Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: Brainport op de digitale snelweg richting scholen: ‘boost’ voor ontwikkeling
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > Brainport op de digitale snelweg richting scholen: ‘boost’ voor ontwikkeling
Blog-oud

Brainport op de digitale snelweg richting scholen: ‘boost’ voor ontwikkeling

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 4 jaar geleden 397 keer gelezen 3 minuten lezen

Op scholen voor Voortgezet Onderwijs is er sinds ‘COVID-19’ veel veranderd. Niet langer dag in dag uit samen in de klas, maar leerlingen vaker thuis. En dan veelvuldig in studiestand achter hun device. Ook een stevige omwenteling voor docenten: plotsklaps wordt er van hen wel heel veel digitale handelingsvaardigheid verwacht. Van de ene op de andere dag werken met nieuwe computerprogramma’s én met digitale groepen is voor velen geen sinecure.

De impact van de coronacrisis op het schoolse leven is groot. Een paar maanden achterstanden ‘op school’ zijn ongetwijfeld met veel bloed, zweet en tranen, nog wel weg te werken. Maar dat dan ook nog eens gedeeltelijk te moeten doen vanuit een online-omgeving: kan dat eigenlijk wel?

Technologie, apps en software: het is op scholen allemaal in veelvoud voorhanden. Het universum van bits en bytes straalt de schoolgemeenschappen van alle kanten tegemoet. In Eindhoven, toch ook leading in technology, verwacht je zelfs extra sterretjes. Maar de digitale vaardigheid van jongeren valt best nog wel tegen. Ondanks het beeld dat we daarvan gemakshalve creëren: de kleuter van drie turven hoog die zó handig is met de smartphone. En dat klikken en swipen, de godganselijke dag door: je ziet het de pubers doen.

Er komt nu hulp, samenwerking en ondersteuning vanuit de kennisregio zélf. Na jarenlange bovenmatige aandacht vanuit Brainport voor het technische beroeps- en hoger onderwijs, komt ook het funderend onderwijs meer in de schijnwerpers. De heftige coronacrisis was er voor nodig om Brainport écht in de actiemodus richting 12- tot 18-jarigen te brengen. Mooie bijvangst.

Duizenden middelbare scholieren in Eindhoven en ommeland gaan profijt hebben van financiële steun op de digitale onderwijssnelweg. Scholing van docenten en ontwikkeling van digitale leermiddelen staan prominent op de agenda. Technici uit bedrijven gaan scholen helpen. Opdat hybride onderwijs ook écht effectief en kwaliteitsverhogend kan  worden. Ook zodra er een blijvend nieuw normaal zal zijn ontstaan. Verdere digitalisering: ondersteuning van de docent in de klas.

Misschien ontwikkelen leerlingen uit de slimste regio van het land daardoor wel een voorsprongetje op hun leeftijdgenoten elders. Het vestigingsklimaat kan er alleen maar door versterkt worden. En dat lijkt hard nodig nu industriële steunpilaren in de regio al hebben aangekondigd in 2021 veel nieuwe kennis- en maakwerkers te willen verwelkomen. Ook zij willen ‘ICTproof’ geaccommodeerde scholen voor hun kinderen. 

Brainpoirt voelt dat goed aan. Mooi dus, die steun. Nu nóg structureler maken, inclusief die uitwisseling van kennis en kunde. Prachtperspectief voor 2021……..

GETAGD Brainport, Digitalisering, Eindhoven, Thuisonderwijs
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 05/01/2021
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Binnenkort welkom op ‘landgoed Welschap’?
Volgende artikel Snap je ‘kW Arts’: dan ben je écht vriend van hét Van Abbemuseum

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 9 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?