Nieuwe Watch Boutique in Eindhoven
Eindhoven verwelkomt een nieuwe aanwinst in de wereld van luxe horloges met de recente opening van de Watch Boutique van Schaap en Citroen op De Demer. In de stad heeft Schaap en Citroen al een bestaande winkel, die onlangs is verbouwd waar Rolex en sieraden het portfolio vormen. Deze eerste juwelierszaak met alleen maar horloges biedt een indrukwek-kende selectie van gerenommeerde merken, waaronder Cartier, IWC Schaffhausen, Tudor, Omega, Panerai, Hublot, TAG Heuer, Breitling, Longines, CHANEL en Chopard.
Tekst: Eva Wellens | Foto’s: Schaap en Citroen
Sam Wammes, de storemanager van de Watch Boutique in Eindhoven, en sinds 2017 werkzaam voor Schaap en Citroen, belicht de beweegredenen achter de keuze voor een tweede winkel in de stad. „De beslissing voor een tweede winkel komt voort uit het inzicht in de onbenutte potentie van de markt en de groeiende vraag in deze regio.”
Voorheen had Schaap en Citroen in Eindhoven een multibrand boutique waar horloges en sieraden van internationale luxe merken in één juweliershuis samenkwamen. Deze winkel is omgebouwd naar een Rolex boutique op de begane grond en heeft nu op de eerste etage een grotere collectie van luxe sieraden. De nieuwe en tweede boutique richt zich alleen op horloges en hier staan de merkbelevenissen centraal. „Met deze Watch Boutique willen we een uitgebreide voorraad aan modellen van internationale horlogemerken aanbieden.”
Met deze Watch Boutique willen we een uitgebreide voorraad aan modellen van internationale horlogemerken aanbieden.
De boutique is enkele maanden open. „Je merkt dat het een nieuw concept is, en dat het even wennen is voor mensen dat we alleen horloges aanbieden”, zegt Sam. „Soms lopen mensen binnen op zoek naar een ring of armband, maar gelukkig bieden we dat aan de overkant van de straat.”
Het concept blijkt goed aan te slaan. „Je merkt wel dat we hier meer tijd voor de klant kunnen genereren, en we kunnen de klantbeleving veel beter neerzetten. Dit wordt door onze klanten ook zeer gewaardeerd.” Langzaam maar zeker ziet de boutique een groei in het klantenbestand, maar op de achtergrond blijft het team hard werken om de winkel nog meer op de kaart te zetten..
Merkbeleving
Uniek is het shop-in-shop principe, waarbij de sfeer en stijl van het merk duidelijk worden weerspiegeld in het design van elke corner. Wanneer je bijvoorbeeld een Panerai-horloge koopt, word je ondergedompeld in de wereld van Panerai. Bij de corner van Omega daarentegen straalt de stijl en ambiance van Omega uit. Een bezoek aan de winkel is daardoor een beleving op zich.
„Daarnaast willen we de lokale Schaap en Citroen klanten, die voorheen naar Amsterdam gingen voor een specifieke merkbelevenis, weer hier in de winkel krijgen”, legt de storemanager uit. „In Amsterdam zijn er namelijk veel monobrand stores, waar slechts één enkel merk wordt verkocht. In de boutique in Eindhoven, kun je in de corners terecht voor dezelfde unieke merkbeleving.”
Een andere innovatieve stap die de Watch Boutique van Schaap en Citroen zet, is de samenwerking met techbedrijven om de horlogebeleving te delen. Sam: „Bijvoorbeeld iemand die bij ASML werkt, met een technische achtergrond, kan het heel interessant vinden om hier bij ons naar een uurwerk te komen kijken. Daarom hebben we ook een speciale ruimte ingericht; een workshopruimte met een grote tafel waar ook camera’s komen te staan. Hier gaan we van specifieke merken horlogeworkshops geven. Een gecertificeerde horlogemaker van een bepaald merk kan hier een uurwerk in en uit elkaar halen. Die interesse in techniek linkt daar dan weer mee.”
Goede relatie
Het overgrote deel van de aankopen, tussen de tachtig en negentig procent, in het hogere segment wordt offline gedaan. Mensen willen de horloges zien, voelen en de ervaring beleven voordat ze tot aankoop overgaan. Klanten komen vaak meerdere keren naar de winkel voordat ze een beslissing nemen. Het draait allemaal om de belevenis. Bij horloges van deze waarde is de aankoop een weloverwogen beslissing, en die kan niet overhaast worden genomen. „Een horloge van deze bedragen koop je niet zomaar even”, benadrukt Sam.
Naast het bieden van een breed scala aan horloges, streeft Schaap en Citroen met de boutique naar het opbouwen van sterke relaties met hun klanten. Medewerkers nemen de tijd om te begrijpen wat de klant echt zoekt en welk horloge het beste past bij hun levensstijl. „We willen een goede relatie met de klant opbouwen. Kijken wat beter staat, wat past beter bij het werk wat iemand doet, enzovoort. Op die manier kunnen we echt iets toevoegen en de klanten het gevoel geven dat we als verkoper luisteren. Dat is belangrijk, dat doen we hier in de winkel.”
Breitling bar
Met deze nieuwe Watch Boutique in Eindhoven wil Schaap en Citroen niet alleen horloges verkopen. Het is een bestemming waar mensen samenkomen, kiezen uit een prachtige collectie horloges en waar service en advies een essentieel onderdeel zijn van het hele proces.
Klanten komen hier niet alleen om een horloge te kopen, maar ook om gelijkgestemden te ontmoeten
Sam: „Het merk dat er vooral uitspringt qua merkbeleving is Breitling. De boutique heeft een speciale Breitling bar die perfect past bij het gevoel van het merk. Klanten komen hier niet alleen om een horloge te kopen, maar ook om gelijkgestemden te ontmoeten. Vooral op zaterdag is de bar een gezellige plek waar klanten kunnen genieten van een goed glas wijn. Dit draagt bij aan de totale ervaring die de boutique biedt, waardoor het niet zomaar een winkel is, maar een complete beleving op zich.”