Dagelijkse leiding familiebedrijf Oogenlust in handen van Wim van Dijk
Oogenlust behoort tot de topbloemisten van Nederland. Dat geldt zowel voor de aankleding van events als de conceptstore in Eersel. Eigenaren Marcel en Monique van Dijk hebben de dagelijkse leiding in handen gegeven van hun zoon Wim, hoewel de uitvoering van ideeën, de logistiek, de verkoop in de winkel, het beheer van het domein én de administratie een teamprestatie zijn, zegt Wim. „Wij gaan voor de ultieme beleving, waarover andere mensen zeggen: ‘Verdikkeme, het is ze weer gelukt!”
Tekst: Hans Matheeuwsen | Foto’s: Erik de Brouwer
Marcel van Dijk begon als bloemist in Veldhoven maar Oogenlust is na 45 jaar ontwikkeling en groei zoveel meer geworden. Wie de conceptstore binnenwandelt, wordt onmiddellijk ondergedompeld in de creativiteit en de sfeerbeleving van hem en het team. Verwonder je en laat je inspireren, stelt Oogenlust, en dat kost geen enkele moeite, al wandelend tussen de prachtige bloemen, exotische planten en exclusieve woonaccesoires. De smaakvolle winkel aan de Hees in Eersel maakt kooplustig; zo willen we het thuis ook wel ingericht hebben. De styling van het interieur zegt iets over je persoonlijkheid, aldus Oogenlust op de site.
De conceptstore is slechts een van de onderdelen van ‘Domein Oogenlust’. De familie Van Dijk beheert In totaal acht hectaren vrij toegankelijk natuurgebied rondom de winkel, het magazijn, een hal voor events en een kas, goed voor in totaal dertienduizend meter vloeroppervlakte. De omvang van alle activiteiten laat zich het best afmeten aan het aantal ‘loading docks’ voor het transport: zes! Marcel: „Welke bloemist heeft nou zes loading docks? Toen wij hier gingen bouwen, wilde Wim er zes. Achteraf had hij gelijk. We hebben altijd de grens opgezocht.”
Mooi
Oogenlust in Eersel bestaat twaalf jaar. Marcel, Monique en Wim – één van de vijf kinderen – hebben de winkel en alle toebehoren zelf gebouwd, onder architectuur van Eindhovenaar Arie van Rangelrooij. In elf maanden tijd is het pand in 2013 opgetrokken terwijl Marcel van Dijk nog als projectleider was betrokken bij de Floriade in Venlo. Elke avond kwamen ze bij elkaar om de voortgang te bespreken. Wim begeleidde de bouw, Monique bewaakte het budget en Marcel voerde de directie. Wat onmiddellijk opvalt, is het warme, lemen stucwerk op de acht meter hoge binnenmuren dat is aangebracht door Malinezen die speciaal voor deze klus vanuit Afrika werden ingevlogen.
Ondertussen was de winkel gewoon open. Op zondag werd alles gepoetst, mede om zicht te krijgen op de bouw en het proces beheer(s)baar te houden. „Ik denk alleen maar in mooi. Dat is mijn wereld”, zegt Marcel over de onderlinge rolverdeling. „Monique is veel praktischer en sterker in functionaliteit. Wim is goed in de uitvoer. Hij is een organisator pur sang, en niet voor een gat te vangen. Hij had het bouwproces in de hand. Wij bedrijven topsport. Events in het land, en het buitenland, de hele dag onderweg, alles regelen, de samenwerking met andere partijen; wij fixen het. Wij zijn altijd geweest van een man een man een woord een woord. Monique en ik vinden de stress minder leuk.”
Wij werken over de hele wereld. De UEFA is klant. Onze grootste opdrachtgevers zitten in Amsterdam’
Uithangbord
De bloemisterij in het centrum van Veldhoven-dorp verhuisde naar het overdekte winkelcentrum City Passage in de gemeente en van daaruit naar bedrijventerrein De Run waar buurman ASML uiteindelijk Oogenlust opslokte. Ondertussen was de events-poot opgericht en na enige aarzeling succesvol geworden. Op De Run werd de bloemenwinkel getransformeerd tot conceptstore, met gratis parkeren voor de deur. Een gouden greep. „Ik haal mijn plezier uit creativiteit en ondernemerschap”, verklaart Marcel de succesvolle combinatie van beleving en verkoop. „Ik heb een bloemenhart en vormgeven met natuurlijke materialen zit in mijn dna. Ik denk in sferen. Ik bepaal graag de ambiance én het totaalbeeld. In mijn wereld is niets te gek. Al moet ik de Eiffeltoren aankleden.”
Deinst Marcel voor geen enkele uitdaging terug, voor Wim moet het allemaal behapbaar en uitvoerbaar zijn en blijven. Marcel erkent dat hij bij tijd en wijle veel van de medewerkers heeft geëist. De andere kant is dat zij door het vuur gaan voor Oogenlust. „Wij hebben een team waar we blind op kunnen vertrouwen. Ze moeten ook kunnen genieten van het werk. Als we een paleis in Parijs moeten aankleden maar er gaat een team dat het geen bal interesseert, dan krijg je nooit een negen of tien als resultaat. Mensen moeten binnenkomen en meteen genieten van de sfeer, en dan komt de rest. Wij zien ons bedrijf als een voetbalclub. We hebben voor elke positie specialisten in huis.”
De conceptstore is tevens het uithangbord van Oogenlust. Klanten worden het liefst in Eersel ontvangen. „We werken over de hele wereld. De UEFA is klant. Onze grootste opdrachtgevers zitten in Amsterdam. Veertig procent van onze omzet komt van Rituals. Eersel-Amsterdam vice versa is 400 kilometer. Maar als zij binnenkomen, staan wij al met 3-0 voor. De ambiance, de uitstraling, het pand, het verhaal dat wij hier hebben neergezet. De biotoop er omheen. Daarmee liggen we voor op onze collega’s.
Op deze plek stond een oud tuincentrum dat twintig jaar te koop heeft gestaan. Wij zagen de potentie, en wilden alleen maar hier naartoe toen we met ASML in gesprek raakten. Alleen was er vergunning voor drieduizend vierkante meter terwijl wij dertienduizend wilden bouwen. De Commissaris van de Koningin is hier wezen kijken en de gemeente Eersel heeft zich behoorlijk voor ons ingespannen. We hebben elf maanden niets anders gedaan dan werken. Van zonsopgang tot zonsondergang werd er gebouwd, volgens onze eisen.”
In het teamwork in combinatie met professionalisme liggen onze kracht en toekomst. Wij gaan altijd voor het high end niveau’
Wennen
Ondertussen zat Wim in de wachtkamer voor de overname van het familiebedrijf. Uiteindelijk heeft hij te lang moeten wachten, vindt Marcel. „Ik was zelf twintig toen ik Oogenlust begon. Wim heeft tot zijn veertigste gewacht. Achteraf had ik dat liever anders gezien. Maar corona kwam er nog tussen. Dat was een moeilijke periode. Sinds vorig jaar bezit hij negentig procent van de aandelen. Monique en ik houden tien procent. Ik ben 65, we zullen altijd betrokken blijven. Ik zou nog wel tien jaar creativiteit willen leveren.”
De familie heeft elke dag contact over de gang van zaken. „Wim belt elke avond rond acht uur, half negen. Dat is leuk. Natuurlijk komen we hem hier tegen maar dan heeft hij geen tijd voor ons. We steken één keer per drie weken de koppen echt bij elkaar. Het managementteam komt één keer in de twee weken bij elkaar. Daar hebben we aan moeten wennen. Monique en ik hoefden elkaar alleen maar aan te kijken en dan was het al beslist. Wim is duidelijk voor de mensen, veel duidelijker dan ik was. Hij weet wat hij wil, draait nergens omheen. Naar de klanten toe is het: what you see is what you get. Als ie naar de koning moet dan heeft hij gewoon zijn spijkerbroek aan.”
Teamwork
Wim blijft ondertussen de nuchterheid zelve. Hij volgde de Middelbare Tuinbouwschool, enkele weken de Hogere Agrarische School maar ontdekte al snel dat hij liever in het bedrijf van zijn vader en moeder werkte. Wim kwam er per slot van rekening als kind al over de vloer. „Ik weet dat ik op mijn fietsje naar het kantoor fietste. Ik wilde gewoon weten hoe alles werkte. En zo ben ik stap voor stap in het bedrijf gerold. Ik leerde alle facetten kennen. Ik mag dan wel de directeur zijn maar als de spuiter ziek is, werk ik in de spuiterij. Dat maakt mij niet uit.
Ons pa gaat voor het hele plaatje dat hij in zijn hoofd heeft zitten. Ik zorg dat het allemaal geregeld wordt. Daar geniet ik meer van. Ondertussen kijk ik naar wat kan worden verbeterd. Het gaat om gedeelde verantwoordelijkheden. Het kan niet meer zo zijn dat wij van één persoon afhankelijk zijn. In het teamwork in combinatie met professionalisme liggen onze kracht en toekomst. Wij gaan altijd voor het high end niveau. De ultieme beleving waarvan anderen zeggen: ‘Verdikkeme, het is ze weer gelukt!”
Wim prijst het enthousiasme en de vakkundigheid van het team. Hij heeft zeker ambities maar Oogenlust hoeft wat hem betreft niet groter te groeien dan vijftig medewerkers. „Dat is het optimum. Ik denk dat als wij groter worden dit alleen maar afbreuk doet aan zowel het werkplezier als de creativteit. Dan groeien we onszelf misschien voorbij. Nu werkt alles door elkaar: van heel jong tot aan bijna gepensioneerd. Iedereen kent en respecteert elkaar. Dat is toch wel de grootste truc om personeel en kwaliteit te behouden en mooie dingen te maken.”
Oogenlust | Conceptstore | Luxe woonaccessoires
Hees 4, Eersel
040 – 253 24 82
info@oogenlust.com
www.oogenlust.com












