Cindy van der Zanden nieuw gezicht Luzac Junior College
Ze gaf les in Afrika en Portugal en kwam na de coronatijd terug in Nederland om vervolgens haar passie voort te zetten bij het Luzac. Daar gaat ze vanaf augustus starten als leerkracht van het nieuwe Junior College, ofwel de groepen 7 en 8 die leerlingen voorbereiden op de overgang naar de brugklas, de eerste klas van het voortgezet onderwijs (VO). „Ik voel me goed in dit mooie gebouw, bij de kleuren en het vele licht dat door de hoge ramen naar binnen schijnt én het is heel ondernemend, omdat ik vrijheid krijg zelf keuzes te maken hoe ik het onderwijs wil vormgeven.” Dit is deel drie in de reeks over de particuliere school, waarin elke keer een leerling, medewerker of ouder in the spotlight wordt gezet.
Tekst: Monique van Esch | Foto’s: Kees Martens/DCI Media
Cindy van der Zanden zoekt naar antwoorden op vragen. Hoe voelt een kind zich thuis en op school? Welk gedrag hoort bij het temperament van een kind en wanneer gedraagt het zich (on)aangepast aan de situatie? Wat heeft een kind nodig, wanneer het iets zelf niet kan verwoorden?
Na haar studie pedagogische wetenschappen in Nijmegen vertrok Cindy naar Afrika om daar thuislessen te gaan geven binnen een Nederlands gezin. „Dat was eigenlijk mijn eerste contact met het lesgeven. Daarna besefte ik dat ik als zij-instromer het onderwijs in wilde”, geeft Cindy aan.
„Als je bedenkt hoeveel tijd een kind van zijn leven in een schoolgebouw doorbrengt, is het écht wel belangrijk dat die invulling zinvol is. Ik wil daaraan bijdragen.
Het onderwijs biedt zoveel mogelijkheden voor de ontwikkeling van een kind. Dat gaat veel verder dan cijfers en letters leren. Het mooie is dat ieder kind van zichzelf in de basis wel weet waar het goed in is. Daar moet je als leerkracht verder op inzoomen. In een kleine groep kan ik meer uitdaging en verdieping brengen. Hier ben ik orthopedagoog en leerkracht in één want er is ruimte voor persoonlijke benadering. Elke dag weer.”
Waarachtigheid
In een kleine klas leer je elkaar écht kennen weet Cindy. Ze ziet bij binnenkomst vaak meteen hoe een kind zich voelt. „Die eerste afstemming is de basis om vervolgens het denken aan te spreken. Hoe fijn is het als een kind zich op zijn of haar eigen tempo mag ontwikkelen. In deze kleine setting hoeft niet iedereen tegelijkertijd hetzelfde te doen. Het kan een eigen route worden op weg naar het VO waar het plezier om te leren behouden blijft.”
Volgens Cindy voelt een kind vaak meteen wanneer een leerkracht iets doet met passie of wat niet bij hem of haar past. „Het is die waarachtigheid die vertrouwen geeft en blijft hangen wanneer een leerling terugdenkt aan zijn of haar schooltijd. Als volwassene maak je ook een groei door in de klas. Het is belangrijk dat een leerkracht daarin investeert. Een kind zal jou altijd een spiegel voorhouden. Persoonlijke ontwikkeling van een leerkracht is minstens zo belangrijk als kunnen lesgeven. Door trouw te blijven aan mezelf kan ik het voorbeeld geven en doen waar ik voor sta. Dat is eerlijk en geeft voldoening.”
Portugal
Cindy woonde ruim tien jaar in Portugal. Uiteindelijk besloot ze na de coronatijd terug naar Nederland te gaan door onder andere de gestegen (huizen)prijzen waardoor het meer overleven dan leven werd. De eerste jaren runde ze er een surfschool en gaf les aan een taalschool aangesloten bij Stichting Nederlands Onderwijs in Het Buitenland. Daarna ging ze aan de slag bij een internationale Waldorf school in de Algarve en in de buurt van Lissabon. Daar kreeg ze te maken met diverse nationaliteiten en spraken kinderen in één klas verschillende moedertalen. Ze gaf er les in het Portugees, maar kon kinderen die na emigratie de taal nog niet machtig waren een beetje bijstaan in het Duits of Engels.
Cindy: „Kinderen worden heel vertrouwd met meertaligheid als je ze er vanaf een jonge leeftijd mee laat opgroeien. Dat creëert een open houding naar de wereld. Je leert spelenderwijs omgaan met verschillende culturen. Het is oké dat iemand het anders doet dan jij of ergens anders in gelooft.”
Op het Junior College kunnen kinderen tot het einde van groep 8 blijven oefenen zodat er met vertrouwen de stap kan worden gemaakt naar het vervolgonderwijs’
Belevingswereld
Het is van groot belang om de belevingswereld van kinderen aan te spreken, weet Cindy. „Basisvaardigheden kun je óók aanleren in de praktijk. Soep maken bijvoorbeeld. Dat begint bij ingrediënten kopen, het verkeer in. Wat weegt één prei en hoeveel kost die per kilo? Waar komt deze avocado vandaan? In welk klimaat groeit hij goed? Waarom betalen we btw? Hoeveel winst maak ik als ik mijn soep in porties verkoop? Het draait om bewegen, prikkelen, onderzoeken, zelf nadenken en ondernemen. Leren van een ervaring, die inzichten kunnen toepassen, zoals het oplossen van rekensommen in een werkboek of tijdens een toets.”
Groepen 7 en 8
Een basisschool binnen het middelbaar onderwijs was er nog niet. Het Luzac haakt met het nieuwe Junior College in op een behoefte binnen de samenleving. Cindy: „De groepen 7 en 8 vragen vaak juist extra aandacht. Het gaat om kinderen waarbij de pubertijd al in zicht komt. Er verandert dan veel, eerst mentaal, daarna fysiek. Dat kost veel energie. Schoolwerk voelt dan soms als nog harder werken. Op het Junior College kunnen kinderen tot het einde van groep 8 blijven oefenen zodat er met vertrouwen de stap kan worden gemaakt naar het vervolgonderwijs.”
Volgens Cindy vraagt het moed van ouders om out of the box te denken. „Kinderen die bij ons worden aangemeld hebben vaak al een andere basisschool doorlopen dichtbij huis. Verder van huis is eigenlijk vrij on-Nederlands. Steeds meer ouders kopen kennis en kunde in voor hun kind, want een stukje extra begeleiding kan het verschil maken. Het is werken aan basisvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Ik krijg de vrijheid om dat heel passend aan het kind vorm te gaan geven en daar kijk ik enorm naar uit!”
_____________________________________
Luzac Eindhoven
Het Luzac in Eindhoven, gehuisvest in de oude mts/hts van Philips aan de Frederiklaan, is één van de in totaal 16 vestigingen verdeeld over Nederland waar particulier onderwijs wordt gegeven. Het instituut werd in 1983 opgericht.
Eric Jan Luzac is één van de grondleggers. Al ruim veertig jaar is Luzac de grootste in het particuliere voortgezet onderwijs op vmbo-tl-, havo- en vwo-niveau en vanaf komend schooljaar komen groepen 7 en 8 van de basisschool erbij.
De onderwijsvisie van Luzac wordt gezien als de norm voor andere Nederlandse onderwijsinstellingen. Luzac biedt persoonlijk kwaliteitsonderwijs waarbij de unieke leerlingbegeleiding centraal staat.
_____________________________________
www.luzac.nl