In de oude Philips-fabriek aan de Halvemaanstraat heeft ontwerper Piet Hein Eek zijn bedrijfsvoering grondig aangepast. Waar hij jarenlang jongleerde met risico’s en late nachten, werkt hij nu vanuit financiële zekerheid. Het resultaat? Meer ruimte voor experiment en internationale samenwerking. Tijdens Dutch Design Week (18-26 oktober) presenteert hij de eerste container met serieproducten uit Senegal, samen met opvallende nieuwe ontwikkelingen.
Minder chaos, meer richting
“Ik weet tegenwoordig aan het begin van de maand dat ik aan het einde ervan alle salarissen kan betalen,” vertelt Eek met zichtbare opluchting. Het klinkt als vanzelfsprekend, maar voor de ontwerper die jarenlang “in zeven sloten tegelijk raakte” markeert het een keerpunt. Een paar jaar geleden werd de financiële balanceer-act hem te veel, mede door frustraties met overheidsregelgeving.
De nieuwe aanpak betekent niet dat het avontuur verdwenen is. Integendeel. Na een vakantie in Dakar met zijn partner Geertje ontwikkelde zich een opmerkelijke samenwerking tussen Eindhoven en de Senegalese hoofdstad. De eerste container met serieproducten uit deze samenwerking arriveerde nog net op tijd voor de opening van Dutch Design Week, na een zenuwslopende race tegen de klok.
Van lades naar kunstwerken
Het atelier staat, zoals altijd, vol met karakteristiek sloophout – zoveel dat andere materialen soms naar de achtergrond verdwijnen. Toch blijft Eek zoeken naar nieuwe vormen. Dit jaar ontwikkelt hij ladekasten waarbij letterlijk alles van lades is gemaakt: zijkanten, achterkanten, boven- en onderkanten. “Het lijken meer kunstwerkjes dan kasten te worden,” erkent hij. In tijden waarin design en kunst steeds meer vervloeien, is dat eerder een voordeel dan een bezwaar.
Ook voor Cor Unum werkt het atelier aan een bijzondere lamp. Het ontwikkelproces verliep niet zonder slag of stoot: het ronde gat waar het licht doorheen komt bleek aanvankelijk allesbehalve rond. Na enkele dagen testen en aanpassingen is dat euvel verholpen. Het lampje is vernoemd naar Lotte, waarmee Eek al jaren geleden afsprak iets voor haar te maken.
Vijftien jaar FREITAG en Afrikaanse kunst
Een hoogtepunt vormt de viering van vijftien jaar samenwerking met FREITAG, het Zwitserse merk dat tassen maakt met gerecyclede onderdelen van bijvoorbeeld vrachtwagens en fietsen. Speciaal voor deze mijlpaal ontwikkelden beide partijen 200 limited-edition F704 CAKE BAGs met het stempel van Piet Hein Eek. De tassen zijn uitsluitend tijdens Dutch Design Week verkrijgbaar in de winkel aan de Halvemaanstraat.
Designer Job van den Berg sluit hierop aan met lampen gemaakt van afgedankt materiaal uit FREITAG-winkels – een mooie cirkel van hergebruik binnen hergebruik. In de Wonderkamer valt ondertussen meer Afrikaanse kunst te bewonderen van makers als Hamidou Soumah, Djibril Sagna, Ikevé Mbaye, Mabeye Ndiaye, aangevuld met werk van Hans van Bentem.
Rustiger bouwen, beter presenteren
Waar Eek voorgaande jaren vaak nog vlak voor de opening nieuwe betonvloeren liet storten of grootschalige verbouwingen doorvoerde, hield hij het dit jaar bescheidener. Geen nieuwe Perron-aanpak, wel een gedegen opknapbeurt van de bestaande presentatieruimtes. “Het is dus weer de oude rotzooi met plastic eromheen, maar wel mooier dan voorheen,” schrijft hij met kenmerkende zelfspot.
Het restaurant kreeg één dag voor opening een grote makeover. In de werkplaats werd extra presentatieruimte afgescheiden. En alsof dat nog niet genoeg is, komt sterrenchef Merlijn Amaro met zijn team koken in wat Eek met enige ironie het Grand Café blijft noemen – hoewel het na meerdere verbouwingen nauwelijks meer zo te herkennen is.
Vrede of onvrede?
Tot slot nog een detail dat de speelsheid van het atelier illustreert: tijdens Dutch Design Week rijden er taxi’s rond met een pijl van sloophout erop. Afhankelijk van de kant waarop je de taxi bekijkt, wijst de pijl richting “peace” of “vrede” – of juist de andere kant op. Een passende metafoor voor een ontwerpstudio die na jaren van financiële turbulentie eindelijk rust heeft gevonden, maar tegelijk internationaal avontuur blijft zoeken.
Het gehele complex in de voormalige Philips-fabriek omvat naast de werkplaats ook een showroom met kunstgalerie, winkel, kantoor, hotel, twee restaurants, een cafetaria en een rooftopbar. Tijdens Dutch Design Week transformeert de locatie tot een bruisend centrum waar design, kunst en Afrikaanse ambachten samenkomen – met als concrete bewijs een container vol Senegalese serieproducten en een handvol ladekasten die hun voltooiing naderen.

