ESG als meerwaarde
Een bijdrage leveren aan een duurzame en inclusieve toekomst, het is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Acteren op duurzaamheid is een voorwaarde om als organisatie toekomstbestendig te zijn en blijven. Newtone advies en accountancy, gevestigd in Waalre, ziet het als haar missie om klanten hiermee te helpen.
Tekst: Frank van der Linden | Foto’s: René Manders/DCI Media
Zo’n vier jaar geleden is Newtone ermee gestart en inmiddels staat er een speciaal ESG-team van zeven medewerkers die dedicated hiermee bezig zijn. Edwin van Haare, partner/registeraccountant bij Newtone: „Per 1 januari 2025 wordt de duurzaamheidsrapportage voor grote bedrijven verplicht. Dit zijn bedrijven die voldoen aan twee van de volgende drie criteria: meer dan 50 miljoen omzet, meer dan 250 bedrijven eisen van hun toeleveranciers en partners dat zij aan de ESG-standaarden voldoen. En laat daar nu een groot deel van ons klantenbestand zitten. Met ons ESG-team versterken we de concurrentiepositie van onze klanten in het MKB. Vooral bij de zogenaamde ketenbedrijven speelt vaak veel op het gebied van duurzaamheid, zoals in de maakindustrie en bijvoorbeeld automotive. Branches die goed vertegenwoordigd zijn in het Zuidoosten van Brabant. Juist in deze regio kunnen wij dus veel betekenen.”
Samen werken aan
Het ESG-team ondersteunt samen met alle adviseurs en accountants die werkzaam zijn bij de dertien Newtone-vestigingen verspreid over West- en Zuid-Nederland hun klanten, om hen op weg te helpen en concreet aan de slag te gaan. Marieke Verhoeff, ESG-director: „In een eerste workshop brengen we samen met ondernemers in beeld wat er op ze af komt, wat ze al doen en waar de kansen liggen. Meestal blijkt dat er al veel initiatieven zijn, maar deze zijn vaak niet goed gestructureerd en er wordt nauwelijks over gecommuniceerd. Met concrete aanbevelingen en een onderliggende ESG-strategie helpen we ondernemers om meer impact te maken. We bieden onze specifieke kennis en ervaring niet alleen aan bedrijven, maar we leiden intern ook onze adviseurs op. Hiermee groeit hun kennis en wordt ESG nog vanzelfsprekender om mee te nemen tijdens periodieke gesprekken.”
Jean-Paul Tremio, eveneens ESG-director: „In grote lijnen hebben we twee type klanten waarmee we samenwerken. Bij de grotere, CSRD-plichtige bedrijven is het vaak de CFO die het op zijn of haar bordje krijgt. Dan is het belangrijk om duidelijk te maken dat die er niet alleen voor staat. Wij helpen hen om het draagvlak in de organisatie te vergroten, dat leidt tot een soepele implementatie van CSRD. Bij het tweede type hebben we te maken met een ondernemer/DGA. Die hebben vaak een meer specifieke hulpvraag. Wij zorgen dan dat ze meer grip krijgen en helpen ze structuur aan te brengen in lijn met de CSRD-richtlijnen.”
Je kunt ESG puur vanuit regelgeving bekijken, Newtone ziet het meer als instrument voor klanten om zich te onderscheiden. Edwin van Haare: „Je kunt inderdaad dit verhaal aanvliegen vanuit een risicoprofiel, hier kijkt bijvoorbeeld een bank naar, maar wij benaderen het meer vanuit een ander perspectief. ESG is voor ieder bedrijf een grote kans. Bij Newtone creëren we zo meerwaarde voor onze klanten. Een goed voorbeeld is als we bij onszelf kijken, want de introductie van ons ESG-team draagt bij aan personeelswerving én- behoud!”
Impact maken
Het ESG-team samenstellen verliep geheel organisch bij Newtone. Marieke Verhoeff: „Het team is tot stand gekomen zonder enige vorm van werving, iedereen die er nu in zit is uit ons eigen netwerk gekomen. Hierbij hebben we een mooie mix van diverse disciplines, zoals een circulair econoom, een scheikundige, een jurist en Jean-Paul en ik met allebei een ondernemersachtergrond.”
Jean-Paul Tremio: „Voordat ik bij het team kwam, was ik al actief in de duurzaamheid. Ik weet nog precies wat voor mij de eye opener was. Ik zag in 2015 het tv-programma Tegenlicht, waarin Thomas Rau zijn gedachtengoed uit zijn boek ‘Material Matters’ toelichtte. Hij gebruikte een inspirerend voorbeeld om het einde van bezit te duiden. Wat nou als Philips geen lampen meer verkoopt, maar licht? Dit zette mij op het spoor om bedrijven te willen gaan helpen met verduurzaming met een economische grondslag. Waarom dan tóch de overstap gemaakt van ondernemer naar Newtone? Dat is duidelijk, hier kan ik veel meer impact maken.” Marieke Verhoeff haakt direct in: „Dat is voor mij precies hetzelfde. Als ondernemer was ik aanjager en adviseur circulaire economie voor bedrijven, maar hier bij Newtone hebben we zoveel relaties en collega’s, daarmee kunnen we veel meer het verschil maken. Dat geeft een goed gevoel.”
Een bedrijf dat aan ESG werkt is aantrekkelijker voor sollicitanten
Van dissatisfier naar satisfier
Frederick Herzberg zei het al in zijn motivatietheorie, er zijn factoren die minimaal aanwezig moeten zijn om medewerkers te motiveren en aspecten die meer intrinsieke drijfveren zijn. Hij noemde ze dissatisfiers en satisfiers. Edwin van Haare is overtuigd wat van toepassing is op ESG. „Het is voor mij duidelijk dat het voor steeds meer bedrijven en medewerkers een satisfier is. Dat zien we terug in ons oorspronkelijke vakgebied, de accountancy. Het telt mee in de waardering van een bedrijf. Een mooi voorbeeld hiervan hadden we met onze klant Dalco, bekend van de vleesvervanger Valess. Door vroegtijdig in te zetten op ESG heeft dit bedrijf veel meerwaarde gecreëerd. Dat kwam duidelijk aan het licht toen een overname door Hilton Foods aan de orde was. Zij leveren vlees aan Ahold, maar miste nog een vleesvervanger in hun assortiment en waren bereid een premium te betalen voor de aanbieder van vleesvervangende producten. Het raakt bij steeds meer bedrijven de jaarrekening en het komt terug in een geïntegreerd jaarverslag. Daardoor telt duurzaamheid letterlijk mee in de waardering.”
Jean-Paul Tremio benadrukt de waarde op personeelsvlak. „Een bedrijf dat aan ESG werkt is aantrekkelijker voor sollicitanten, dat kan echt onderscheidend vermogen bieden. Je merkt dat jongeren het niet alleen als een randvoorwaarde zien, het is juist een serieuze drijfveer om voor die werkgever te kiezen. Marieke Verhoeff ziet nog een andere ‘satisfying factor’: „Laten we niet vergeten dat veel klanten het leuk vinden om hiermee aan de slag te gaan. Daarbij gaat het naast de euro’s om het grotere plaatje: impact maken en allemaal een positieve bijdrage leveren aan 2050.”
ESG
Staat voor Environmental (milieu) – Social (sociaal) – Governance (bestuur), helpt bedrijven om toekomst- bestendig te zijn, te blijven en beter voor de wereld te zorgen. Het gaat over hoe een organisatie omgaat met het milieu, met mensen en hoe het bedrijf wordt geleid. Bedrijven die goed scoren op ESG worden over het algemeen hoger gewaardeerd en zijn aantrekkelijker voor investeerders, klanten en werknemers.
NEWTONE Eindhoven
Eindhovenseweg 126, Waalre
040 – 221 58 05
www.newtone.nl
info@newtone.nl