SWITCH: Luisteren, begrijpen en dienovereenkomstig handelen
Ondernemers in Brainport zijn naarstig op zoek naar technici die kunnen bijdragen aan de groei van hun organisatie in Europa’s sillicon valley. Maar de vraag naar gekwalificeerde medewerkers overstijgt het huidige aanbod, en organisaties wringen zich in bochten om nieuwe aanwas te vinden. Het Eindhovense SWITCH biedt de oplossing.
Tekst: Ronald Frencken | Foto’s: René Manders/DCI Media
De markt is niet gebaat bij het onderling continu uitwisselen van medewerkers, vindt Marc van Steenoven van het directieteam van SWITCH. „Daarom doen wij het anders. Wij enthousiasmeren in een intensief traject wereldwijd kandidaten voor een baan in hightech Brainport. Daarbij gaat het om hooggekwalificeerd medior en senior technisch personeel met meerjarige ervaring, dat direct inzetbaar is. Wij laten niets aan het toeval over om de kandidaat zacht te laten landen. Dat is een voorwaarde om de ‘switch’ bij de kandidaat én bij onze opdrachtgever te laten slagen.”
Huis en haard opgeven
SWITCH staat voor verandering in de breedst mogelijke zin van het woord, met ingrijpende gevolgen, weet Marc van Steenoven van het directieteam. „Wij vragen kandidaten uit andere Europese landen en landen als Zuid-Afrika en Zuid-Amerika, maar ook uit Nederlands talent bij de Brainportregio, of ze ‘even’ met hun gezin huis en haard willen opgeven, voor een baan in Brainport willen kiezen en hier een nieuwe toekomst willen opbouwen. Daarbij passen geen lichtzinnige keuzes. Daarom stellen wij alles in het werk voor de toekomst van de kandidaat en diens gezin. Wij maximaliseren de kans op een succesvolle overstap. Het is echt de bedoeling dat zij hier blijven. Onze methode werkt, wij hebben nog geen enkele kandidaat meegemaakt die terug wilde.”
De regionale huizenmarkt is uitdagend. Toch moeten wij voor de kandidaat een passende woning vinden
Checks and balances
Bij SWITCH draait het om checks and balances. De kandidaat en de opdrachtgever moeten precies weten wat ze van elkaar willen, om elke teleurstelling achteraf te voorkomen. „Het begint bij de vacature-intake. De opdrachtgever komt met de vraag of wij een ervaren technisch professional kunnen leveren, en stelt allerlei eisen”, zegt recruitmentverantwoordelijke Teun Vermeer. „Denk aan high tech functies in alle relevante vakgebieden. Tijdens een bezoek aan de opdrachtgever leren wij diens werkomgeving goed kennen, en adviseren wij over de haalbaarheid van de eisen. Hebben wij overeenstemming, dan zetten wij de vacature uit binnen ons internationale netwerk. Binnen enkele dagen komen onze lokale sourcers in contact met talenten die geïnteresseerd en in principe geschikt zijn. Wij gaan online met hen in gesprek, en proeven zo hun geschiktheid. Zo ontstaat een shortlist van twee of drie kandidaten. Die stellen wij voor aan de opdrachtgever. Diens keuze koppelen wij terug, en voor de winnende kandidaat is er goed nieuws. Maar daarmee begint ons werk pas.”
Valkuil
Nadat de juiste kandidaat is gevonden begint de relocatie. Mededirecteur en generalist Evert van Engelen: „De regionale huizenmarkt is uitdagend. Toch moeten wij voor de kandidaat een passende woning vinden. En er moet van alles worden geregeld: visa, werkvergunning, BSN, ziektekostenverzekering, de 30%-regeling, de school voor de kinderen, de vliegtickets, noem maar op. Daarnaast willen wij dat de kandidaat én diens familie zich hier echt gaan thuis voelen en willen blijven. Het proces draait voornamelijk om de kandidaat. Maar de valkuil kan zijn dat juist de partner of de kinderen hier niet aarden. Dan is er een probleem. Dat voorkomen wij door via een socialiseringsprogramma veel aandacht te hebben voor ieders welzijn. Daarvoor zetten wij ook onze recruiters in. Dit zijn ervaringsdeskundigen die vaak de taal van de kandidaat spreken en diens cultuur kennen en ook ooit naar Nederland kwamen om hier te werken.”
Sfeer op de werkplek proeven
Evert, Marc en Teun weten: het draait om persoonlijke aandacht. Marc: „Daarom willen wij bijvoorbeeld vooraf tot in detail weten welke vaardigheden de kandidaat moet hebben. Al onze recruiters hebben een technische achtergrond en beschikken over HR-vaardigheden. Zij stellen precies de juiste inhoudelijke vragen. Tijdens onlinegesprekken komen zij al veel te weten. Maar op een zeker moment laten wij de kandidaat ook overkomen voor een persoonlijke kennismaking met ons en met de toekomstige werkgever. De kandidaat proeft dan de sfeer op de werkplek. Veel hangt af van dit bezoek. Is de klik er, dan maken we de arbeidsovereenkomst rond.”
Voldoet de kandidaat onverhoopt niet, dan zoeken wij kosteloos een kandidaat die wél past
Detavast
„Wij werken veelal via een detavast constructie”, legt Teun uit. „Dit is een gebruikelijke detacheringsvorm waarbij de medewerker gedurende een vooraf overeengekomen periode bij ons op de loonlijst staat, tegen de voorwaarden van de opdrachtgever. Na die periode gaat hij kosteloos over naar de opdrachtgever. Maar werving en selectie komt ook voor. Hierbij wordt een kandidaat aangeleverd tegen een vaste vergoeding op basis van no cure no pay. Om het risico van de opdrachtgever te beperken bieden wij drie maanden garantie. Voldoet de kandidaat onverhoopt niet, dan zoeken wij kosteloos een kandidaat die wél past.”
Twee mollige hondjes
Bij SWITCH is er geen ruimte voor olifantenpaadjes. Het draait om persoonlijke aandacht: luisteren, begrijpen en dienovereenkomstig handelen. En toch zijn er soms nog onverwachte verrassingen. Bijvoorbeeld bij die ene talentvolle kandidaat in Zuid-Amerika, die aangaf bést naar Nederland te willen, doe maar waarom niet. Dus hoera, de bubbels mogen open. Teun: „Is alles in kannen en kruiken, blijkt dat die man twee hondjes heeft. Plat snuitje, mollig, niet al te rap. Daar is hij erg aan gehecht en hij wil ze meenemen. Voor ons is dat geen probleem, wij regelen vaker vervoer voor huisdieren. Maar, zegt hij, het vrachtruim overleven ze waarschijnlijk niet, en ze zijn te dik voor in de cabine. Oei. Dus wij, heus waar, op zoek naar een personal hondentrainer om ze te laten afvallen. Dat viel nog niet mee, ze bleven op gewicht. En een lokale hondendiëtist ingeschakeld. Om na twee maanden te moeten concluderen dat er geen gram af was. Uiteindelijk zat hun omvang toch teveel in het dna. We moesten alles afblazen. Toen konden wij er niet om lachten, nu des te meer. En mochten ze ooit overleefd hebben, wie weet.”
Managed Service Provider
Naast de genoemde inspanningen doet SWITCH meer om de opdrachtgever te ontlasten. Zo wordt er door SWITCH een Managed Service Provider, kortweg MSP, programma geboden voor de klant. Marc: „Dat betekent dat wij in huis bij de opdrachtgever alle werving en selectieactiviteiten beheren. Onze opdrachtgevers worden bestookt door bedrijven die tijdelijke krachten bij hen willen plaatsen. Dat kost veel tijd, terwijl het hele contractmanagement eromheen al snel diffuus wordt. Dat wil je niet want je moet aan steeds meer verplichte inhuureisen voldoen. Als MSP nemen wij deze dienst volledig uit handen. De opdrachtgever heeft dus geen omkijken meer naar zijn inhuurproces.” Onderdeel van het SWITCH aanbod is ook opleiding en training. „In samenwerking met @The Academy ontwikkelen wij traineeships voor technische vakken om schoolverlaters en zij-instromers te laten instromen.” Evert: „Onze opdrachtgevers profiteren van dit instituut. Het biedt hun kansen om regionaal ICT-specialisten te werven, en zij hebben de beschikking over een scholingsinstituut dat hun medewerkers up to date houdt.”
Wij vinden het belangrijk om in contact met de kandiaat te blijven. Maar al te vaak blijken zij onze beste ambassadeurs
Goede ambassadeurs
SWITCH’ succes is volgens Evert vooral te wijden aan de ervaring en deskundigheid met de technische materie. „Onze recruiters hebben allemaal een technische achtergrond. Daar komt bij dat zij de cultuur en achtergrond van de kandidaten kennen, en hen kunnen helpen met uitdagingen waar zij zelf waarschijnlijk ooit ook voor stonden. Wij vinden het belangrijk om in contact met de kandidaat te blijven, tijdens maar ook lang na de detavast periode. Zij stellen dat op prijs, en maar al te vaak blijken zij onze beste ambassadeurs. Dat is althans ons gevoel, en dat kunnen wij staven: 95 procent van onze kandidaten stapt na de detavast periode duurzaam over naar de opdrachtgever. Dat is een enorm hoge score die ons het vertrouwen geeft om de ingeslagen weg van toewijding, expertise en aandacht te blijven volgen.”
SWITCH
Paradijslaan 42, Eindhoven
www.switch.career
hello@switch.career
085 – 400 04 82