Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het privacybeleid en gebruiksvoorwaarden.
Accepteren
FRITSFRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
U leest: De Steentjeskerk: gekibbel als een gebed zonder end
Aa
Aa
FRITSFRITS
  • Home
  • Magazine
  • Thema’s
  • Tips
  • Community
  • Nieuws
  • Adverteren
  • Over
Zoeken
  • Home
  • Magazine
    • Interviews
    • Reportages
    • Columns
    • Advertorials
    • FRITS Top 50
    • In opdracht
  • Thema’s
    • Gidsen
    • Restaurant Top 50
    • Acht Eeuwen Eindhoven
  • Tips
    • B(u)y Locals
    • Hotspots
  • Community
    • Vrienden van FRITS
    • FLITS!
    • Partners
  • Nieuws
    • Actueel
    • Eindje van de Week
    • Socials
  • Adverteren
  • Over
    • Vacatures
Volg ons
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
© Frits.nl alle rechten voorbehouden.
Abonneren
FRITS > Magazine > Blog-oud > De Steentjeskerk: gekibbel als een gebed zonder end
Blog-oud

De Steentjeskerk: gekibbel als een gebed zonder end

Hans Matheeuwsen
Laatst geüpdatet 25/03/2024 op 10:10
Hans Matheeuwsen  - Hoofdredacteur 4 jaar geleden 354 keer gelezen 3 minuten lezen

In 2012 sloot museum Kempenland er definitief de deuren. Later heeft Sinterklaas er nog geresideerd en was er in het voormalige godshuis een zeer geslaagde doorgang van GLOW, het jaarlijkse najaarslichtfestival. Een zeer fraaie expo over Eindhovense jongerencultuur was er ook nog even te zien. Voor het overige kommer en kwel, al járenlang. En dat voor een bijzonder kerkgebouw: honderd jaar geleden gebouwd in de stijl van de Romeinse basilieken uit de eerste eeuw na Christus. 

De monumentale kerk werd zo’n acht jaar geleden door de gemeente verkocht aan een verwerker van natuursteen. Een man met belangstelling voor ‘…kunst en cultuur…’. Dat leek mooi meegenomen. Sindsdien is er ruzie over de eigendomsrechten. Onenigheid over de bestemming.

Appartementen? Hotel? Het verhaal wil dat de tegelhandelaar er eigenlijk zelfs een toonzaal wilde beginnen. Ongetwijfeld gedacht dat Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag weliswaar niet meer leiden tot grote devotie in voormalige kerkgebouwen, maar dan toch wel tot stevige drukte: in de file naar exclusieve tegelshows. Het is er nooit van gekomen.

Nog jarenlang juridisch getouwtrek dreigt.    

Bijna een decennium later lijdt het gebouw zienderogen. Wateroverlast en vocht bedreigen het rijksmonument. Noodzakelijke reparatie blijft uit. Afbraak, zoals dat de voormalige Tivolikerk in Stratum overkwam, lijkt ook dit gebedshuis beschoren. Na jaren gesoebat werd die kerk uiteindelijk in vervallen staat afgebroken.

Hoe kon het zó ver komen? Een rijksmonument verkopen zonder dat er goede ontbindingsvoorwaarden in het contract zijn opgenomen? Een willekeurige commerciële partij hupsakee promoveren tot zelfs in de positie van gedoodverfde koper? Cultureel erfgoed ‘ in de verkoop’ doen? Bestemming van beschermd onroerend goed in de binnenstad zomaar verruimen?

Op het stadhuis heeft men zitten slapen. Dat kan bijna niet anders. Terwijl er jaarlijks bakken vol geld worden betaald aan dure adviseurs van elders, is er dat blijkbaar in dit geval volledig bij ingeschoten. Een slimme bestuursjurist maakt ongetwijfeld gehakt van de hele gang van zaken.

In de stad wordt er geschreeuwd om meer publiekelijk toegankelijke ruimtes. Van werkplaatsen voor kunstenaars tot podia voor openbare manifestaties. Het ontbreekt er nog maar aan dat er niet snel toegewerkt is naar een sportschool tussen de pilaren dan wel een andere bestemming een rijksmonument volstrekt onwaardig.

De Steentjeskerk moet open, en weer snel. Teruggeven aan de stad en openen voor culturele goede doelen. Een bijzondere plek aan de rand van de binnenstad om te koesteren en te hergebruiken. Wie durft?

GETAGD Brainportregio, cultuur, Eindhoven, Kerk, Podia, Rijksmonument, Steentjeskerk
Hans Matheeuwsen 25/03/2024 08/06/2021
Deel dit artikel
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email
Wat denkt u ervan?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Wink0
Door Hans Matheeuwsen Hoofdredacteur
Volgen:
Hans Matheeuwsen is mede-oprichter en eigenaar van FRITS Magazine, dat in 2008 voor het eerst verscheen als uitgave van het Eindhovens Dagblad. Hij heeft bijna dertig jaar als journalist voor de regionale krant in Zuidoost-Brabant gewerkt op diverse deelredacties en in verschillende functies waaronder chef stadsredactie, redactiechef en redactiemanager. Nadat de Persgroep Nederland eind 2015 er voor koos om FRITS op te heffen, besloot hij om als uitgever en hoofdredacteur het onafhankelijk leesmagazine zelfstandig voort te zetten. Hans Matheeuwsen geeft dagelijks leiding aan FRITS Media en aan de poule van freelance schrijvers en fotografen die in opdracht van het tijdschrift verhalen en reportages maken. Hij schrijft zelf ook nog steeds verhalen voor FRITS.
Vorige artikel Een heuse muziekberg in Eindhoven
Volgende artikel Emoves: té hoge ambities Urban Culture en Sports?

Ook interessant

Nieuws

Eindhoven krijgt (eindelijk!) zijn eigen talkshow

Door Hans Matheeuwsen 9 maanden geleden
Blog-oud

Houdoe en bedankt FRITS

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Blog-oud

En dus: meneer Anton NIET verplaatsen.

Door Hans Matheeuwsen 3 jaar geleden
Toon meer
FRITS
  • Over FRITS
  • Gidsen
  • Magazine
  • Vrienden van FRITS
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Onze partners

Vind ons op de socials

Neem contact met ons op: redactie@frits.nl

2024 © Frits.nl alle rechten voorbehouden. | Powered by Space'M Online
  • Privacybeleid
  • Voorwaarden
  • Over FRITS
  • Contact
Welkom terug!

Meld u aan bij uw account

Wachtwoord vergeten?