Het meest verrassende was nog wel dat er ten stadhuize niemand in staat is om te vertellen wat het nou eigenlijk allemaal heeft gekost. Dat houden we hier niet bij. Onderhouds- en reparatiekosten van openbare verlichting worden niet apart geregistreerd, zo kon opgetekend worden.

In 2008 werd er aan de Tilburgseweg designverlichting aangebracht. Logisch dat er in de stad van techniek en design geavanceerde straatverlichting te vinden is. Eindhoven heet niet voor niks én met trots Lampegat tijdens het lichtfeest aan het eind van de winter.

Een kennelijke beauty qua ontwerp. Geen paal met lamp bovenin, maar een knuistvormig klein palig opdondertje, dat de overgang tussen autosnelweg en entree van de stad op bijzondere wijze dient te markeren.

Toch ging het mis, en wel ongeveer vanaf de eerste dag dat de lampjes brandden. Vervolgens is er nauwelijks één dag geweest waarop ze allemaal gelijktijdig licht gaven.

Tot 2012 werd er zo’n slordige 20 mille uitgegeven aan reparaties. Daarna is het niet meer bijgehouden, blijkbaar was daar geen beginnen meer aan.

Onlangs is besloten om het hele lichtdesignproject over het talud heen te kieperen. Gewone straatverlichting zal de weg gaan sieren.

Alhoewel……. Er rust geen échte verlichtingszegen op Strijp en omgeving.

Iets verderop, aan de Poot van Metz, voor outsiders de N2, is er ook van alles aan de hand met de verlichting. Sinds de grote renovatie van de onvoltooide ruit rond Eindhoven in 2010, is er sprake van vermakelijke misrekeningen.

De snelweglantaarns aldaar doen het niet, soms weer wel en af toe bij toerbeurt. Het komt zelfs voor dat er een reeks lantaarns spontaan overdag gaat branden.

Haperende electriciteitsgroepen als gevolg van vochtproblemen en temperatuurwisselingen, meldt Rijkswaterstaat. Onderzoek moet uitkomst brengen. Inmiddels wordt er al een jaar of vijf publiekelijk geklaagd over de vreemde lichtcapriolen langs de snelweg. De laatste gemelde raming van de kosten van de herstelwerkzaamheden: ‘n slordige miljoen euro.

Gelukkig kunnen we binnenkort per fiets langs het nieuwste lichttechnologische hoogstandje in onze contreien: de nieuwe boogbrug over A2/N2, genaamd de Tegenbosch. De kleuren van de brugverlichting veranderen met de seizoenen. En als je over de brug fietst schijnt er ook van alles te gebeuren met het licht.

Allemaal tot je dienst.

Eerst maar eens zien hoe lang dit staaltje van vernieuwing het uithoudt zonder dat de electriciën er aan te pas moet komen.

Troost: het mag wat kosten, want dat houden we toch niet bij….