Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: Lempkes langs de Eindhovense snelweg
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > Lempkes langs de Eindhovense snelweg
Blog-oud

Lempkes langs de Eindhovense snelweg

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 5 jaar geleden 315 keer gelezen 3 minuten lezen

Het meest verrassende was nog wel dat er ten stadhuize niemand in staat is om te vertellen wat het nou eigenlijk allemaal heeft gekost. Dat houden we hier niet bij. Onderhouds- en reparatiekosten van openbare verlichting worden niet apart geregistreerd, zo kon opgetekend worden.

In 2008 werd er aan de Tilburgseweg designverlichting aangebracht. Logisch dat er in de stad van techniek en design geavanceerde straatverlichting te vinden is. Eindhoven heet niet voor niks én met trots Lampegat tijdens het lichtfeest aan het eind van de winter.

Een kennelijke beauty qua ontwerp. Geen paal met lamp bovenin, maar een knuistvormig klein palig opdondertje, dat de overgang tussen autosnelweg en entree van de stad op bijzondere wijze dient te markeren.

Toch ging het mis, en wel ongeveer vanaf de eerste dag dat de lampjes brandden. Vervolgens is er nauwelijks één dag geweest waarop ze allemaal gelijktijdig licht gaven.

Tot 2012 werd er zo’n slordige 20 mille uitgegeven aan reparaties. Daarna is het niet meer bijgehouden, blijkbaar was daar geen beginnen meer aan.

Onlangs is besloten om het hele lichtdesignproject over het talud heen te kieperen. Gewone straatverlichting zal de weg gaan sieren.

Alhoewel……. Er rust geen échte verlichtingszegen op Strijp en omgeving.

Iets verderop, aan de Poot van Metz, voor outsiders de N2, is er ook van alles aan de hand met de verlichting. Sinds de grote renovatie van de onvoltooide ruit rond Eindhoven in 2010, is er sprake van vermakelijke misrekeningen.

De snelweglantaarns aldaar doen het niet, soms weer wel en af toe bij toerbeurt. Het komt zelfs voor dat er een reeks lantaarns spontaan overdag gaat branden.

Haperende electriciteitsgroepen als gevolg van vochtproblemen en temperatuurwisselingen, meldt Rijkswaterstaat. Onderzoek moet uitkomst brengen. Inmiddels wordt er al een jaar of vijf publiekelijk geklaagd over de vreemde lichtcapriolen langs de snelweg. De laatste gemelde raming van de kosten van de herstelwerkzaamheden: ‘n slordige miljoen euro.

Ook interessant

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Houdoe en bedankt FRITS

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Fietsvlonders: het nieuwe aanleggen.

De Berenkuil is dicht. Tijdelijk.

Gelukkig kunnen we binnenkort per fiets langs het nieuwste lichttechnologische hoogstandje in onze contreien: de nieuwe boogbrug over A2/N2, genaamd de Tegenbosch. De kleuren van de brugverlichting veranderen met de seizoenen. En als je over de brug fietst schijnt er ook van alles te gebeuren met het licht.

Allemaal tot je dienst.

Eerst maar eens zien hoe lang dit staaltje van vernieuwing het uithoudt zonder dat de electriciën er aan te pas moet komen.

Troost: het mag wat kosten, want dat houden we toch niet bij….

GETAGD Eindhoven, Fietsbrug, Snelweg, Technologie
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 13/10/2020
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Nieuwe hoffelijkheid: nu broodnodig!
Volgende artikel Een ode aan de Liefdevolle Zorg

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 8 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?