Binnenkort klinkt er wéér wonderschone muziek vanuit fijnbesnaarde, professioneel bespeelde instrumenten. Topmusici leveren in de stad én daarbuiten een waterval aan klanken en muzikale kleuren. Tot in de kasteeltuin van Heeze en de ontwerpfabriek van Piet-Hein Eek in Strijp : hét festival van de kamermuziek neemt bezit van Eindhoven en ommeland. Liefhebbers zullen zich wederom hierheen spoeden, én in groten getale. Jaarlijks. En dat al voor de vijftiende keer. Na twee jaar van COVID-19-festival-bestendige-vondsten weer terug, en in volle glorie. In 2020 ging het festival digitaal op bezoek bij de luisteraar. En 2021 kwam er een hybride versie op de planken. Regelmatig wereldpremières en optredens van grote talenten zoals bandeonist Carel Kraayenhof en countertenor Maarten Engeltjes. Zij geven torenhoge meerwaarde aan dit vijfdaagse festival.
Het Storioni Trio vormt de kern. Al ruim 25 jaar aan het werk op internationale podia zoals Carnegie Hall in New York en Wigmore Hall in Londen. Met de Brabantse strijkers Wouter en Marc van der Vossen en meesterpianist Bart van de Roer behoort dit drietal tot de absolute top van de Nederlandse professionele klassieke kamermuziekbeoefenaars. De sterren van de hemel spelen ze: van Beethoven tot Clarke en Martinu.
Muziekgebouw Eindhoven biedt de liefhebbers een warm welkom en een thuis. Zonder de krachtige ondersteuning en facilitering vanuit dit muziekhuis, zou het Storioni Festival niet hebben kunnen aarden. De ‘Eindhovense’ ondersteuning van dit toonaangevende festival is voor het overige buitengewoon gering. Slechts een kwart van de vermelde weldoende sponsors komt uit de stad. En dat zijn dan ook nog hoofdzakelijk publiek gefinancierde instellingen. Vreemd.
Er zijn bedrijven die borg staan voor vele bijdragen ter bevordering van het regionale culturele en sportieve klimaat. ASML, VDL en Simac zijn daarvan goede voorbeelden. Toch zijn er nauwelijks grootverdienende bedrijven, commerciële dienstverleners en succesvolle middenstanders die prijken op de lijst van ondersteuners van juist dít evenement. Is ‘cultuur’ niet aansprekend of publicitair blijkbaar oninteressant?
Een mini-metropool als Eindhoven is bevoorrecht jaarlijks een internationaal festival te mogen ‘huisvesten’. En is dus verplicht om funding voor een groot deel vanuit regionale private fondsen op te hoesten. Ook voor de toekomst dient het Storioni Festival immers behouden te blijven. Al was het maar om Music in the Streets te behouden: stadsevenement waarbij professionals en amateurmusici samen hun liefde voor muziek op straat delen met ons allen. Gaat dát trouwens zien: zaterdag over een week.