Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
U leest: Het Strijps Bultje: verlengen aub, en wel nú
FRITSFRITS
Zoeken
  • Overzicht
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • Uitgelicht
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Nieuwsbrief
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
  • Abonneren
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Altijd de FRITS in huis? Klik hier en abonneer
FRITS > Magazine > Blog-oud > Het Strijps Bultje: verlengen aub, en wel nú
Blog-oud

Het Strijps Bultje: verlengen aub, en wel nú

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 5 jaar geleden 953 keer gelezen 3 minuten lezen

Torenallee klinkt weliswaar grootsteeds, maar uiteindelijk eindigt deze prachtige Strijpse laan, omzoomd met een dubbele rij vergaffelde platanen, min of meer in het niets onder het Bultje.

De Zwaanstraat is omgetoverd tot een sfeervolle veilige verkeersroute, die aansluit op de idyllische Oirschotsedijk. Maar de straat stuit aan de stadszijde op een eigenaardig, rauw kunstwerk ter hoogte van de Halvemaanstraat. Vervolgens lost ook deze route op in de wirwar rond het Bultje.

De ventweg annex sluiproute langs de Eindhovense rondweg, op deze hoogte Beukenlaan geheten, eindigt zigzaggend op ongeveer hetzelfde en volstrekt onoverzichtelijke punt, jawel: nabij het Bultje. Een tiental aan- en afvoerstraten strijden er om voorrang en aandacht. Fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer zoeken een veilige oversteek of heenkomen. Onder het Bultje is de situatie chaotisch. Het zicht op wat er aan routes voor automobielen en voetgangers beschikbaar is, wordt bepaald door de enige min of meer duidelijke aanwijzingen: het betonrood van sommige fietspaden. Alhoewel ook deze stroken vervolgens in het niets en het oneindige verdwijnen zodat je er als fietser ook niet echt structuur en veiligheid aan kunt ontlenen.

Wie heeft dit bedacht? Welke weg- en waterbouwkundig ingenieur heeft hier, onder deze ongetwijfeld als tijdelijk bedoelde oplossing, zijn handtekening durven zetten? Zijn er stadsplanologen die in diepe gedachten verzonken, ooit een ontwerpvisie hebben neergelegd? Is er een verkeerswethouder die aan deze ontwikkeling zijn fiat gaf?

De aanleg van het Strijps Bultje in de ‘60-er jaren van de vorige eeuw werd beschouwd als een mijlpaal in de verstedelijking van Eindhoven. Een belangrijk element in de rondweg. Het bleek nodig en dus werd er, indachtig het belang van de kumpenie, zomaar een viaduct in de planning getekend én aangelegd. Bij de opening werd er trots gesproken over een ‘geavanceerde verkeersoplossing’. Strijp-R, Strijp-S en Strijp-T bleven immers per goederenspoor keurig verbonden.

Philips is er vertrokken, het Bultje ‘ligt’ er als vanouds. En dat kan niet langer. Het viaduct móet verlengd worden. Van het Bultje naar een Boog. In één klap verlost van de wirwar. Het nieuwe Strijp tot grote bloei laten komen is één, fatsoenlijke verbindingen voor het plaatselijk verkeer dat daardoor is ontstaan, is één met een sterretje.

Er is vast wel een stadsplanoloog te vinden die dit ingenieuze idee wil neerleggen in een ontwerpvisie. Allicht eenvoudiger dan de rommelige toestand die ‘ontworpen’ is ónder het Bultje. En tot dan toe maar blijven hopen dat het er min of meer veilig blijft onder dat inmiddels hopeloos verouderde Strijpse Bultje.

GETAGD Butlje, Eindhoven, Philips, Planalogie, Stadsontwikkeling, Strijp-R, Strijp-S, Strijp-T
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 16/12/2020
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel De Poort naar Zeelst: waar fastfood victorie kraait
Volgende artikel Binnenkort welkom op ‘landgoed Welschap’?

Ook interessant

Nieuws

Van Abbemuseum ontvangt Koningin Máxima

Door Sam Waeghe 4 weken geleden
Nieuws

Meer dan 2.400 dak- en thuislozen in Eindhoven, ook 320 kinderen

Door Sam Waeghe 1 maand geleden
Nieuws

Máxima MC, Archipel en Vitalis onderzoeken nieuwe zorgconcepten in Eindhoven

Door Sam Waeghe 1 maand geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?