Design gaat verder dan kleur, vorm en materiaal. Het gaat om oplossingen die echt aansluiten bij wat mensen, zoals medische professionals, nodig hebben. Dat uitgangspunt staat centraal in de nieuwe tentoonstelling ‘Impact through Design’, die vanaf 21 juni te zien is in het Philips Museum. Met deze expositie viert Philips een eeuw aan baanbrekend design; van iconische producten als ‘het Kapelletje’, de warmtelamp Infraphil, en de cd tot de sensortechnologie in slimme tandenborstel en de bekroonde Azurion voor minimaal invasief opereren.
In de tentoonstelling ervaart de bezoeker wat design betekent en ontdekt dat elk goed ontwerp begint met die ene vraag: wat hebben mensen echt nodig? In de afgelopen honderd jaar heeft Philips talloze ontwerpen gecreëerd die het leven van mensen wereldwijd verbeteren. Een indrukwekkend aantal iconische Philips ontwerpen veroverden de wereld.
Van klassiekers tot de toekomst van design
‘Impact through Design’ voert bezoekers langs iconische ontwerpen uit de Philips designgeschiedenis – van de eerste radio’s en huishoudelijke apparaten tot medische technologie van nu en toekomstvisies op design. In de ‘Gallery of Needs’ staan vijf universele menselijke behoeften centraal, gekoppeld aan concrete Philips-oplossingen. In het museumcafé kunnen bezoekers genieten van een kop koffie tussen tientallen iconische objecten, en in het ‘Design Lab’ zelf aan de slag met ontwerpen voor morgen.
Iconen die de wereld veroverden
Van de elegante radio uit de jaren dertig – het beroemde ‘Kapelletje’ – tot de kleurrijke Roller Radio in de jaren tachtig: Philips design spreekt generaties aan. De Infraphil infraroodlamp werd eind jaren veertig een stijlicoon in de Nederlandse huiskamer, terwijl de Philips Alessi-lijn (1998) keukenapparatuur tot designobject verhief. Tegenwoordig maken Philips-innovaties op het gebied van gezondheidstechnologie het verschil: slimme tandenborstels met sensoren en gebruiksvriendelijke ziekenhuisoplossingen voor minimaal invasieve operaties, zijn bekroond met prestigieuze designprijzen.
Het is altijd de rol van designers om zich ultiem te verplaatsen in de doelgroep. Of het nu gaat om artsen, verpleegkundigen of mensen thuis. Designers werken dagelijks nauw samen met eindgebruikers om erachter te komen waar ze de meeste behoefte aan hebben, en daar vervolgens een oplossing voor te vinden.
Het begin: Louis Kalff
De oorsprong van Philips Design ligt bij Louis Kalff, die in 1925 in dienst trad. Hij ontwierp niet alleen producten, maar ook reclame, verpakkingen en gebouwen. Kalff gaf het bedrijf een herkenbare uitstraling die de innovatieve en vooruitstrevende geest van Philips weerspiegelde en stond samen met architect Leo de Bever aan de wieg van het Evoluon en legde hij mede de basis voor de Design Academy Eindhoven. Zijn visie vormt nog altijd de basis van hoe Philips technologie met mensgericht ontwerp verbindt.
Praktische informatie
De tentoonstelling ‘Impact through Design’ is te zien vanaf 21 juni in het Philips Museum in Eindhoven. Het museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur (in schoolvakanties ook op maandag). Het museum biedt ook rondleidingen en een educatief programma. Meer info: www.philips-museum.com.
Tickets kosten €12,50 voor volwassenen en €6,- voor kinderen vanaf 4 jaar.