Hexagon, wereldleider op gebied van digital reality solutions, opende deze week op de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven zijn eerste Experience Center. Het tweedaagse openingsevenement bracht een brede groep internationale relaties en geïnteresseerden uit de maakindustrie, pers en technologieliefhebbers samen in Eindhoven. Naast de opening van het Experience Center, lanceerde Hexagon tevens enkele nieuwe producten. Maar voor veel bezoekers was het hoogtepunt toch de presentatie van Oracle Red Bull Racing waar Hexagon al 17 jaar intensief mee samenwerkt. De Formule 1-wagen van Max Verstappen uit 2021, die voor de gelegenheid naar Eindhoven was gehaald had veel bekijks.
De Zweedse multinational Hexagon biedt technologieën die bedrijven helpen bij het optimaliseren van hun productieprocessen. Het bedrijf levert zowel software- als hardware-oplossingen. De ‘tools’ verhogen de efficiëntie, precisie en snelheid van de productie en bevorderen innovatie zodat bedrijven hun concurrentiepositie kunnen verbeteren. De focus ligt op de maakindustrie, de bouw, lucht- en ruimtevaart en de automobielindustrie. Verschillende technologieën worden aangewend voor geavanceerde metingen, automatisering en data-analyse om productiviteit te verhogen, kosten te verlagen en duurzaamheid te verbeteren. Stephen Chadwick, Hexagons President voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika, kenschetste de missie van het bedrijf als ‘de realiteit digitaliseren’ om zo betere besluitvorming in de maakindustrie mogelijk te maken. Chadwick: “Door gebruik te maken van AI en digital twin-technologieën, helpen we klanten te innoveren, de kwaliteit te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.”
Experience Center
Het nieuwe Hexagon Experience Center op BIC is een voorbeeld van die missie. Bezoekers kunnen hier nieuwe technologieën verkennen, zoals geavanceerde meettechniek, simulatietools en digital twin-toepassingen. “Hexagons aanpak integreert metingen, ontwerp en gegevensanalyse om productieprocessen te optimaliseren. Door alle data vanaf het begin van het ontwerpproces te gebruiken en te evalueren, wordt kostbare tijd gewonnen. First time right noemen we dat.” Jan Klingen, Vicepresident EMEA North benadrukt dat de toepassing van nieuwe technieken mensen nooit overbodig zal maken. “Het zal bedrijven helpen om in een hoog competitieve wereld te overleven. In 95 procent van alle auto’s, 90 procent van de vliegtuigen en 75 procent van de smartphones wereldwijd wordt onze technologie gebruikt.” De multinational telt wereldwijd tienduizenden klanten waaronder toonaangevende bedrijven als Tesla, BYD, Boeing, Volkswagen, Bayer en CERN tot zijn klanten rekenen. In 2023 tikte Hexagon een omzet aan van 5.4 miljard euro en telde het bedrijf 24.500 werknemers in vijftig landen.
Nexus
De opening van het Experience Center werd door Hexagon aangegrepen om ook een ander initiatief te presenteren: Nexus, Hexagons nieuwe Digital Reality Platform dat mensen, technologieën en gegevens met elkaar verbindt om zo innovatie te versnellen en nieuwe ideeën tot leven te brengen. “Nexus platform is een cloud-gebaseerde oplossing, ontworpen in samenwerking met Microsoft met als doel ongelijksoortige technologieën te verbinden gedurende de gehele productlevenscyclus”, aldus Steve Graham, vanuit Hexagon verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het platform. “Nexus maakt het mogelijk om tools te integreren, gegevens te delen en innovatie efficiënter aan te sturen. Het bevat AI-gestuurde functies zoals ProPlan AI, dat gebruik maakt van natuurlijke taalverwerking en machine learning om productieprocessen te optimaliseren en schaalbaarheid mogelijk te maken.”
Nieuwe meetsystemen
Voorts werden er twee nieuwe producten geïntroduceerd: de Etalon Lasertracer-NG en de Hexagon de Leica Absolute Tracker ATS 800. De eerste is een meetinstrument dat de kalibratietijd van volumetrische machines verkort. Het systeem automatiseert metingen en elimineert zo menselijke fouten, wat resulteert in grote nauwkeurigheid. Dit biedt bedrijven hoge efficiëntie en daarmee een sterke concurrentiepositie. De tweede is een meetsysteem dat inspectietijden met maar liefst 80 procent vermindert. Het stelt bedrijven in staat om productieprocessen te optimaliseren en te voldoen aan de strengste kwaliteitseisen. “Deze innovaties komen op een cruciaal moment voor de Nederlandse maakindustrie,” zegt Klingen. “Hiermee kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen en hun concurrentiepositie verbeteren.”
Red Bull Racing
Morgan Maia van Red Bull Racing zoomde in op de impact van de samenwerking met Hexagon. “Wij werken onder een strikte kostenlimiet van $145 miljoen, waardoor efficiëntie en precisie cruciaal zijn. Hexagons meetoplossingen en digital twins stellen ons in staat om auto-onderdelen te ontwerpen, te testen en te produceren met een ongekende nauwkeurigheid. Per race maken we wel 20.000 tot 40.000 aanpassingen aan onze racing cars. Maar zelfs een afwijking van één millimeter kan ons tienden van seconden kosten op het circuit. Hexagons tools zorgen ervoor dat elk onderdeel direct voldoet aan de exacte standaarden.” Door in elke fase van het ontwerpproces gebruik te maken van apparatuur als de Marvel Scan en de digital-twintechnologie is de foutmarge over de hele auto gemeten nog geen 0,1 mm! Maia: “We vertrouwen op de technologie van Hexagon om concurrerend te blijven!”
Cross-Industry
Dat het succes van Hexagons meetapparatuur niet onopgemerkt is gebleven, blijkt uit het feit dat de FIA deze nu ook gebruikt om de wagens van andere teams door te meten. Ook andere sectoren profiteren van de ontwikkelingen in de Formule 1-wereld. In het Experience center komen diverse voorbeelden van cross-industry innovatie aan de orde, zoals toepassingen van oppervlakte-analyse in de luchtvaart. Klingen benadrukte de gedeelde missie van Hexagon en Red Bull Racing. “Beide organisaties geven prioriteit aan precisie en wendbaarheid. Wat werkt op de racebaan kan nieuwe benaderingen in productie inspireren, en vice versa.” Het evenement toonde ook voorbeelden van cross-industry innovatie. Technologieën die zijn ontwikkeld voor de motorsport vinden nu toepassingen in de lucht- en ruimtevaart, de auto-industrie en de energiesector, wat bewijst dat doorbraken in één domein verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Zeegras
Naast productie past Hexagon zijn expertise ook volop toe op wereldwijde duurzaamheidsuitdagingen. Door efficiëntere bedrijfsvoering zijn er minder grondstoffen nodig en wordt er minder afval geproduceerd. De betrokkenheid van het bedrijf bij duurzaamheidsvraagstukken gaat echter verder. Eric Josefsson, CEO van R-Evolution, legt uit hoe de expertise van Hexagon wordt ingezet voor natuurbehoud. “We kunnen met onze meetsystemen heel precies de conditie van bijvoorbeeld zeegrasvelden of regenwoud vaststellen. Neem GreenCubes, een project om 3D volumetrische modellen te maken van natuurlijke habitats. Die modellen zijn veel preciezer dan bijvoorbeeld luchtfoto’s. Zo kunnen we bij regenwouden ook de conditie van de bodem en zelfs het wortelgestel visualiseren. Met deze gegevens kunnen we natuurbehoud en natuurherstel ondersteunen! En dat sluit feilloos aan bij de kernwaarden die Hexagon uitdraagt: innovatie, stabiliteit, relevantie en duurzaamheid.”
Volgende generaties
Het Hexagon Experience Center dient als knooppunt voor innovatie, onderwijs en samenwerking. Het probeert de kloof tussen de academische wereld en de industrie te overbruggen en zorgt ervoor dat een nieuwe generatie jong talent wordt uitgerust met de vaardigheden die nodig zijn voor de toekomst. Het Experience Center is een verrijking voor de Brainport Industries Campus waar toptechnologie, onderwijs en hoogwaardige faciliteiten samenkomen. Klingen: “Samenwerking is key. Het bevordert innovatie. Hier zitten ruim vijftig techbedrijven bij elkaar, wat het voor ons heel aantrekkelijk maakt om ons hier te vestigen. Door de aanwezigheid van verschillende onderwijsinstellingen is dit ook een ideale omgeving voor talentscouting: het is, bij wijze van spreken, een hangplek voor ingenieurs! Voor ons, maar dat geldt voor alle techbedrijven in Nederland, is het heel belangrijk om jong talent te kunnen werven en vast te houden. BIC en het Hexagon Experience Center gaan daar een belangrijke rol in spelen!”