Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: Fietsvlonders: het nieuwe aanleggen.
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > Fietsvlonders: het nieuwe aanleggen.
Blog-oud

Fietsvlonders: het nieuwe aanleggen.

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 3 jaar geleden 450 keer gelezen 3 minuten lezen

Wat een vondst: vlonders om je fiets op te parkeren. In Eindhoven inmiddels op afroep verkrijgbaar. Meld je bij de Vlonderdienst en wie weet drijft er binnenkort een vlonder bij jullie de straat in.

Het gaat snel met de opwarming van de aarde en op een dag zingt Holland een toontje lager, drijfnat als het dan zal zijn geworden vanwege de immer verder stijgende zeespiegel. Vooruitziende blik om er met behulp van vlonders de onstuimige groei van het fietsverkeer in goede parkeerbanen te willen leiden.

Maar bij ons, op het zand, wat moet ik me hier met die toekomstige nattigheid voorstellen? Niks. Gortdroog, dat is het en blijft het de komende eeuwen. Vlonders zonder dat er water onderdoor stroomt?

Of is het een smoesje van de gemeentelijke fietsbewaarders om zich nu eindelijk van hun vrolijke kant te laten zien? Teveel fietsen op straat gesignaleerd? Hupsakee, vlonderke eronder en aan de kant schuiven. Laten wegdrijven was misschien het aanvankelijke idee tijdens de vrijmibo . Dan zijn we er mooi vanaf, al die wild geparkeerde fietsen. Maar dát móet hen ontraden zijn door beheerders van de Dommel. Zò hoog komt ie nou ook weer niet. En de Gender gaat weliswaar óóit dwars door de stad stromen, maar óverstromen tot in de wijken, dat lijkt toch zeer onwaarschijnlijk.

Desalniettemin staan er inmiddels in Eindhoven drie fietsvlonders op proef. Bij zichtbaar succes gaat de vlonder er weer van tussen en wordt er op díe plek een autoparkeerplaats definitief opgeofferd. Een verankerd fietsenstallingkje komt er dan voor in de plaats. De vlonder wordt vervolgens elders in de stad beproefd volgens  dezelfde procedure. Is het een optimistisch visioen dat aldus op een dag véle autoparkeerplaatsen uit het straatbeeld zijn verdwenen? Of is het slechts een doekje voor het bloeden in een stad waar de auto nog altijd méér dan ruim baan krijgt?

Het idee van de vlonders komt uit Rotterdam. En het moet gezegd: wel vaker komen daar originele ideeën vandaan. De stad won met de vlonders zelfs de Tour de Force Innovatieprijs 2018. Inmiddels staan er tientallen van dergelijke rekken in de havenstad en zijn er véle autoparkeerplaatsen voor opgeofferd.

Ook in Leiden en Arnhem is men naar het schijnt te spreken over de fietsvlonder. Vooroordelen over vlonders en stromingen: aan de kant ermee. Laat maar komen die fietsvlonder. Want minder auto’s in de stad: graag. Droog blijft het tóch. Té zelfs.

GETAGD Droog, fietsen, Fietsvlonder, Klimaat, Regen
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 23/08/2022
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel De Berenkuil is dicht. Tijdelijk.
Volgende artikel En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Ook interessant

Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

De Berenkuil is dicht. Tijdelijk.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?