Nieuw in Heuvel
Eindhoven timmert hard aan de weg. Letterlijk, want op zo’n vijftig plekken in Eindhoven bepalen hijskranen en graafmachines het beeld. Daar is veel over te vertellen. Bijvoorbeeld over waar hoeveel woningen komen, waar we vergroenen en hoe we in Eindhoven omgaan met mobiliteit. Meer weten? Begin dan bij de Open Eindhoven expo, sinds 3 oktober gevestigd in de Heuvel.
Tekst/Fotografie: Martin van Rooij
Vijf jaar geleden verhuisde de voormalige This is Eindhoven store/het voormalige VVV-kantoor van het Stationsplein naar de hal van centraal station om plaats te maken voor de bouw van District-E. De brand store werd een informatiepunt. Manager Joyce Restiau: „Op zich een gunstige plek, want dicht bij de publieksstromen. Nadeel was wel dat we er bijzonder weinig ruimte hadden. Nu moesten we opnieuw weg. Op de plek waar we zaten zijn ze nu bezig met de inpandige toegang tot de nieuwe fietskelder.” Daarom is het informatiepunt verhuisd naar de Heuvel, pal tegenover de ingang van het Muziekgebouw en wordt het weer een brand store ‘This is Eindhoven’. Roland Kleve, directeur van citymarketingorganisatie Eindhoven365: „Ook daar komen veel mensen voorbij. Het is een prima plek om het verhaal van het Eindhoven van nu en van de toekomst te vertellen.”
Informatie in drie lagen
De ruimte krijgt een dubbelfunctie, aldus Kleve. „Het wordt een winkel en een expo. Het verhaal van de stad in de toekomst vertellen we op drie manieren. Allereerst met een bijzonder object in de hal: ‘planet Eindhoven’. Ten tweede met de expo met video’s en informatie over onze stadsontwikkeling. Daar staat een bedieningspaneel waarmee bezoekers kunnen kiezen uit verschillende thema’s. Wie vervolgens nog meer wil weten, kan naar de derde laag, via QR codes en www.openeindhoven.nl, www.thisiseindhoven.nl voor nog meer gedetailleerde en actuele informatie.”
De This is Eindhoven store is het domein van manager Joyce Restiau. „Hier verkopen we allerlei producten met de bekende Eindhoven-vibes. Denk aan gadgets, caps, hoodies and sweaters – maar dat niet alleen. Net zoals in onze vorige brand store willen we ook, weliswaar klein, een platform bieden aan Eindhovense kunstenaars en designers die producten maken met een knipoog naar de stad Eindhoven.” Wat wordt momenteel het meest verkocht? Joyce: „Koelkastmagneten. Toeristen kiezen vaak voor een handzaam souveniertje. Verder is ons flesje ‘Brain-port’ erg populair. Die is echt lekker, hoor!” Kleve weet heel goed dat een stad die ‘open’ ligt overlast geeft. „Ik sprak onlangs een ondernemer uit de Hooghuisstraat die ooit stevig had gemopperd over de rommel en de gederfde omzet tijdens de herbestrating. Hij noteert nu een omzetstijging van veertig procent! Op andere plekken zal iets soortgelijks gebeuren, hopen we. We moeten door het zuur heen voor we mogen proeven van het zoet. Dat is het eerlijke verhaal.”
‘We gaan proberen hun aandacht te trekken met een fors en letterlijk fantastisch object dat aan kabels onder het plafond komt te hangen’
Drie designers, één coherent verhaal
Voor het ontwerp van de expo (inclusief ‘Planet Eindhoven’) tekenen drie bedrijven: FFFunction/Rik Dijkhoff, Studio Van Asseldonk/Aart van Asseldonk en Envisions/Sanne Schuurman. FFFunction tekende voor het totaalconcept en voert de regie op het project. Dijkhoff: „De locatie is een uitdagende plek waar veel mensen voorbijlopen, maar geen bestemming of verblijfplek. Dat gaan we veranderen. Het wordt een gastvrije plek die mensen verwelkomt en nieuwsgierig maakt. We gaan proberen hun aandacht te trekken met een fors en letterlijk fantastisch object dat aan kabels onder het plafond komt te hangen. We hopen de passanten zo te verleiden om een kijkje te nemen in de expo en de This is Eindhoven store.”
Constructie van 500 kilo
Aart van Asseldonk is verantwoordelijk voor dat opvallende object: ‘planet Eindhoven’. „Het is een flink ding, ongeveer tien bij acht meter, voor een groot deel gemaakt van aluminium. Er zitten spiegels op, er zitten lichtstroken in en de totale constructie weegt ruim 500 kilo. Het wordt een hele operatie om het van de werkplaats naar hier te vervoeren en op te hangen. Het verbeeldt het Eindhoven van de toekomst en is bedoeld om de verbeeldingskracht van de mensen te prikkelen.” Zelf noemt Van Asseldonk het een lichtobject. „Op de grond bevindt zich de bediening voor het licht. Daarmee kun je specifieke ontwikkelingen laten oplichten, bijvoorbeeld welke plekken wordt vergroend of waar woningbouw komt.”
Sanne Schuurman ontwierp het interieur van de brand store. „Waar andere steden een standaard experience store hebben doet Eindhoven er een schepje bovenop. Alles straalt Eindhoven uit: van het gevoel tot de materialen en de details. Elk element is speciaal voor de stad ontworpen en gemaakt. Een interieur dat je nergens anders vindt. Alles is gemaakt van custom-made roestvrijstaal.” De expo neemt in de ruimte van nog geen zeventig vierkante meter amper plaats in, aldus Schuurman. „Er staat een zuil met een touchscreen. Daarmee kun je informatie opvragen over een aantal projecten, bijvoorbeeld Knoop XL en De Caai, maar ook thema’s zoals mobiliteit en vergroening. Die informatie wordt vervolgens getoond op vier beeldschermen van elk 85 inch die aan elkaar gekoppeld zijn tot één scherm. Daarop zie je hoe de stad zich ontwikkelt: van projecten als KnoopXL en de Kanaalzone tot thema’s als mobiliteit en vergroening. Wist je dat er straks veel meer parken en pleinen bijkomen? Plekken waar je nu misschien alleen langs rijdt, veranderen in levendige gebieden om te wonen, verblijven en genieten.”
Rondleiding met gids
De expo wordt voortdurend geactualiseerd, aldus Dijkhoff: „In de tussentijd zullen nieuwe projecten worden opgestart. Andere projecten zullen zijn voltooid. Daarom wordt de info in de expo voortdurend geactualiseerd. Het plan is dat er een paar keer per week de gelegenheid wordt geboden om onder leiding van een gids een stadstour te maken die start onder het lichtobject in de hal.”
De producten van de This is Eindhoven store zijn ook te bestellen via:




