Eindhoven vergroent. In een tijd dat we alle kleuren van de regenboog zien, kiest de stad voor groen. Wel zo veilig. Groen staat voor duurzaam en dichtbij de natuur. Hoewel diezelfde natuur ons massaal reset. Beetje een paradox is het wel. Terwijl we worden aangeraden binnen te blijven als we niet buiten hoeven te zijn, vergroenen we de openbare ruimte… 

Hoe dan ook, de binnenstad wordt een stuk aantrekkelijker door meer natuur. Ondertussen wil citymarketeer Eindhoven365 ons laten wennen aan het nieuwe normaal in het centrum. ‘Koop lokaal’ is een prima campagne maar het tijdelijke abnormaal blijft hoe dan ook geforceerd aandoen. Neem de routing. Tot aan de scheiding van richtingen loop je lekker door elkaar (18 Septemberplein!) maar op de Demer word je ineens dwingend verzocht rechts te houden.

De terrassen op de Markt nodigen niet echt uit tot een relaxte zit. Winkelen noopt tot veel wachten en een oneindig aantal keren je handen desinfecteren. Links en rechts word je ook nog nauwlettend op je vingers gekeken, en sommige verkopers bejegenen je alsof je melaats bent. Van de paar bezoeken aan de binnenstad ben ik niet bepaald vrolijk geworden. Dit is niet normaal, hoezeer de (lokale) overheid ons ook van het tegendeel wil overtuigen.

De 1,5 meter samenleving gaat ‘m niet worden. Economisch al helemaal niet. De grote gezelligheid komt niet los. De mensen blijven thuis. Uit angst voor besmetting (‘vermijd drukte’), maar vooral ook omdat er veel drempels zijn opgeworpen die de bewegingsvrijheid beperken. Zolang het intermenselijk contact onwenselijk is, zullen cafés en restaurants hun omzetten niet halen en winkels het grote kooppubliek moeten missen.

In een tijd dat burgemeester en wethouders stiekem Zwarte Piet hebben afgeschaft, wil Eindhoven de groenste worden. Klimaatadaptief heet dat. Da’s een gezonde ambitie. Eindhoven was altijd al groen. Met veel water, maar dat hebben we letterlijk onder de grond gestopt. Groen mag van mij het nieuwe normaal zijn in ons huidige abnormale leven. Daar knappen we een stuk van op. Als stad, en als mens. Nu de rest de nog… De terugkeer van de grote gezelligheid bijvoorbeeld.

Hans Matheeuwsen
Hoofdredacteur FRITS Media

Artist Impression: Team Urban Arcipelage/Stad van de Toekomst