Strategische partnerschap voordelig voor Bonaire én voetbalclub
In maart bezocht een handelsmissie van Bonaire de wedstrijd PSV-FC Twente. Het bezoek was in het kader van het strategisch partnerschap van de ‘bijzondere gemeente’ en de Eindhovense voetbalclub. Bonaire wil zich economisch verder ontwikkelen terwijl PSV zijn activiteiten wil uitbreiden en zijn zichtbaarheid wil vergroten in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. ,,Het is prettig dat er vanuit PSV ook actief wordt meegedacht”, vindt Debby Rauwers van Bonaire.
Tekst: Hans Matheeuwsen | Foto’s: Christ Clijsen/Twycer, DCI Media
Het business event bij PSV was een mooie afsluiting van het bezoek van de handelsmissie aan Eindhoven waar ook Bonaireiaanse ondernemers uit
Nederland zich aansloten, aldus Programmamanager Debby Rauwers van het Openbaar Lichaam Bonaire (OLB). „Met, naast het netwerken binnen de Businessclub van PSV, het doel de ondernemers bij elkaar te brengen in een inspirerende omgeving en de Bonairiaanse ondernemers in Nederland te informeren over de ontwikkelingen op Bonaire, waar zij wellicht ook een rol in kunnen spelen.”
Bonaire wil zich maatschappelijk en economisch ontwikkelen en zoekt daarvoor actief naar samenwerkingen in Nederland. De bijzondere gemeente van Nederland en PSV besloten twee jaar geleden tot de samenwerking. Debby: „Bonaire is een klein eiland dat zich op economisch gebied sterk aan het ontwikkelen is. De toegang tot expertise en ervaring in ondernemerschap op het eiland is echter heel beperkt. Door de samenwerking met PSV is er toegang tot een groot netwerk binnen de partners van PSV en Brainport. Het is prettig dat er vanuit PSV ook actief wordt meegedacht aan optimale connecties door onze contactpersonen Nick de Graaf en Pim Broere. De handelsmissies over en weer hebben al tot veel mooie gesprekken en kennisdeling geleid en er zijn voorzichtige stappen gezet die ook tot samenwerking kunnen leiden.”
Incubator
De overheid van Bonaire ziet in PSV een ideale partner die het eiland kan ondersteunen. PSV startte op Bonaire verschillende voetbalactiviteiten. De club trok met Soccer Schools richting het eiland om kinderen kennis te laten maken met de unieke visie van PSV Academy. Vorig jaar juni lieten vier PSV-trainers twee weken lang in totaal circa driehonderd kinderen deelnemen aan de diverse trainingen. Naast de maatschappelijke en voetbalactiviteiten deelde PSV met steun uit het Brainportpartnership kennis over de ontwikkeling van startups en scale-upbedrijven.
In de Brainportregio is de High Tech Campus Eindhoven een incubator voor nieuwe en groeiende bedrijven in de technieksector. Een incubator helpt nieuwe of bestaande bedrijven bij het opstarten en doorontwikkelen van bedrijfsactiviteiten. Daarnaast ondersteunt een incubator onder andere bij huisvesting, managementtraining en toegang tot financiers en netwerken. Bonaire richtte in 2022 zelf een business incubator op waarmee het lokale startups ondersteunt op de genoemde gebieden.
Duurzame ontwikkeling
Volgens Nick de Graaf, Manager New Business van PSV, is de keuze voor Bonaire van strategisch belang voor zowel Bonaire als PSV. „Wij zijn ervan overtuigd dat we Bonaire economisch en maatschappelijk kunnen helpen met onze activiteiten. Daarnaast beschikken we over een groot netwerk dat we actief kennis gaan laten maken met de mogelijkheden die Bonaire op zakelijk vlak biedt.”
Commercieel Directeur Frans Janssen vult aan: „Door deze samenwerking gaan meer mensen in aanraking komen met ons en onze visie. Daarmee vergroten we het bereik en de impact van PSV in de wereld.” De economie op Bonaire is nog voor een groot deel afhankelijk van het toerisme. Juist het Brainportpartnerschip van PSV maakt de club extra interessant voor het eiland. „Dit past bij de inspanningen van het Openbaar Lichaam Bonaire in het kader van de diversificatie van onze economie,” stelt gedeputeerde Clark Abraham van Economische Ontwikkeling op Bonaire. „De connectie van PSV met Brainport en hun continue streven naar ‘the next level’ past bij onze visie en is een eerste stap in de richting van een duurzame economische ontwikkeling voor Bonaire.”
De connectie van PSV met Brainport en hun continue streven naar ‘the next level’ past bij ons
Het OLB lanceerde vorig jaar het Youth Enterprise Platform (YEP): een interactief platform met als doel Bonairiaanse jongeren te stimuleren na hun studie terug te keren naar Bonaire ter bevordering van het ondernemerschap én invulling van vacatures op Bonaire. Jonge ondernemer Paul David Romeo van YEP was ook aanwezig op het business event van PSV „Ons project zoekt commitment bij jonge Bonairiaanse ondernemers in Nederland en is belangrijk voor de ‘braindrain’ en om lokale expertise terug te halen naar het eiland. De samenwerking tussen OLB, PSV en Brainport ondersteunt hierbij en het was goed om op deze avond met ondernemers van gedachten te wisselen”, stelt hij.
Onofficiële ambassadeur
De handelsmissie in maart bestond uit drie ondernemers van Bonaire. Zij werden vergezeld door eilanders die in Nederland succesvol wortel hebben geschoten, onder wie John Sandiford. Van huis uit is hij User Experience (UX) Designer maar vond in Eindhoven zijn bestemming als founder van Antonio Media, dat in het Klokgebouw op Strijp-S huist. John beschouwt zichzelf als een „onofficiële ambassadeur van de Nederlands-Caraïbische eilanden in de Brainportregio, en soms in Nederland”.
Hij is geboren op Sint-Maarten, verhuisde naar Nederland met zijn moeder, keerde weer terug maar kwam op zijn achttiende naar Eindhoven om bij Fontys te studeren. De stad werd zijn thuis. Hij werd als student geïntroduceerd bij Strijp CS ‘ço-working Eindhoven’, dat flexplekken aanbiedt en ruimte biedt aan startups. Strijp CS was één van de kwartiermakers was op Strijp-S. „Daar begon ook voor mij het echte ondernemerschap”, vertelt John, die definitief zijn draai vond bij de incubator Founded by All-in het Klokgebouw, dat als ‘Creative Business Hub’ eveneens werkplekken aanbiedt.
John stichtte Antonio Media, naar zijn tweede voornaam, en bouwt als UX-architect en -designer webapplicaties, mobiele applicaties en websites ‘met de gebruiker in gedachte’. John doet dat zo succesvol dat hij in 2016 door Zakensociëteit WTC-E werd uitgeroepen tot Young Professional van het jaar. Daarnaast is hij in opdracht werkzaam als UX-consultant voor ASML. Hij wordt inmiddels met regelmaat ingeschakeld ten behoeve van de eilanders. Hij voorzag zijn collega’s van Bonaire met veel plezier van zijn kennis en hulp bij het netwerken. „Co-creatie en samenwerking zoals op Strijp-S heb ik nooit gezien op Sint-Maarten. We wisten niet dat dit bestond. Jaren later zijn wij de kennis gaan delen en ineens gebeurt er vanalles op het eiland.”
Onder de naam SunSide Kingdom maakt John podcasts met landgenoten – ‘rolmodellen’ – ook van de andere Nederlands-Caraïbische eilanden, en deelt deze. De gemeenschap in Eindhoven telt een paar duizend eilanders, schat hij. Eindhoven wordt steeds populair- der, veel eilanders kiezen voor een techniekstudie hier. Eindhoven is ondertussen helemaal zijn stad geworden, zijn vrouw is Arubaanse, hun zoontje voetbalt bij FC Eindhoven. „Ik heb veel liefde voor Eindhoven, mijn stad, maar de eilanden zitten nog diep in mijn hart. De connectie met de eilanden blijft ik behouden en mijn rol als bruggenbouwer verder uitbouwen.”