Belgisch installatiebedrijf verovert Brainportregio vanuit Helmond
De onstuimige groei van Brainport Eindhoven biedt volop kansen, zeker voor de bouwwereld. De Theo Boons Groep is één van de ondernemingen die stormenderhand de regionale markt verovert. Het van oorsprong Belgische installatiebedrijf opereert vanuit Helmond succesvol in Zuid-Nederland. De jonge leiding ziet hier dé mogelijkheid tot verdere groei. „De grootsheid van de projecten vind ik het leuke van Nederland.”
Tekst: Hans Matheeuwsen | Foto’s: René Manders/DCI Media
Theo Boons Groep onderkent het belang van de strategische groeimarkt in Nederland en is klaar om de ambitie, uitgroeien tot een van de grote, erkende installatiebedrijven hier, waar te maken. Het bedrijf is gespecialiseerd in volledige W-installatie. The Boons Groep is een warm, modern familiebedrijf met 170 medewerkers en een omzet van zo’n zeventig miljoen euro dat kantoor houdt in Arendonk in de Belgische Kempen, onder de rook van Eindhoven, net over de grens met Nederland. Daar beschikt de onderneming ook over een imposante showroom waar de nieuwe bewoners van woningen in Eindhoven en omgeving hun badkamer of sanitair uitkiezen.
Naamgever Theo Boons is dertig jaar werkzaam als installateur en richtte het bedrijf in 2004 op, als eenmanszaak met één personeelslid. Onder zijn leiding groeide het uit tot een belangrijke speler op de Belgische markt voor grote, residentiële utiliteitsprojecten. De Groep bestaat uit zes bedrijven, met één vestiging in Helmond. Drie jaar geleden namen de zonen Mathias, Ruben en Laurens het roer over van hun vader. Waarbij de bestuurlijke leiding in handen is van Mathias en Ruben. Zij volgden hun vader op als co-ceo van Theo Boons Groep, waarbij Mathias zich richt op de financiën en Ruben op de commercie. De operationele leiding is in handen van Laurens. Zus Lenie is eveneens werkzaam in het bedrijf.
Familiecharter
De vier kinderen bezitten de aandelen. Vader Theo houdt nog altijd dagelijks toezicht op de gang van zaken, maar meer in de rol van coach, zeggen Ruben en Mathias. Samen nemen ze de beslissingen. Overeenstemming in het gezin is belangrijk, legt Mathias uit: „Onze vader staat er nog middenin. Theo Boons groep is zijn levenswerk. Het bedrijf is zijn vijfde kind. Het is voor hem belangrijk dat het goed is. Er gebeurt niets zonder zijn instemming.”
De afspraken, visie en missie van Theo Boons Groep zijn vastgelegd in een familiecharter. Elke vrijdag is er overleg over de koers, elk half jaar houdt de familie een strategiedag, los van wat er aan de keukentafel wordt besproken, waarbij moeder Boons wordt betrokken. Ook haar mening telt. Vader en moeder Boons kozen er immers voor om het bedrijf niet te verkopen maar over te doen aan hun kinderen.
„Onze grootse kracht is dat wij een volledig familiebedrijf zijn”, verklaart Mathias het succes van de Theo Boons Groep. „We zijn complementair aan elkaar vanuit onze kwaliteiten en opleidingen, kennen onze sterktes en zwaktes, vullen elkaar goed aan, kunnen snel schakelen en handelen, zijn flexibel, bereikbaar en heel toegankelijk. Als er problemen zijn, lossen we die snel op. We hoeven geen verantwoording af te leggen aan een externe partij. Wij delen samen ook de stress van het bedrijf. Als er iets te piekeren valt, dan pakt één van ons dat op.
Daarin vertrouwen we elkaar. Als er vragen over zijn dan delen we dat met elkaar. Natuurlijk verschillen we wel eens van mening, er is ruimte voor discussie, dat is alleen maar gezond, maar als we de deur uitwandelen zijn we weer één familie. In de familiecharter hebben we onze ambitie uitgesproken. Daar kunnen we op teruggrijpen als het zou moeten, maar dat is nog nooit gebeurd. Dat was ook niet nodig, want we weten heel goed wat erin staat.”
Ondernemen
Het veroveren van de Nederlandse bouwmarkt is zo’n strategische keuze. Hier denkt de familie verdere groei te kunnen realiseren, zij het vanuit een volwaardig Nederlands bedrijf: Theo Boons NL. Waarbij de keuze niet toevallig eerst op Zuid-Nederland is gevallen, Eindhoven ligt op steenworp afstand en barst van de potentie, al was het alleen maar door de verwachte groei van ASML met 20.000 werknemers, en hun gezinnen, in de komende jaren die allemaal ergens moeten wonen. Meest in het oog springende projecten in uitvoering nu zijn Eurostaete en Nieuw Bergen in Eindhoven met respectievelijk 479 en 239 appartementen.
De keuze niet toevallig eerst op Zuid-Nederland is gevallen, Eindhoven ligt op steenworp afstand en barst van de potentie
Paul Laurensse is de nieuwe directeur van Theo Boons NL, dat in totaal zo’n 1.200 woningen in uitvoering heeft. Het installatiebedrijf is gevestigd aan de Schootense Dreef in Helmond. Theo Boons NL is momenteel actief in Eindhoven, Den Bosch, Tilburg, Breda en Venlo. Laurensse is zijn hele werkzame leven in actief in de installatietechniek. Hij noemt de ambitie van het bedrijf een fantastisch mooie en nieuwe uitdaging. ,,Ik mag gaan ondernemen en krijg daarvoor alle vrijheid. Gelet op de groei van ASML én de Brainportregio is er werk genoeg. We hebben een jong team dat echt vooruit wil.”
In de Brainportregio werkt Theo Boons NL samen met de Ten Brinke, SDK Bouw, Banbouw, Van Santvoort Bouw en Houta. Mathias: ,,We werken vanuit Helmond met een lokaal team, met mensen die op de hoogte zijn van de Nederlandse wetgeving. We zijn weliswaar Belgisch van oorsprong maar in Nederland moet Theo Boons NL net zo goed een groot en sterk Nederlands bedrijf worden. Met al onze waarden en kwaliteiten zoals we die in België hebben opgebouwd. Het lokale team zit nog dichter op de Nederlandse markt en kan vanuit die positie net zo flexibel en snel handelen.”
Hoogbouw
Volgens Ruben heeft de Theo Boons Groep de organisatie en de omvang om de ervaringen in België succesvol toe te passen op de Nederlandse markt. Waarbij hij Brainport Eindhoven, met een bouwopdracht van honderdduizend woningen in de komende jaren, een mooie springplank vindt. ,,Het is zowel een grote als interessante markt”, vindt Mathias. ,,Er wordt veel gebouwd. En de projecten zijn fysiek dichterbij dan de meeste van ons in België.”
Theo Boons Groep zet in op residentiële- en utiliteitsprojecten. Mathias: ,,De soorten projecten zijn veel groter. Er is ook sprake van veel meer hoogbouw, en een betere visie vanuit de stad op de ontwikkeling. Veel projecten bestaan uit 400 woningen of meer. Ik ken momenteel maar één project in België van die grootte. De grootsheid van de projecten vind ik het leuke van Nederland. Wij zijn weliswaar nog jong maar wij hebben samen duidelijk uitgesproken om onze sterke groeistrategie in te zetten op Nederland.”