De Nieuwe Gerards, Antonnen, Wimmen en Fritsen
Dat was de kop boven het artikel in de FRITS tien jaar geleden. In dat artikel gingen we op zoek naar de top 10 ‘Eind- hovense startups en snelle groeiers om in de smiezen te houden’. En die waren niet, zoals FRITS dat toen omschreef, ‘uit de lucht geplukt, of bij elkaar geraapt, maar door een panel van connaisseurs zorgvuldig geselecteerd’. De allereerste editie in 2014 was meteen een succes: van de tien winnaars is er tot op heden slechts één failliet gegaan, een ongekend hoge succesratio in de wereld van startups.
Het idee ontstond op een zonnige voorjaarsdag in 2014. Ik fietste terug van een vergadering over het verbeteren van het start-up-klimaat. Terwijl ik mijn weg baande door het verkeer op de Emmasingel, bleef een opmerking van een mede-vergaderaar hangen: hoe kunnen we de internationale zichtbaarheid van onze start-ups vergroten? Thuis viel mijn oog op een bericht over een evenement in New York genaamd ‘Start-ups to Watch’. De manier waarop ze daar veelbelovende start-ups op een podium zetten, sprak me aan. ‘Hoe ingewikkeld kan het zijn om dat ook hier te doen?’, dacht ik.
Samen met Hans Matheeuwsen, hoofdredacteur van het blad dat u nu aan het lezen bent, werd de eerste editie in de stijgers gezet en nog datzelfde jaar kwamen de eerste tien winnaars uit de bus. FRITS publiceerde de verhalen achter de start-ups en het concept was geboren. Wat toen nog niet duidelijk was – maar nu des te meer – is dat de successen uit dat eerste jaar geen uitzondering zouden vormen. Ook in de jaren die volgden bleken de Eindhovense start-ups to watch alle wetten van moderne investeerders aan hun laars te lappen.
Waar normaal gesproken hoogstens twee à drie van de tien start-ups het langer dan een paar jaar volhouden, ligt dat bij deze groep eerder op acht van de tien. Samen hebben de winnaars maar liefst 2,1 miljard euro aan financiering opgehaald, bijna vierduizend nieuwe banen gecreëerd en een gezamenlijke waardering bereikt van zo’n 4,2 miljard euro. Het succes van de Awards ligt in de unieke kracht van Brainport Eindhoven en in de expertise van de jury, die midden in het netwerk staat en de ondernemers persoonlijk kent van een praatje bij de koffiemachine.
Aan het concept is na dat eerste jaar slechts één aspect toegevoegd: een feestelijke uitreiking, compleet met heuse awards met de beeltenis van Gerard en Anton Philips. Inmiddels worden de awards georganiseerd door Innovation Origins met de steun van vele sponsoren en partners uit het netwerk. Op 3 juli werd de 100ste Award uitgereikt aan een Indiase ondernemer.
Met zijn bedrijf TracXon, dat een unieke technologie heeft om elektronica te printen, bouwt hij hier in Eindhoven voort op het fundament dat Gerard en Anton Philips hebben gelegd. TracXon staat symbool voor de nalatenschap van deze pioniers, die van buiten Eindhoven kwamen om hier hun bedrijf te starten. Vanuit Nederland en later de rest van de wereld haalden zij knappe koppen en slimme handen naar Eindhoven. Hoe mooi is het dat een nieuwe generatie van buiten Nederland nu niet alleen komt om te werken, maar om te innoveren en als ondernemer mee te bouwen aan de toekomst van Brainport Eindhoven.