Marcel van Bergen (r) en Wilbert Savonije over leiderschapsontwikkeling
Bedrijven hebben door kennis en best practices met elkaar te delen stap voor stap de Brainportregio op de kaart gezet. Ambitieuze leiders lopen hierin voorop en spelen in deze positieve ontwikkeling een zeer prominente rol volgens Marcel van Bergen en Wilbert Savonije van Berg & Partners uit Aalst-Waalre.
Tekst: André Driessen I Foto’s: Kees Martens/DCI Media
Met hun concept The Leadership Valley dragen zij actief bij aan deze positionering. „Tijdens leiderschapsreizen en Summit Meetings faciliteren en stimuleren we leiders om van elkaar te leren”, haakt Marcel in op de kernactiviteiten van hun gezamenlijke bedrijf. „En in speciale modules verbinden we leiders met hun klanten, zodat ook zij weer van elkaar kunnen leren. Berg & Partners is daarmee een groeipartner in vele opzichten.
In de afgelopen edities van FRITS kwamen vier leiders aan het woord om hun persoonlijke ervaringen met groeipartner Berg & Partners te delen. Achtereenvolgens lieten Robert van Boldrik (algemeen Directeur VB Groep), Bas Poell (directeur/oprichter United Consumers), Karin Nabbe (voorzitter RvB Diagnostiek voor U) en Gerard Dinnessen (directeur Caspar de Haan) hun licht schijnen op de in-company leiderschapsprogramma’s die ze gevolgd hebben. „Alle vier zijn het leiders die zichzelf en hun teams continu willen uitdagen, verbeteren en groeien”, steekt Marcel van wal. „Ze begrijpen hoe belangrijk innovatie, leiderschap- en teamontwikkeling is om te groeien, de status quo uit te dagen. Ze snappen ook dat verkokering en bedrijfsblindheid hierbij belemmerend kunnen werken. Zeker als de blik te lang naar binnen is gericht. Daarom stimuleren we leiders om juist naar buiten te kijken, samen met hun leidende teams.”
Cirkel doorbreken
Wilbert knikt instemmend. In zijn ogen is naast bedrijfsblindheid ook sectorblindheid een factor waarvan een remmende werking uitgaat. „Veel leiders acteren in een soort bubbel, zijn om zo te handelen”, vult hij aan. „Onze trainers en coaches verstaan de kunst om die cirkel te doorbreken. Al jarenlang kijken we wekelijks in de keukens bij bedrijven uit talloze sectoren. Die kennis gebruiken we om bruggen te slaan tussen bijvoorbeeld zorg, onderwijs, hightech productie en de bouw gerelateerde organisaties. Wekelijks zijn we met ondernemers, directies en raden van bestuur onderweg om hun management casuïstiek te bespreken en de doorgronden, de managementopdracht te doorleven. Uit ervaring weten we wat wel en niet werkt. Best practices in de ene branche werpen ook vruchten af in de andere branche. Deze vorm van intersectoraal leren maakt ons echt uniek.”
Ondernemers en directieleden die vooruit willen, gemotiveerd zijn en een hoger doel hebben, zijn bij ons op hun plek
Verbindende functie
The Leadership Valley is het basisconcept van Berg & Partners. In deze spreekwoordelijke vallei komen leiders bij elkaar om bij te tanken voor het vervolg van hun reis. Soms is dat de figuurlijke reis die ze alleen of samen met hun teams afleggen. Idealiter op mooie inspirerende plekken dicht bij de natuur. „We brengen leiders en ondernemers bij elkaar om in onze omgeving inspiratie op te doen en hun leiderschapsrugzak opnieuw te vullen”, geeft Marcel tekst en uitleg over het concept. „Het is enerzijds leerzaam om paden te bewandelen, die anderen al bewandeld hebben. Het verrijkt je kennis als je hoort hoe collega-ondernemers barrières hebben overwonnen. Anderzijds dagen we ook uit om juist nieuwe paden te onderzoeken. Daar ligt juist vaak de echte vernieuwing. Regelmatig adviseren we ook om eens een dag mee te lopen bij een ander bedrijf of om samen een kop koffie te drinken. Je hoeft het wiel niet altijd in je eentje uit vinden. Die verbindende functie is cruciaal voor leiderschap, zeker bij groei en veranderingstrajecten en die rol willen we graag voor leiders vervullen.”
Ambitie als vertrekpunt
Groei, leiderschap en verandering zijn de drie hoofddomeinen waarop Berg & Partners excelleert. De beproefde aanpak is niet elke leider op het lijf geschreven. De focus richt zich vooral op ambitieuze leiders die iets willen bewerkstelligen. „Ambitie is voor ons het vertrekpunt”, legt Wilbert uit. „Ondernemers en directieleden die vooruit willen, gemotiveerd zijn en een hoger doel hebben, zijn bij ons op hun plek. Soms komt hun verlangen voort uit ontevredenheid, soms geloven ze in een lonkend perspectief. Ambitieuze leiders voelen dit aan. Ze zien perspectief aan het eind van de tunnel. Daar willen ze naartoe, samen met hun team of samen met hun klanten. Dan komt onze inbreng aan bod. Hoe gaan we die reis vormgeven, is de gewenste eindbestemming wel het juiste doel en welke equipment heb je onderweg nodig. Faseren van zo’n reis vergt tijd en inzicht, Berg & Partners is hier met hun beproefde aanpak een juiste reisleider in.”
„Iedereen wordt na verloop van tijd bedrijfsblind of krijgt oogkleppen op. Leiderschap krijgt een nuance als je even durft te vertragen om daarna weer te versnellen. Het is goed dat we in de sessies met Berg & Partners regelmatig stilstaan om in de spiegel te kijken. Zo krijg je antwoorden op vragen als: wie ben ik, hoe geef ik leiding, wat gaat er goed en wat kan er beter?”
Gerard Dinnessen, directeur Caspar de Haan
Essentie
De begeleiders, trainers en executive coaches van Berg & Partners steken tijdens de begeleiding en trainingen, leiderschapsreizen en summit meetings veel tijd en energie in het aanscherpen van het leiderschap van de deelnemers. Achter die investering zit een bewuste intentie. „Meer verbonden leiders maken uiteindelijk het verschil”, benadrukt Marcel. „Ze zorgen voor betere, gezondere organisatiesystemen en -dynamieken, maar daardoor uiteindelijk ook voor een betere wereld. We laten leiders kritisch naar zichzelf kijken. Ook stellen we vragen als: wat is de essentie van je ondernemerschap, zit je nog op de juiste weg, klopt de strategie nog? Hoe sluit je directie- of management team nog aan op de gestelde doelen? Of moet het pad verlegt worden? Bij deze indringende gesprekken hoort ook een inspirerende omgeving waar je samen kunt landen om de echte gesprekken met elkaar te voeren, zonder afleidende impulsen.”
„Om te versnellen is het soms nodig om eerst te vertragen. We werden continu uitgedaagd om te laten zien waar we voor staan. Het is redelijk eenvoudig om te delen wat aan de oppervlakte zichtbaar is. Veel interessanter wordt het als je ook de onderstroom deelt. Waar ben je zelf een bron voor je team en waar kun je ook belemmerend zijn.”
ROBERT VAN BOLDRIK, algemeen Directeur VB Groep
Voortouw nemen
„Sommige ondernemers en bestuurders begeleiden we al jarenlang in verschillende trainer/coach samenstelling. Van belang is dat we telkens toegevoegde waarde leveren en scherp zijn op de patronen die doorbroken moeten worden om een volgende groeifase in te luiden. Een nieuwe groeifase als mens, als leider, als team en als organisatie. In sommige gevallen heeft een in-company programma of een leiderschapsreis het leven van de leider letterlijk veranderd door op basis van de inzichten fundamenteel andere keuzes te maken”, vertelt Marcel. Maar soms doet ook een kleine interventie wonderen. „Onlangs hadden we een ondernemer die een lastige periode binnen zijn bedrijf doormaakte”, licht Wilbert toe, zonder een naam te noemen. „Hij was vastbesloten om te stoppen. Ik heb hem geadviseerd om tot kerst door te gaan. Hij heeft een brief aan zichzelf geschreven met een aantal beloftes daarin. We hebben afgesproken om over twee maanden samen een kop koffie te drinken en te kijken wat er gelukt is. De brief heeft hem weer op koers gezet. Zo’n gesprek kan best confronterend zijn, want er zit een groot verschil tussen voornemens maken en daadwerkelijk actie ondernemen. Om te doen wat je jezelf voorneemt, daarin nemen wij als reisleider graag het voortouw.”
Juiste bagage
Sommige leiders denken dat harder werken dé weg naar Rome is om succesvol te kunnen blijven met hun team of organisatie. De praktijk blijkt weerbarstig te zijn. Soms ontbreekt de bagage om slimmer te werken. Wilbert en Marcel hebben de ervaring dat het eenzaam kan zijn aan de top. Beschikken leiders over de juiste directieteams om te sparren of staan ze er bij cruciale beslissingen alleen voor? „Voor veel ondernemers gaat er een wereld open als ze hier hun verhaal kwijt kunnen”, vervolgt Marcel zijn verhaal. „Het is prettig om te relativeren of te nuanceren voordat je de volgende stap zet. We luisteren met een open mind en hebben oog voor zowel de zakelijke als de menselijke kant. Soms is een leider ook niet meer de juiste persoon op de juiste plek. Tijdens de eerste groeifase heb je de regie in handen, maar voor een volgende groeifase mis je de juiste bagage. Dat kan van alles zijn: ambitie, kennis, ervaring of prioriteit. Het werkt louterend om zo’n ondernemer dan een spiegel voor te houden.”
We weten dus wat er speelt en welke interventie nodig is om leiders en hun teams naar een hoger niveau te tillen
Core business
De leiderschapsreizen naar inspirerende, prikkelarme locaties in het buitenland, te midden van veel groen, rust en ruimte zijn bij Berg & Partners de krenten in de pap. Vier keer per jaar staat er zo’n leadership journey op het programma. „Procentueel bestrijkt deze tak van sport slechts een heel klein deel van het totale aanbod”, lichten Marcel en Wilbert toe. „Incompany trajecten, de begeleiding van management- en directieteams, dat is onze core business. Al veertien jaar kijken we diep in de keukens van bedrijven en organisaties. We kennen de gerechten die ze serveren en de bijbehorende bereidingswijze. We zijn op de hoogte van de strategie, de kwetsbaarheden en de ervaringscurve. Elke week zitten we met minimaal één directieteam meerdere dagen op de hei. Ik denk dat we binnen de Brainportregio de afgelopen jaren vele honderden teams gesproken hebben. We weten dus wat er speelt en welke interventie nodig is om leiders en hun teams naar een hoger niveau te tillen.
„Je mag je als leidinggevende kwetsbaar opstellen. Voorwaarde is wel dat je je veilig voelt. De leiderschapscoaches van Berg & Partners creëren een veilige setting waarin je je comfortabel voelt om je te ontwikkelen, waarin je mag oefenen met het doorbreken van ingesleten gedragspatronen die je niet langer dienen. Het is heel prettig om samen hierin te leren, ieder op zijn of haar eigen manier.”
KARIN NABBE, raad van bestuur Diagnostiek voor U
Groeipartner
In de vergaderruimte bij Berg & Partners bestrijkt een prachtige foto van een leiderschapsreis naar de Schotse Hooglanden de wand. Een treffend citaat maakt het geheel compleet: ‘Be the one who learns to teach others’. De tekst is alleszeggend voor de bijzondere aanpak van Marcel, Wilbert en hun achttien collega’s. „Binnen Brainport zijn we de thought leader in leiderschap, groei en verandering”, vat Marcel de expertise van Berg & Partners kernachtig samen. „Om een verandering te laten slagen, is het belangrijk dat een leider voorop gaat. Daarom beginnen we altijd in de top van een organisatie te werken. Om als leider anderen iets te leren, moet je eerst jezelf kennen, inclusief je kwaliteiten en valkuilen.” In deze trajecten vertolken Wilbert, Marcel en hun collega’s graag de rol van groeipartner.
Kijk ik nu terug op de leadership journey naar Chamonix, dan stel ik vast dat deze ervaring mijn leven heeft veranderd. Zakelijk en privé. Het was heel waardevol en inspirerend: voor het eerst heb ik als DGA écht stilgestaan: bij mezelf, bij m’n bedrijf en bij m’n ambities. En dat aan de voet van de Mont-Blanc, midden in de natuur, zonder allerlei afleidende factoren. Geen telefoon, geen horloge, honderd procent focus op je eigen ontwikkeling.”
BASS POELL, directeur/oprichter United Consumer
BERG & PARTNERS B.V.
Laan van Diepenvoorde 9, Waalre
040 – 243 12 64
www.bergenpartners.nl
Info@bergenpartners.nl