Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: Van Kiss & Ride naar Park & Walk: de fietsburgemeester voorop
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > Van Kiss & Ride naar Park & Walk: de fietsburgemeester voorop
Blog-oud

Van Kiss & Ride naar Park & Walk: de fietsburgemeester voorop

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 4 jaar geleden 307 keer gelezen 3 minuten lezen

Uitsluitend de kinderen uit afgelegen buurtschappen werden met groepsvervoer naar het marktplein in ons dorp gebracht. Van daaruit liepen ze nog enkele straten naar verschillende scholen. Dag in dag uit. Ze werden er niet om benijd. Integendeel.
De meeste scholiertjes kwamen immers gewoon lekker te voet, maar vaak ook per step of op een fiets. Met vallen en opstaan leren deelnemen aan het kleine maatschappelijk leven tussen de voordeur thuis en de schoolpoort.
Park&Walk avant la lettre.
Gezond en veilig.

Het is wel even anders geworden.
Een derde van de basisscholieren wordt vandaag de dag per automobiel zo mogelijk tot vlak voor de schoolentrée gebracht. Als prinsjes en prinsesjes worden ze gedropt bij de leertempel. In de veronderstelling dat iedereen daardoor gelukkiger wordt. En in elk geval passend bij het timemanagement van buitenshuis werkende ouders.

Kiss & Ride is het hedendaagse devies. Vaak ook gerechtvaardigd vanuit veronderstelde onveilige verkeersomstandigheden waartegen de kinderen beschermd dienen te worden.
Paard achter de wagen: auto’s worden beschermd en kinderen worden kwetsbaar gemaakt.

Enkel al vanwege de nog steeds groeiende mobiliteitskwaal in buurten en wijken is de komst van de fietsburgemeester een zegen. Luis in de pels van alles wat de voorkeur geeft aan automobiliteit in woonwijken. Nog nét niet begiftigd met politieke status, maar wel bij machte om het publieke debat flink op te schudden.

Uit Amsterdam is het komen overwaaien: https://bycs.org/ , BYCS, een initiatief waarbij de fiets een hoofdrol wordt toegedicht in de transformatie naar duurzame steden. In zes steden, waaronder Eindhoven, fietsen er inmiddels fietsburgemeesters rond. Gebruik van de fiets stimuleren als een oplossing voor verkeersuitdagingen waarvoor deze steden zich geplaatst weten.

De Eindhovense fietsvader heeft zich inmiddels goed ingeleefd in de meest nijpende knelpunten.
Fietsen op de ventweg bij de Boutenslaan, rond het Floraplein en over het Frans Leharplein: drie voorbeelden die de burgemeester, genaamd Sarge Meulman, na zijn aantreden meteen bovenaan de lijst van gevaarlijke fietsplekken heeft geplaatst.

Een scala aan suggesties tovert hij tevoorschijn om de omgeving van basisscholen fiets- en kindvriendelijk te maken.
Vrij liggende fietsroutes, fietspaden tot bijna in de fietsenstalling, zebrapaden op een verhoging in de weg en wegversmallingen met een keiharde drempel voor de auto.
Ziedaar kort en bondig de agenda voor de komende jaren.

De gemeenteraadsverkiezingen komen in zicht. Vast één afvinklijstje bij de beoordeling van de  programma’s van politieke partijen.
Óp naar Park & Walk , net als toen…..

GETAGD Basisschool, Eindhoven, Kiss & Ride, Park & Walk, Terug naar school
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 30/08/2021
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Eindhoven-Stratum, Eindhoven-Best? Postcodeboek als bestuurlijk vernieuwingsinstrument
Volgende artikel Monumenten: ópen gaan deuren van beeldbepalende kloosters

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 9 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?