Van shirtcampagnes tot spelerspresentaties: veel (video-)uitingen van FC Eindhoven worden tegenwoordig verzorgd door Jerry de Jong (25) en zijn Young Productions. De samenwerking startte met kleine klusjes en een lidmaatschap bij de businessclub. Maar in vijf jaar tijd groeide de ambitieuze Heezenaar uit tot een executive partner én nam zijn onderneming een vlucht; van de eigen zolder naar 350 vierkante meter kantoor met eigen personeel.
Tekst: Thomas Dal | Foto’s: Johan Manders
Standaard kantoortijden? Die bestaan niet in de voetbalwereld. Ook Jerry de Jong ondervond dat recent aan den lijve. Zaterdagavond nam FC Eindhoven contact met hem op, zondagochtend haastte hij zich met zijn camera naar het Jan Louwers Stadion.
„Voor de presentatievideo van hoofdtrainer Willem Weijs, die nog geen dag later gepresenteerd zou worden”, blikt Jerry terug. ,,We moesten het absoluut stilhouden, dus ik voelde me een beetje een insider. Die zondag zat ik nog tot laat op de avond editwerk te verrichten. Juist dat het allemaal zo kort dag is, maakt het een leuke uitdaging.”
FC Eindhoven en Jerry weten elkaar tegenwoordig uitstekend te vinden: veel video-uitingen van de club worden door zijn lens vastgelegd. In de voorbije jaren is dat zo gegroeid. Het begon met productfoto’s voor de fanshop, drie jaar lang. Shirts, sjaals, sleutelhangers: alle FC Eindhoven-merchandise bracht hij fraai in beeld.
Intussen werd Jerry lid van FCE Connect én van de Young Business Club; hij zag toen al commerciële én maatschappelijke kansen liggen bij de voetbalclub. „Het is altijd een investering voor de lange termijn. Je wordt of blijft zo op een laagdrempelige manier zichtbaar in de regio. Je ziet je collega-ondernemers bij allerlei activiteiten, en sowieso om de week bij thuiswedstrijden. Je bouwt vertrouwensbanden op, onder het genot van voetbal én van een dubbel potje bier. En uiteindelijk leidt het tot connecties, weten de leden wie je bent en zien ze je werk. Het mooie aan ons werk is dat het heel visueel, zichtbaar is.”
Je bouwt vertrouwensbanden op, onder het genot van voetbal én van een dubbel potje bier
De samenwerking met FC Eindhoven zelf werd steeds verder geïntensiveerd. Young Productions verzorgt inmiddels zelfs de gifjes voor de online clubkanalen en ook de animaties voor de ledboarding rondom het hoofdveld – en op die boarding prijkt het bedrijf ook zelf.
Eerder dit jaar realiseerde Jerry de vernieuwde brandmovie voor de ‘Club van Goei Volk’-campagne. „Wat heel leuk was, is dat we bij alle entiteiten zijn geweest: bij de vrouwen, amateurs, profs, de FCE Academy en futsal. Zo zie je dat FC Eindhoven meer is dan alleen maar de proftak. Je ziet het maatschappelijke belang van het bolwerk voor de regio. En dat is wat deze club mooi maakt, én het spiegelt goed met hoe wij zelf de samenwerking met onze klanten invullen en voortzetten.”
Young Productions begon zes jaar geleden bij Jerry thuis, op zijn zolder. Nu zetelt het bedrijf in een kantoor van 350 vierkante meter in Heeze, en stuurt hij een handjevol personeel aan. De focus ligt op videoproducties, maar de onderneming digitaliseert ook oud beeldmateriaal en verhuurt camera-apparatuur. „Ons doel is om de grootste ondersteunende partner in de audiovisuele branche te worden. We willen nog verder opschalen, en op termijn een tweede locatie centraler in Nederland openen.”
Van gemeenten tot aan festivals en bedrijven in verschillende sectoren: iedereen kan aankloppen bij Young Productions. ,,Bij ons is bijna alles mogelijk qua content. Je geeft drie steekwoorden en wij werken een passend concept uit. We realiseren het vanaf het eerste idee tot aan de eindoplevering. We begeleiden het hele traject, maken alles op maat én adviseren altijd. Voor mij persoonlijk is geen dag hetzelfde, en juist die diversiteit maakt dat ik mijn werk heel leuk vind.”
Waar Jerry altijd op aanstuurt, en wat hij heel belangrijk vindt, is een duurzame samenwerking creëren. Zo werkt Young Productions al jarenlang samen met diverse partijen, waaronder de gemeente Eindhoven. „Samen aan een merk bouwen, dat staat centraal. Een krachtige boodschap overbrengen op de doelgroep, met video of animatie. We zijn toegankelijk en op ieder moment bereikbaar. En wat ik ook heel belangrijk vind, is om eerlijk zaken te doen, met een eerlijke prijs. Mijn mindset is heel positief: ik geloof heel erg in het elkaar vooruithelpen, zoals ook het geval is in de samenwerking met FC Eindhoven. Dat geeft mij voldoening.”
Ik vind het heel belangrijk om eerlijk zaken te doen, met een eerlijke prijs
Op zijn bureau in Heeze ligt een speldje van FC Eindhoven, waarvan hij doorgaans geen enkele thuiswedstrijd mist. „Mijn interesse in voetbal borrelde hier wel weer op, maar tot een rentree op de amateurvelden heeft het nog niet geleid”, zegt Jerry lachend. „De club, de sfeer, de gemoedelijkheid: FC Eindhoven past bij me. Ik ben hier klein begonnen, maar door onze service en kwaliteit zie je dat er veel vertrouwen is opgebouwd in onze samenwerking. Voor komend seizoen staan er alweer vijftien opdrachten op de rol, om verder te bouwen aan deze Club van Goei Volk.”