Van cv’s naar connecties
Na het vertrek bij een internationaal recruitmentbureau stond Edwin Ritmeester zo’n vijf jaar geleden even met lege handen. Geen kantoor, geen opdracht. Alleen zijn ervaring én een plan. „Achteraf gezien was het precies wat ik nodig had”, zegt hij nu. Inmiddels is hij oprichter van AutomotiveLinked en OrangeLinked, waarmee hij bedrijven – van het mkb tot internationale spelers – helpt aan de juiste specialisten.
Tekst: Willem Pijnenburg/Textvast | Foto’s: René Manders/DCI Media
Het was een kantelpunt. Na ruim 25 jaar ervaring in de wereld van recruitment en talent acquisitie, onder andere bij bedrijven als DAF Trucks en Korn Ferry, wilde Ritmeester het anders doen. „Ik had mijn netwerk, mijn ervaring en het gevoel dat ik op mijn eigen manier verder moest. Niet meer sturen op omzetdoelen of checklists, maar echt kijken naar de persoon achter het cv.” Zijn stijl? No-nonsense en hands-on. „Ik houd van aanpakken, van duidelijkheid. Het credo ‘niet lullen maar poetsen’, dat past bij mij.”
Uniek in Europa
Als headhunter richt hij zich op de automotive-sector. „Ik heb zelf jarenlang in en rondom die wereld gewerkt. Bij DAF Trucks, bij Bosal en andere bedrijven met een technische focus.” Hij staat dan, zo’n vijf jaar geleden, voor het eerst op eigen benen en start een eigen community op LinkedIn dat hem overzicht en controle geeft. Geen platform dat leeft van algoritmes, maar een netwerk waar hij zelf mensen uitnodigt. Op LinkedIn is AutomotiveLinked inmiddels uitgegroeid tot een besloten groep van ruim 35.000 zorgvuldig geselecteerde professionals uit de automotive-industrie. „Wekelijks stuur ik persoonlijke uitnodigingen. Geen massa-verzoeken, maar gericht. En als een algemeen directeur van een autofabrikant zich aansluit, dan volgen de medewerkers vanzelf. Dat werkt.” Het netwerk is inmiddels internationaal en uniek in zijn soort. „Ik durf te zeggen dat dit nergens anders in Europa bestaat. Geen standaard vacaturesite, maar een hoogwaardige community.”
Sommige organisaties zijn simpelweg niet bekend bij de juiste doelgroep. Terwijl ze fantastische dingen doen. Dan is het zonde als vacatures maandenlang onbeantwoord blijven
Dat vertrouwen betaalt zich uit. Klanten van vroeger vonden Ritmeester al snel terug. „Mijn persoonlijke aandacht en relatiebeheer heeft ervoor gezorgd dat ik zelfs relaties van meer dan twintig jaar geleden weer tot mijn klanten mag rekenen.” Hij werkt volgens een gestructureerd proces dat snel en doordacht verloopt en bovendien volledig transparant is. „Ik werk samen in een internationaal verband van talent acquisitie specialisten. Door de jarenlange samenwerking over de afgelopen 25 jaar, is er met veel partners een stevige persoonlijke relatie opgebouwd.” Ook internationaal bewaakt hij het proces en wil hij dat zijn klanten dezelfde kwaliteit ervaren als zij van Ritmeester gewend zijn. „Ik zit er bovenop en hielp Nederlandse klanten in meerdere Europese landen, maar ook in Amerika, Singapore, Mexico en Zuid-Afrika.”.
Psychometrische testen
Bij iedere zoektocht kijkt hij verder dan opleiding of ervaring. „Je mag van iemand die studeerde aan een technische universiteit aannemen dat hij of zij over technische kennis beschikt. Maar dat zegt niets over zijn motivatie en aanpassingsvermogen.” Ritmeester is getraind en gecertificeerd in het afnemen van assessments, en gebruikt psychometrische testen wanneer nodig. „Daarmee kijk je vooral naar persoonlijkheid en motivatie, maar ook naar leiderschapspotentieel. Want eerlijk is eerlijk: iemands cv zegt niet alles. Wat voor cultuur past bij iemand? Hoe zit iemand in elkaar? Dat soort vragen bepalen of een match kansrijk is.”
Hoewel Ritmeester voor allerlei typen bedrijven werkt, ligt zijn hart bij de familiebedrijven en de regionale bedrijven in Zuidoost-Brabant. „Zeker hier in de Brainportregio zie ik veel mooie bedrijven. Innovatief, ambitieus, maar vaak nauwelijks zichtbaar. Dan zeg ik: laat mij je helpen.” Niet alleen als matchmaker, maar ook met het verbeteren van de zichtbaarheid op de arbeidsmarkt. „Sommige organisaties zijn simpelweg niet bekend bij de juiste doelgroep. Terwijl ze fantastische dingen doen. Dan is het zonde als vacatures maandenlang onbeantwoord blijven.”
Geboren Veldhovenaar
Zijn aanpak is erg praktisch. „We richten samen een goed profiel in, zorgen voor zichtbaarheid en bouwen aan een talentpool. Zodat je niet voor elke functie een extern bureau nodig hebt. Bedrijven zouden 80 procent van hun werving zélf moeten kunnen doen. Maar voor die laatste 20 procent, kom ik graag in beeld.” Dat Ritmeester juist hier zo actief is, is geen toeval. Hij groeide op in Veldhoven en woont nog steeds in de Brainportregio. „Ik ken deze regio en zie waar de kansen liggen, maar ook waar bedrijven vastlopen. En ik wil ondernemers daarbij helpen.
Ik ken deze regio en zie waar de kansen liggen, maar ook waar bedrijven vastlopen. En ik wil ondernemers daarbij helpen
Hij is trots op zijn netwerk en wat hij de laatste 25 jaar heeft opgebouwd. Maar het liefst draagt hij nu bij aan de Brainportregio die schreeuwt om talent. „Dit is mijn manier: klein, persoonlijk en effectief. Ik kan snel (internationaal) schakelen en zorgen dat er concreet resultaat geleverd wordt. Moeilijker hoeft het niet te zijn.”
Edwin Ritmeester
06 – 10 81 20 34
www.automotivelinked.com
www.orangelinked.com
edwin.ritmeester@orangelinked.com