Je moet er wel een beetje voor doorgeleerd hebben. Wil je de nieuwe naam van het kwartaalblad ‘Vrienden van Abbemuseum’ kunnen doorgronden. Een naam die een verbinding tussen energie en kunst moet suggereren. Nou je het zegt: tja.

De kW van Kilowatt of kwartaal? Daar sluipt de onzekerheid al binnen. En ‘arts’: van kunsten natuurlijk. Opdat ook de buitenlandse vriend de weg naar de cultuurtempel aan de Eindhovense Bilderdijklaan weet te vinden. Of daarmee ook ‘ een bredere groep geïnteresseerden ‘ wordt aangesproken, zoals het bestuur vol ambitie laat weten, valt nog te bezien. De naam van een tijdschrift kán tot de verbeelding spreken, de inhoud zal toch de trekker moeten zijn.

En daarop valt nog wel wat af te dingen. Het lijkt er op dat ‘de Vrienden’ zich wel erg sterk richten op de zeer geïnteresseerde kunstliefhebber. Artikelen in het tijdschrift zijn vaak van een hoog abstractieniveau. Ingewikkeld om snel even te lezen en ‘bijgetankt’ te worden.

Een zinsnede als:’…een onzichtbare verbinding tussen de twee instellingen die zichtbaar wordt gemaakt (…) door gedeelde waardesystemen…’, spreekt niet meteen tot de verbeelding van een modale museumbezoeker. Of deze:’…focussen op het activeren van het ecosysteem….’: ook niet echt publiekstaal.

Er is geïnvesteerd in marketing, redactie en vormgeving. Prijzenswaardig en van harte aanbevolen, maar toch. Er blijft iets hangen van een elitaire ambiance. Daar is niks mis mee zolang er ook andere wegen worden bewandeld om een grotere doelgroep te bereiken.

Op de website van het museum is er een ‘vriendenknop’. Alle info over de vereniging is er keurig gerangschikt te vinden. Swingen doet het niet echt op deze webpagina. De vereniging vervult een ambassadeursfunctie voor het museum. Nuttig en nodig. Om die rol goed te kunnen pakken helpen spraakmakende exposities. Maar zó’n publiekslieveling is het Eindhovense museum van internationale allure nou ook weer niet.

The Rolling Stones- Unzipped kun je zien in het Groninger Museum. Erwin Olaf, Neerlands’ beroemdste fotograaf, kreeg een overzichtstentoonstelling in den Haag. Naar Nijmegen móet je, wil je een verwachte publiekstrekker zien: een expo over De Pest. Een actueler thema kun je niet verzinnen. 

Veel volk bij de voordeur van het van Abbe leidt tot meer aantrekkelijkheid om je tot vriendschap met het museum te laten verleiden. Zover is het nog lang niet. En dan laten we de treurige vrije val, waarin museumbezoek  dankzij COVID-19 terecht is gekomen, nog buiten beschouwing. Kw Arts: ‘t is toch even wennen ……