Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: Snap je ‘kW Arts’: dan ben je écht vriend van hét Van Abbemuseum
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > Snap je ‘kW Arts’: dan ben je écht vriend van hét Van Abbemuseum
Blog-oud

Snap je ‘kW Arts’: dan ben je écht vriend van hét Van Abbemuseum

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 4 jaar geleden 393 keer gelezen 3 minuten lezen

Je moet er wel een beetje voor doorgeleerd hebben. Wil je de nieuwe naam van het kwartaalblad ‘Vrienden van Abbemuseum’ kunnen doorgronden. Een naam die een verbinding tussen energie en kunst moet suggereren. Nou je het zegt: tja.

De kW van Kilowatt of kwartaal? Daar sluipt de onzekerheid al binnen. En ‘arts’: van kunsten natuurlijk. Opdat ook de buitenlandse vriend de weg naar de cultuurtempel aan de Eindhovense Bilderdijklaan weet te vinden. Of daarmee ook ‘ een bredere groep geïnteresseerden ‘ wordt aangesproken, zoals het bestuur vol ambitie laat weten, valt nog te bezien. De naam van een tijdschrift kán tot de verbeelding spreken, de inhoud zal toch de trekker moeten zijn.

En daarop valt nog wel wat af te dingen. Het lijkt er op dat ‘de Vrienden’ zich wel erg sterk richten op de zeer geïnteresseerde kunstliefhebber. Artikelen in het tijdschrift zijn vaak van een hoog abstractieniveau. Ingewikkeld om snel even te lezen en ‘bijgetankt’ te worden.

Een zinsnede als:’…een onzichtbare verbinding tussen de twee instellingen die zichtbaar wordt gemaakt (…) door gedeelde waardesystemen…’, spreekt niet meteen tot de verbeelding van een modale museumbezoeker. Of deze:’…focussen op het activeren van het ecosysteem….’: ook niet echt publiekstaal.

Er is geïnvesteerd in marketing, redactie en vormgeving. Prijzenswaardig en van harte aanbevolen, maar toch. Er blijft iets hangen van een elitaire ambiance. Daar is niks mis mee zolang er ook andere wegen worden bewandeld om een grotere doelgroep te bereiken.

Op de website van het museum is er een ‘vriendenknop’. Alle info over de vereniging is er keurig gerangschikt te vinden. Swingen doet het niet echt op deze webpagina. De vereniging vervult een ambassadeursfunctie voor het museum. Nuttig en nodig. Om die rol goed te kunnen pakken helpen spraakmakende exposities. Maar zó’n publiekslieveling is het Eindhovense museum van internationale allure nou ook weer niet.

The Rolling Stones- Unzipped kun je zien in het Groninger Museum. Erwin Olaf, Neerlands’ beroemdste fotograaf, kreeg een overzichtstentoonstelling in den Haag. Naar Nijmegen móet je, wil je een verwachte publiekstrekker zien: een expo over De Pest. Een actueler thema kun je niet verzinnen. 

Veel volk bij de voordeur van het van Abbe leidt tot meer aantrekkelijkheid om je tot vriendschap met het museum te laten verleiden. Zover is het nog lang niet. En dan laten we de treurige vrije val, waarin museumbezoek  dankzij COVID-19 terecht is gekomen, nog buiten beschouwing. Kw Arts: ‘t is toch even wennen ……

GETAGD Abstract, Brainport, Eindhoven, kunst, Magazine, Museum, VanAbbe
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 12/01/2021
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Brainport op de digitale snelweg richting scholen: ‘boost’ voor ontwikkeling
Volgende artikel Albert van Abbehuis in de verkoop?!? Handen af!

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 8 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?