Jochem Goedhals, director studios bij GoodHabitz
„Ik had nooit kunnen bedenken dat ik op een dag verantwoordelijk zou zijn voor het maken van leermethodes en studiemateriaal.” Aan het woord is Jochem Goedhals, director studios bij GoodHabitz, een organisatie die (online) skillstrainingen en assessments aanbiedt voor het bedrijfsleven. „Op school had ik een haat-liefdeverhouding met leren. Het traditionele systeem werkte voor mij gewoon niet. Ik kreeg al snel het idee dat er maar één manier van leren was. Als het voor jou anders werkt, dan hoor je er niet bij.” Die ervaring, dat gevoel van ‘anders’ zijn, is wat hem nu drijft in zijn werk bij GoodHabitz. „Leren hoort niet te gaan over wat je wel of niet kunt: het moet aansluiten bij wie je bent.”
Tekst: Djaydee Kraus | Foto’s: Sigi van de Riet
Jochem spreekt uit eigen ervaring. Hij was die ‘lastige’ student, tot hij Maartje Swinkels tegen het lijf liep. Zij werkte als onderwijskundige bij de Technische Hogeschool, waar Jochem op dat moment de opleiding Bouwkunde volgde. Maartje liet hem inzien dat je ook op een andere manier kunt leren dan uit boeken. „Zij was de eerste die meer in mij zag dan dat drukke, vervelende jochie dat de orde in de klas verstoorde. Maartje zag mijn potentieel en dat ik iemand was die leerde door te ervaren en op onderzoek uit te gaan. Ik was als kind al vrij ‘streetwise’: mijn ouders gingen vroeg uit elkaar en ik moest voor mezelf opkomen. Bij veel keuzes in mijn leven ging ik op jonge leeftijd al vaak tegen de stroom in. Maartje gaf me de ruimte om dat talent juist in te zetten, in plaats van het weg te drukken.”
18-jarige snotaap
Toen ze hem vroeg om te helpen bij de avondopleiding ging er een wereld voor hem open. „Daar stond ik dan, als achttienjarige snotaap, onderwijskundige lessen te geven aan mensen die vaak veel ouder waren dan ik. Omdat ik dacht dat ik zelf niet goed genoeg was voor die rol, moest ik manieren bedenken om hen toch een stap voor te blijven. Daarom ontwikkelde ik methodes waardoor ik samen met hen kon leren. Die oplossingsgerichtheid leerde ik uit de bouwwereld, ik studeerde immers bouwkunde. Als er een muur verkeerd is gestort, dan blijf je daar niet te lang bij stilstaan, er moet gewoon een oplossing komen. Dat is eigenlijk de kern geworden van mijn eigen leermethodes: fouten maken hoort erbij, maar de focus ligt op de oplossingen.”
Geen lesboeken
Deze aanpak werd de rode draad in Jochems werk en bracht hem uiteindelijk ook professioneel naar Fontys, waar hij de kans afdwong om zijn ideeën verder vorm te geven in een nieuw onderwijsconcept: Pulsed Academy. Onder de vleugels van bestuursvoorzitter Nienke Meijer kon hij zijn visie op leren verder ontwikkelen. „Ik wilde een omgeving creëren waar jongeren school niet als een aparte wereld ervaren, maar als een logisch onderdeel van hun leven. Die scheiding tussen ‘school’ en ‘het echte leven’ is wat mij betreft het grote probleem. We zijn allemaal mensen, en ik vind dat jongeren school moeten ervaren als een vette tijd waarin ze kunnen ontdekken wie ze zijn, waar ze tot hun recht komen en wat ze willen bijdragen voor of aan anderen. Geen losse vakken, vaag orerende docenten en hoofdstukken die je door moet spitten, maar leren op een manier die aansluit bij wie je bent en wat je nodig hebt om jezelf te ontwikkelen en van betekenis te zijn voor jezelf of anderen.”
Flow of life
Zelf staat hij ook niet graag stil. Voor hem de reden om het onderwijs uit te stappen en een half jaar geleden bij GoodHabitz aan de slag te gaan. Daar vertaalt Jochem zijn visie op leren nu naar een breder en internationaal publiek: professionals in het bedrijfsleven. „Voor mij hoort leren thuis in the flow of life. Leren en leven staan niet los van elkaar, maar versterken elkaar juist. Mensen leren het best wanneer het onderwerp relevant is en aansluit bij hun dagelijkse werk en leven. Mijn doel bij GoodHabitz is dan ook om leren geen onderbreking te laten zijn, maar een vanzelfsprekend onderdeel van iemands dagelijkse routine. Daarom maken we content die snackable, praktisch en toegankelijk is.”
Drip en Spot-On
Naast zijn werk bij GoodHabitz zet Jochem zich in voor zijn stichtingen Spot ON en Drip. „Bij Spot ON helpen we kwetsbare kinderen in Eindhoven met hun persoonlijke ontwikkeling. Met Drip richten we ons op het inzamelen van sportkleding, die we vervolgens doorgeven aan kinderen die de kleding goed kunnen gebruiken. Voor mij gaat er niets boven het zien van zo’n blij koppie. Die lach van oor tot oor is goud waard, daar krijg ik energie van.”
Nooit uitgeleerd
Ook bij het opzetten van de stichtingen ontwikkelde Jochem zichzelf. Volgens hem is niemand ooit uitgeleerd. „Van topmensen uit het bedrijfsleven kun je zoveel leren. Deze rolmodellen hebben me laten inzien dat je altijd open moet staan voor nieuwe inzichten”, legt hij uit. Een van die mensen was Toon Gerbrands, de oud-topman van PSV. „Hij is zo’n rolmodel die door al zijn ervaringen en fouten een voorbeeld voor me was. Wat ik zo gaaf vind aan mensen zoals Toon is dat ze oprecht zijn en hun weg naar de top eerlijk delen. Dus niet alleen hun successen. Het gaat om de weg ernaartoe. Iedereen denkt altijd dat alles bij hen goed gaat, maar dat is écht de grootste bullshit. Je leert juist wanneer het moeilijk wordt.” GoodHabitz speelt in op die ‘moeilijke’ momenten. „Juist dan hebben medewerkers ondersteuning en inhoudelijk richting nodig. Met onze leermethode en aantrekkelijke content kunnen we grote impact hebben op de ontwikkeling van professionals.”
__________________________
In de FRITS Top 50
Dat Jochem in de FRITS Top 50 staat, is voor hem een leuke verrassing. „Ik heb vroeger regelmatig de lijst doorgekeken en gebruikt om mijn netwerk uit te breiden”, zegt hij. „Het is mooi dat er de laatste jaren steeds meer aandacht voor maatschappelijke impact is in deze lijst. Toen ik vorig jaar ineens op plek vier stond, dacht ik echt: Wat gebeurt hier? Het is onwerkelijk, maar wel heel vet. Ik zie het als een waardering voor mijn aanpak en mijn inzet binnen maatschappelijke projecten. Met veel energie blijf ik leren en leven met elkaar verbinden!”
__________________________