PSV heeft een nieuwe shirtsponsor gevonden. Of liever gezegd: sponsors, want het zijn vijf bedrijven: ASML, High Tech Campus Eindhoven, Jumbo, Philips en VDL. Met ingang van komend seizoen presenteren zij zich onder de naam ‘Metropoolregio Brainport Eindhoven’. Voor één miljoen of anderhalf miljoen euro per jaar elk, tot en met 2022. Dat is vijftien tot achttien miljoen euro in totaal.
De club is in zijn nopjes met deze slag. Want huidig shirtsponsor Energiedirect verhuist naar de achterzijde van het shirt, op de plaats van GoodHabitz. Energiedirect betaalde ruim zes miljoen per jaar. Dat zal minimaal een miljoen per jaar worden. Daarnaast blijft Philips als founder van de club op de mouw staan. Dat levert 2,25 miljoen per jaar op. In totaal is dus het PSV-shirt nu acht tot negen miljoen per jaar waard, als tenminste het founder-contract met Philips gehandhaafd blijft.
PSV-directeur Toon Gerbrands ziet een groeimodel. Bedrijven worden uitdrukkelijk uitgenodigd in te stappen. Naar verluidt wilden de directies van bijvoorbeeld NXP en DAF wel, maar mochten zij niet van hun Amerikaanse eigenaren. Brainport opent deuren voor PSV. En misschien geldt dit ook andersom.
De club heeft van de nood (het vinden van een geschikte shirtsponsor) een deugd gemaakt. Shirtsponsors liggen niet voor het oprapen. Alleen op consumenten gerichte bedrijven vinden shirtsponsoring als marketingtool nog interessant. Grote bedragen worden niet gemakkelijk op tafel gelegd. De lijsten met geëiste tegenprestaties worden langer en langer. De oplossing, om de lasten te verdelen, noemt PSV uniek in de wereld van sportmarketing.
Er zijn wel wat kanttekeningen te maken. ‘Brainport Eindhoven’ vereist deelname aan een internationale voetbalcompetitie: Champions of Europa League. De Eredivisie is niet interessant, het gaat om internationale exposure. Eindhoven was al dé merknaam. Brainport is een abstract containerbegrip voor technocraten en ambtenaren om het economische geheel van bedrijvigheid, onderzoek en ontwikkeling te duiden. Eindhoven profileert zich niet als Brainport(regio). PSV wordt in het buitenland altijd al ‘PSV Eindhoven’ genoemd.
De toevoeging ‘Metropoolregio’ doet wat gekunsteld aan. Los van het feit dat elke zichzelf respecterende stad in de wereld zich zo noemt, moeten hier duidelijk de 21 gemeenten van Zuidoost-Brabant te vriend worden gehouden. Zij (lees: wij) betalen immers mee aan de sponsoring. Wat dat betreft is de rol van Eindhovens burgemeester John Jorritsma interessant. Als voorzitter van de Stichting Brainport én van de bestuursentiteit Metropoolregio was hij wellicht de draaideur.
In het rijtje lijkt Jumbo een vreemde eend in de bijt. De vraag is überhaupt welk profijt de deelnemende bedrijven gaan hebben van hun sponsoring want hun naam is niet zichtbaar op het shirt. PSV wil in elk geval meer gaan betekenen voor de regio dan alleen een voetbalclub, zoveel is wel duidelijk. Lees de nieuwe FRITS over twee weken.
Hans Matheeuwsen
Hoofdredacteur FRITS Magazine