Lieshoutse Pleun Bierbooms vervolgt zangcarrière als Plume
Als je The Voice of Holland wint, kan het twee kanten op met je carrière. Je slaagt als artiest, of niet. Vrijwel geen enkele The Voice-winnaar heeft het gemaakt, terwijl het tv-programma al in 2011 van start ging. Alleen Maan (Maan de Steenwinkel, die in 2016 won) is uitgegroeid tot een min of meer grote naam in de Nederlandse muziekscene. De Lieshoutse Pleun Bierbooms volgde haar op als winnares van The Voice. „Als je een nieuwe weg inslaat, heb je tijd nodig.”
Tekst: Frank Vonken | Foto’s: Patrick Meis, Studio Klein
Pleun Bierbooms (25) wist destijds nauwelijks wat haar overkwam, laat staan dat ze in de smiezen had wat ze moest doen om een household name te worden. Zeven jaar later is Bierbooms gepokt en gemazeld, en ze pakt de zaken anders aan. Er is weinig tijd voor een interview. Bierbooms, die tegenwoordig onder de artiestennaam Plume zingt, heeft het druk. Maar ze vindt het leuk om door FRITS bevraagd te worden. We besluiten om het vraaggesprek telefonisch te doen. In het gesprek zegt ze dat ze het woord ‘DOE’ op haar rechterhand heeft laten tattoeëren. „Ik denk altijd na”, verduidelijkt ze. „Er gaan constant gedachten door mijn hoofd. Hoe zit dit, hoe pak je dat aan, wat gaat er in een dergelijk geval gebeuren? Het denken neemt zoveel tijd in beslag, dat het soms daarbij blijft. Ik vergeet dan om in de praktijk uit te voeren wat ik in mijn hoofd heb bedacht. Vandaar deze tattoeage. Om me eraan te herinneren, dat ik aan de slag moet. Of ik dromerig ben? Ja en nee.”
De tattoeage op mijn hand is om me eraan te herinneren dat ik aan de slag moet
Pleun gelooft in de professionals, waarmee ze vandaag de dag werkt. Muzikant, liedjesschrijver en producer Wouter Hardy begeleidt haar. Dat gebeurt bij het independent muzieklabel b-kube music in Den Bosch. Hardy schreef onder meer het lied Arcade, waarmee Duncan Laurence in 2019 het Songfestival op zijn naam schreef. Hardy zei een tijdje terug in een interview met het Brabants Dagblad: „Ik word wakker, sla op mijn wekker en dan begint de dag zonder dat ik vanalles hoef te checken. Mensen denken dat het niet kan, maar dat is onzin. Sociale media wachten wel. Het boeit niet. Als ik om één uur m’n telefoon weer aanzet, merk ik vaak dat ik helemaal niks gemist heb. Het gaat erom wat je maakt.” Het lijkt er sterk op, dat deze Brabander met beide voeten op de grond staat, en dat hij weet wat aanpakken is. „Zo iemand heb ik nodig”, zegt Bierbooms, die in Den Bosch woont. „Ik vind het zó fijn om met hem samen te werken. Wouter heeft een groot talent, je wint niet zomaar het Songfestival. Mijn co-writer heet Nina Sampermans, ze komt uit Antwerpen. Zij is mijn rechterhand. Wat zij doet? Nou, ik overspoel haar met teksten, waarvan zij poëtische kunstwerkjes maakt. Nina kan toveren met woorden en zinnen. Mijn ballads komen zo beter tot hun recht.”
Pleun nam liefst vier keer deel aan The Voice. Twee keer kwam ze niet door de voorronde in The Voice Kids. Ze haalde ‘de stoelen’ twee jaar later wel, deze keer tijdens de voorronde van de grote Voice. „Maar er draaide geen enkele stoel”, aldus Pleun. „Het werd ook nooit uitgezonden. Een jaar later, in 2017, draaiden alle stoelen. Vervolgens win je op je achttiende The Voice of Holland.” Er zat een gastoptreden bij de Toppers aan vast. „Erg gaaf”, zegt de zangeres. „Maar ook spannend. Je staat in de Amsterdam ArenA te zingen voor vijftigduizend mensen. Of ik zenuwachtig was? Nee. Ik kende de band, het licht zag er perfect uit, en mijn haar zat goed, net als mijn make-up. En wat het zingen betrof, had ik alles doorgerepeteerd. Ik bereid me altijd goed voor op een optreden. Dat ben je verplicht aan het publiek, maar ook aan jezelf. Wanneer je goed voorbereid bent, voel je je zeker.” Haar optreden in de ArenA is te zien op YouTube.
Pleun was een paar jaar ‘uit de muziek’. Ze is sinds kort weer bezig met het releasen van nieuwe songs. Daartoe werd afgelopen november haar eerste single uitgebracht. Zoals gezegd, deed ze dat onder de naam Plume. „Ruim 400.000 streams op Spotify voor Love is Pain”, zegt ze. „Dat is mentaal gezien heel fijn. Maar soms snap ik niet hoe het een en het ander in elkaar zit. Mijn tweede single Mad Woman heeft 60.000 streams, veel minder dan Love is Pain. Maar Mad Woman wordt wel op de radio gedraaid, Love is Pain niet. Ik kan mijn vinger er niet opleggen hoe dat soort zaken in de muziekwereld werken.”
Haar ouders zijn uit elkaar. „Ze namen jaren de tijd om te scheiden”, vertelt Pleun. „Dat gaf stress en onzekerheid. Als er ruzie is tussen je ouders, krijg je weleens minder aandacht. Dat kun je erg vinden, maar ik ben daardoor sneller zelfstandig geworden. Mijn band met pa en ma is tegenwoordig heel goed. En ze komen nu zelfs bij elkaar op de koffie. Daar ben ik erg blij om.” Moeder Jolanda heeft een relatie met operazanger Ernst-Daniël Smid. Waarover praat Pleun Bierbooms met haar moeders vriend? „Over muziek en koetjes en kalfjes. Ik heb geleerd van hem. Hij zegt dat je standvastig moet zijn. Blijf bij jezelf, laat je niet te veel beïnvloeden door anderen, volg je eigen pad. Dat klinkt misschien als een cliché, maar ik geloof er heilig in.”
Een tijdje na het winnen van The Voice, deed Pleun een paar opmerkelijke uitspraken in NRC Handelsblad. Ze zei daarin onder meer dat haar The Voice-coach Waylon na de zege niks meer van zich had laten horen. En ze spuide kritiek op het muziekwereldje. Deze kritiek werd haar niet door iedereen in dank afgenomen. Maar had ze geen gelijk? Populaire nieuwkomers worden in de meedogenloze muziekwereld somtijds uitgeknepen als een citroen. Je weet immers niet bij voorbaat hoelang het succes gaat aanhouden. Bierbooms werd van hot naar her gesleurd om op te treden. En ze nam songs op die niet per se als de hare voelden. De toentertijd piepjonge zangeres kon zich niet verweren. Ze wist van tevoren niet wat haar te wachten stond. Wat ze wél wist, was dat ze haar loopbaan anders gestalte wilde geven. „Dat allemaal is zeven jaar geleden”, zegt ze. „Ik richt me liever op mijn huidige carrière.”
Ze heeft een relatie met Fransman Marc. „Ik ontmoette hem anderhalf jaar geleden tijdens een vakantie”, zegt de artieste. „We zien elkaar om de drie weken een paar dagen. Dat is te doen. Toen ik Marc net kende, schreef ik een lied over hem: What Am I Gonna Do With You? Ik was verliefd, hij woonde ver weg. Wat moest ik ermee? Het zou leuk zijn om ooit in Amsterdam samen te wonen met Marc. Ik zie mezelf later ook wel naar Frankrijk verhuizen. Maar het gaat nou om mijn carrière. Marc geeft me daartoe ook de ruimte.”
Pleun’s stem lijkt op die van Adele. Beter gezegd: haar stem lijkt in de verte iets op die van de Britse wereldster. „Daarvan ben ik me bewust”, aldus de zangeres, die in oktober haar debuut-EP uitbrengt. „Maar ik doe het niet expres. Vóór ik haar bewonderde, was ik al bezig. Ik zong opera, samen met mijn moeder die klassiek geschoold is. Daarna was het pop, ik deed hele shows van Taylor Swift. Adele kwam daar later bij. Ja, ik houd van haar muziek. Maar ik vind de muziek van Lana Del Rey ook te gek. Een powervrouw, poëtische teksten, het duistere eromheen. Zij blijft mij boeien. En ik krijg een bepaalde energie door haar muziek. Hoe je mijn songs kunt omschrijven? Als melancholische pop.”
Ik ben me bewust dat ik klink als Adele. Maar ik vind de muziek van Lana Del Rey ook te gek
Pleun kan leven van wat ze verdient door sociale media. En ze heeft natuurlijk haar optredens. Zoals begin mei, toen de zangeres met haar eigen band optrad tijdens Bevrijdingsfestival in Den Bosch. „Ik zou vaker willen optreden”, verklaart ze. „Dat staat nog een beetje in de kinderschoenen. Jaja, ik weet het, ik ben al een tijdje bezig. Maar onder de naam Plume is het eigenlijk nog maar net begonnen. En als je een nieuwe weg inslaat, heb je tijd nodig. Ik zing ook op bedrijfsfeesten en bruiloften. Daar is niks mis mee, maar ik kies op de wat langere termijn bewust níet voor het commerciële circuit. Na verloop van tijd hoop ik op shows met eigen muziek en op festivals. Maar ik ga geen rare fratsen uithalen, enkel om fame te verkrijgen. Nee, ik doe geen concessies meer. De richting die ik nu op ga, is voor mij de juiste. Het gaat me om mijn muziek.”