad van commissarissen plaatsnaam, maar leert ook van generatiegenoten bijvoorbeeld binnen Jong Management Kring Eindhoven. ,,Ruud en ik delen een zakelijke visie en intuïtie. Hoe ik dat inzet, daar heb ik mijn eigen benadering voor.”

Flow

Elektrotechnisch installatiebedrijf Mansveld Techniek opereert in het oog van de storm binnen Brainport. Ze werken graag met de bekende drijvers van groei en innovatie in de regio. De nieuwbouw aan de Run 1000 in Veldhoven, bestaande uit vier nieuwe kantoortorens inclusief centrale plaza op de plek waar het eerste ASML-gebouw stond, is het grootste project waaraan Mansveld ooit meewerkte. Het verzorgde de installatie van alle elektotechnische en beveiligings-systemen en hybride vergaderoplossingen. De onderneming, gevestigd in de Eindhovense wijk Achtse Barrier, is een exponent van het economische succes van Brainport. In 2023 groeide de omzet met veertig procent terwijl het aantal werknemers nagenoeg gelijk bleef. Bij Mansveld werken 360 mensen.

Luuk is bezig met het op bijtijdse wijze opnieuw betekenis geven van de kernwaarden, het herijken van bedrijfsprocessen en verantwoordelijkheden en het afspreken van realistische en kwaliteitsgerichte targets. ,,Het gaat om klantwaarde en klanttevredenheid, om de flow in het proces,. Om het neerzetten van een mooi resultaat op een efficiënte en professionele manier. Omzet-verhoging is niet een doel op zich maar als dat een gevolg is van, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.”

Ogen

Naarmate hij Mansveld meer naar zijn hand zet, wordt het leidinggeven leuker, zegt hij. ,,Ik krijg er steeds meer plezier in naarmate ik bepaalde successen op mijn naam kan zet- ten.” Extern is er bovendien de uitdaging om de naam van Mansveld hoog te houden. ,,Het overnemen van Ruud zijn plek in het Eindhovense was een van de weinige zaken waar ik tegenop zag. Wat heb ik nou te vertellen tussen die doorgewinterde ondernemers? Ik neig van nature naar gewoon aan de slag gaan en laten zien wat ik toe te voegen heb. Maar wij zijn allebei gezelligheidsdieren, van een appelboom vallen geen peren, en netwerken blijkt ook een prettige manier om met mensen in contact te treden. Ik kijk mensen graag in de ogen. Ook privé vind ik dit een fijne manier van omgang.”

Het overnemen van Ruud zijn plek in het Eindhovense netwerk was een van de weinige dingen waar ik tegenop zag. Wat had ik nou te vertellen?

Luuk merkt wel dat collega-ondernemers open staan voor wat hij te vertellen heeft. ,,Het praat wat gemakkelijker als je wat succesverhalen hebt. Ik ben inmiddels wat ontspannener en zelfverzekerder naarmate ik meer hoor over hoe het er toe gaat in andere bedrijven, en wat professionaliteit betekent in een sterke familiebedrijven-cultuur. Ik vind het niet vervelend om te luisteren. Sterker nog, dat is een vaardigheid als gevolg van mijn Humanistieke achtergrond. Vanuit oprechte interesse in mensen, de vragen stellen die motivatie en betekenis blootleggen… Er waait een frisse wind bij Mansveld, in elk geval wat meer dan een fris briesje, wij maken stappen en dat zegt wel iets over de kwaliteit van onze mensen. Verandering in organisaties vraagt inzet, doorzettingsvermogen en veerkracht van iedereen. Zeker als bijna alles tegen het licht gehouden wordt. Al kan het mij niet snel genoeg gaan…”

Vertrouwen

Vanuit het ondernemen als CEO van een groot mkb-bedrijf raakt hij ingevoerd in het zakelijk netwerk dat Brainport wordt genoemd. Hierin werken overheid, bedrijven en kennisinstellingen samen om de regio op te stuwen in de vaart der volkeren. Zuidoost-Brabant transformeert langzaam maar zeker tot de eerste economie van het land. Luuk maakt nu van dichtbij mee wat zakendoen en brood op de plank in de Brainportregio inhouden. ,,Alles begint met kwaliteit leveren. In de weg daar naartoe heeft het ook met elkaar ruimte te gunnen voor fouten en ontwikkeling te maken. En met het vertrouwen dat je wat terugkrijgt voor wat je geeft zonder dat er een handtekening onder staat.” Het adagium in de regio is nog altijd ‘een man een man, een woord een woord’.

Ook interessant

GASSAN Vintage Roadshow: Tijdloze luxe in Eindhoven

Bij Dartshopper laten ze zich niet gek maken

‘Wij blijven het huisorkest van Muziekgebouw’

Vrijwilligerswerk onder werktijd

CapitalatWork realiseert groei en vernieuwing

Openheid, eerlijkheid en vertrouwen zijn de kernwaarden van Brainport, waar iedereen elkaar kent en elkaars 06-nummer heeft. Het is tevens vooral ook de kracht van familiebedrijven, de kurk waarop Brainport drijft. „Er is bijna altijd sprake van wederzijdse (financiële) afhankelijkheid, dus help je elkaar, werk je samen, om doelen te bereiken. Zelfs met concurrenten, bijvoorbeeld rondom de kwestie van het opleiden en aan de gang houden van technische mensen voor onze regio. Een kwestie van geven en nemen, maar op de collegiale manier. Het is een overtuiging dat iedereen met de billen bloot dient te gaan, vanuit de wetenschap dat er anders alleen maar verliezers zijn.”

Hart

Het samen rooien is diepgeworteld in de cultuur van de regio. De mensen en hun onderlinge relaties en verhoudingen zijn de kracht, in een wereld waar in toenemende mate projecten in dikke, starre, juridisch dichtgetimmerde contracten worden gegoten. Luuk merkt dat er juist grote behoefte aan flexibiliteit en snelheid is, en dat er andere manieren zijn om met risico’s om te gaan. Zo kan de economie er over een paar jaar heel anders voorstaan. ,,Juist de familiebedrijven zijn zich heel bewust van de wederzijdse afhankelijkheid. De markt verandert continu. Zij ondernemen met het hart. Je moet over onhebbelijke zaken heen kunnen stappen, en gaandeweg elkaar blijven vinden om afspraken te kunnen herzien. Het is fijn om te weten dat we er op directieniveau altijd uitkomen. Dat heeft met gunnen en realisme te maken.”

Tempo

Hoewel het over het algemeen de samenwerking met partners gevoelsmatig goed zit, is Luuk voorstander van het duidelijk opschrijven van de onderlinge commitment. ,,Techneuten zijn gebaat bij duidelijke kaders waarbinnen ze oplossingsmogelijkheden kunnen realiseren, en daar zijn onze mensen niet uniek in. Dat lost niet alle problemen op maar zo kunnen we de gedeelde verantwoordelijkheid ook laten landen op de werkvloer en tussen verschillende organisaties.

J̒e moet blijven investeren in je netwerk, dat vraag ik ook aan medewerkers

Wat zijn de basisafspraken en wat betekent dat voor ons? Belangrijker nog, wat betekent dat voor de ander? Zo leer je elkaar nog beter kennen. Je moet blijven investeren in je netwerk, in kwaliteit, in samenwerking met je klanten, collega-bedrijven, zelfs concurrenten. Dat vraag ik ook van alle medewerkers. Niemand heeft voldoende mensen om de grote transitie op gebied van duurzaamheid en groei alleen te realiseren, dus moeten we slim kiezen. Het potentiële talent is maar beperkt beschikbaar. Ook in onze branche. Blijf op goede voet met elkaar. Er zijn kansen genoeg. We moeten het toch samen rooien.”

Hans Matheeuwsen 11/12/2024 11/12/2024
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Newtone versterkt MKB-bedrijven
Volgende artikel Met deze gigantische skilift zoef je van Antwerpen naar de Italiaanse Dolomieten
Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

4
Advertorials

GASSAN Vintage Roadshow: Tijdloze luxe in Eindhoven

Door Eva Wellens 2 maanden geleden
2
Advertorials

Bij Dartshopper laten ze zich niet gek maken

Door Redactie 2 maanden geleden
Mette Laugs. directeur-bestuurder van Philzuid
Advertorials

‘Wij blijven het huisorkest van Muziekgebouw’

Door Marjolein Sengers 2 maanden geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?