‘Is dat nou echt zinvol: altijd op eco stand wassen?’, ‘Hoe vaak moet ik het filter van mijn wasmachine schoonmaken?’, ‘Wat gebeurt er als ik teveel wasmiddel toevoeg?’ en ‘Kan ik, als mini-energie-producent, onze huishoudelijke apparaten laten ‘praten’ met de zonnepanelen?’ De product-adviseurs van Miele zijn actieve luisteraars en krijgen vele vragen voorgelegd. De variëteit daarin is groot en in het gesprek dat zich daarna ontspint, doen de vraagstellers vaak meer kennis -en inzicht- op dan gedacht.
Tekst: Karin van Berkel | Foto’s: René Manders/DCI Media
De medewerkers van het Miele Experience Center delen hun expertise graag. En niet alleen om potentiële klanten uitleg te geven over de werking van een wasdroger. Dagelijks staan zij ook toevallige voorbijgangers te woord die, bij het zien van de showroom, gewoon binnenlopen om een wasdroogcombinatie eens in het echt te zien.
Of komen vragen hoe ze hun koffiemachine goed kunnen onderhouden en welke producten ze daarvoor nodig hebben. Maar de Mieleadviseurs maken hun bezoekers ook graag wegwijs in de wereld van de energiezuinigheid en leggen uit hoe je de droger energievriendelijk kunt gebruiken.
Advies op maat in de binnenstad van Eindhoven
„Je stapt aan de Nieuwe Emmasingel een ‘gewone’ winkel binnen, maar het is wel een winkel waarin veel meer gebeurt dan alleen het adviseren en demonstreren van huishoudelijke apparaten”, vertelt Stefan Verhoeven, de algemeen directeur van Miele Nederland.
„In het Miele Experience Center zijn onze adviseurs op de hoogte van alle ins-en-outs van de apparatuur in de showroom. Ook wanneer je de diepte in wil. Dat kan natuurlijk ook niet anders, want wij verkopen alleen maar Miele. Alle (inbouw)apparatuur krijgt in de winkel de ruimte die het verdient en alle kennis daarover is geborgd in ons team. We hebben er bovendien heel bewust voor gekozen om ons in hartje Eindhoven te vestigen, zodat ook iedereen die toevallig aan de etalage voorbij loopt gewoon naar binnen kan.”
Premium en duurzaam gaan hand in hand
„Als premium merk staat Miele al bijna 125 jaar bekend om haar kwalitatief hoogwaardige en energiezuinige apparaten; daar doen wij geen concessies in. Wat wij wel willen is altijd alles beter doen dan anderen. Als merk streven we steeds naar ‘Immer Besser’, zowel voor de aarde als voor onze persoonlijke leefwereld.”
Trouw aan deze filosofie produceert Miele wasmachines, stofzuigers, vaatwassers, wasdrogers, koffiemachines en andere huishoudelijke apparaten en keukenapparatuur van hoge kwaliteit, met een lange levensduur en een zeer laag energieverbruik. „IJzersterke producten waarmee wij ons al meer dan een eeuw onderscheiden in de markt. Door geregeld klantonderzoek te doen spelen we in op behoeften, want alles draait natuurlijk om de relevantie.”
Bij Miele weten we, al sinds 1899, dat duurzaamheid loont
Wij Nederlanders vinden onszelf al best duurzaam: we roeren ons op klimaatfront, besparen in vele vormen op energie en (ver)kopen via Vinted. Maar niets menselijks is ons vreemd: duurzaamheid moet ons wel iets opleveren. In comfort, gemak, geld of tijd.
Stefan vervolgt: „Bij Miele weten we, al sinds 1899, dat duurzaamheid loont. Daarom kunnen we als bedrijf niet zeggen premium te zijn zonder duurzaam te zijn. Ik zie het als onze opdracht om te helpen mensen daarvan bewust te maken. Door duidelijk te zijn over je ambitie en uitdagingen op het gebied van duurzaamheid bereik je als merk zowel bestaande als nieuwe klanten. Belangrijk is het dan om dit niet alleen op papier te hebben, maar deze ook in de praktijk uit te dragen. Je kent het: zeggen wat je doet en doen wat je zegt.”
Refurbished
Zon, wind en warmte: duurzaamheid is al lang meer dan een trend. De zorg voor een aanvaardbaar evenwicht tussen mens, milieu en economie wordt bij Miele over de hele linie innovatief aangepakt. Dat heet verantwoordelijk zaken doen. „Om afval tegen te gaan geven we gebruikte apparaten een nieuw leven, waarbij ons doel is om steeds minder nieuwe grondstoffen te gebruiken en volledig CO2-neutraal te zijn.”
Miele volgt nog steeds de stappen van Carl Miele en Reinhard Zinkann, de oprichters van het bedrijf. „Zij beloofden al in 1899 Miele continu te zullen verbeteren. Na al die jaren zijn wij nog altijd dat op kwaliteit gerichte familiebedrijf. We blijven innoveren en gaan daarin steeds verder. Telkens een paar stapjes groener.”
Duurzame producten voor klanten met hoge verwachtingen
Ook met de verkoop van opgeknapte apparaten maakt Miele duurzame spullen én helpt zij de consument om duurzamere keuzes te maken. Een refurbished wasmachine van Miele is echt niet zomaar een tweedehandsje. Defecten zijn vakkundig gerepareerd en de machine is verder opgeknapt, gereinigd en getest.
„We geven gewoon weer garantie. De aanschafprijs is natuurlijk aantrekkelijk wanneer je een wat kleiner budget hebt, maar ook wanneer je duurzaamheid hoog in het vaandel voert. Ik nodig iedereen graag uit om bij het Miele Experience Center binnen te lopen en eens met eigen ogen te zien hoe de machine werkt. We trakteren graag op mooie ervaringen en vraag alles wat je dan wil weten aanonze adviseurs.”
Duurzaam Wassen Week
„De weg naar een duurzame toekomst vraagt elke dag iets van ons, maar begin november wordt er nog eens extra aandacht aan besteed. De periode van 30 oktober tot en met 4 november staat in het teken van de Duurzaam Wassen Week. Kom je dan naar onze winkel dan bieden we je een gratis workshop duurzaam wassen aan. Je leert zo nog eens wat én je krijgt ook nog een cadeautje mee naar huis.”
Duurzaamheidstips
- Was bewuster en kies vaker voor korte programma’s of voor het opfrisprogramma in de droger
- Kies een vaatwasmachine die zuinig omgaat met water en energie, maar zet hem pas aan wanneer deze vol is
- Wil je echt duurzaam drogen? Koop dan een warmtepompdroger
- Plaats je koelkast niet op een te warme plek; dan moet deze harder werken
- Zet je vriezer niet kouder dan -18, anders verbruikt hij teveel energie
- Gebruik de maximale beladingscapaciteit van je droger, dat is energiezuiniger dan het laten draaien van een halve of een volgepropte trommel