Of je nu kijkt naar het uitgebreide portfolio op hun website, een rondje maakt door hun showroom op de Hurk, of luistert naar de enthousiaste verhalen van eigenaar Bert Sissing, aan alle kanten is duidelijk, Sol Stijlvol Hekwerk is veel meer dan zomaar hekwerk. Hier werkt men dagelijks volgens authentiek ambacht, met creatieve oplossingen, eventueel restaureren naar de oorsprong en altijd maatwerk tot in detail. In november viert het Eindhovense bedrijf zijn 65-jarig bestaan.
Tekst: Frank van der Linden | Foto’s: René Manders/DCI Media
Bert Sissing noemt zichzelf een genaturaliseerde Brabander. Vanuit ‘het Noorden’ kwam hij via z’n werk voor een vlakglasbedrijf in Veldhoven terecht, waar hij nu nog steeds woont. Vervolgens zorgde een metaalbedrijf in balkonhekwerken, waar hij in dienst kwam, dat hij ruim twaalf jaar geleden in contact kwam met Jacques Sol. Die zocht iemand om zijn familiebedrijf over te nemen. Sissing had wel trek in een avontuur als zelfstandig ondernemer en ging met liefde op dat aanbod in.
De aard en het vakmanschap van het bedrijf spreken hem aan. „Ik was eigenlijk direct verkocht. We maken gewoon héle mooie dingen. Voor iedere klant opnieuw, helemaal uniek, hier ligt niets klaar op de plank. Wij doen niet in hekjes, daarvoor zijn genoeg andere bedrijven.” Sissing geeft aan dat bij Sol ‘het juiste gevoel’ de missie is. „Het juiste gevoel hoe je als klant behandeld wil worden. Maar ook het juiste gevoel bij de keuze voor een poort of hekwerk. Klanten met gevoel voor een poort of hekwerk met meerwaarde komen naar ons toe en willen niet zomaar een hekwerk.”
Wall of fame
De klanten zijn zeer divers, zowel zakelijk als particulier, van wat kleinere projecten tot hele grote. Sissing; „Toevallig zijn we nu net bezig met een grote klus, voor het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), bij de VU. Maar we werken dus ook veel voor particulieren die iets moois of speciaals van hun hekwerk of poort willen laten maken. Die mensen voelen wat het voor hun woning kan doen, het geeft direct een heel ander uiterlijk. Dat deze benadering aanslaat bij bedrijf en consument blijkt uit de grote hoeveelheid klanten.”
Sissing loopt een soort archief in en zijn glimlach toont zijn trots. „Kijk”, zegt hij, „dit noemen wij onze wall of fame.” Ondertussen wijst hij naar een giga-wand vol met hangmappen. „Hier hangen de gegevens van meer dan 2.000 automatische poorten van klanten in heel Nederland. We bewaren die gegevens uiteraard goed, mede omdat we van alle poorten een dossier moeten hebben, onder andere voor reparatie, onderhoud en service. Uiteraard hebben we het meeste ook digitaal. We regelen echt alles van A tot Z voor onze klanten, onderhoud en service horen daar uiteraard ook bij.”
Alles in huis
Niets is eigenlijk te gek bij Sol. Modern of klassiek, uit kokers of massief, verzinkt, met een poedercoating, in alle kleuren van de regenboog, alles kan. Samen met de klant komt Sol tot creatieve ontwerpen. Ze maken indien gewenst allerlei vormen in de poort of het hekwerk, zoals gebogen spijlen, gelaserde symbolen of logo’s. Daarnaast hebben ze al voor aardig wat klanten hekwerk gerestaureerd in hun oorspronkelijke stijl. Sissing; „Als het moet laten we daarvoor door een smid onderdelen namaken. We hebben alles in huis, inclusief een complete automatisering voor de draai- of schuifpoort. En duurzaam is ons product zeker, als de klanten bij ons iets kopen gaat het sowieso levenslang mee en een massief hekwerk zelfs generaties!”