Er zijn tal van clubkes die zich tegen de binnenstad aan bemoeien. De gemeente Eindhoven, Eindhoven247, Eindhoven365, Metropoolregio Eindhoven, Stichting Detailhandels Platform Binnenstad Eindhoven, Stichting Binnenstad, Bedrijven Investeringszone Eindhoven Centrum. De binnenstad is hot. Er staat namelijk veel op stapel de komende tijd: de bouw van woontorens en de herinrichting van de openbare ruimte.
Met een beetje pech verandert het centrum voor jaren in één grote bouwput. Dus moeten er plannen worden gemaakt om alle verkeers- en bouwstromen in goede banen te leiden. Uit oogpunt van communicatie en marketing van dit alles wil men de binnenstad opnieuw branden. Oftewel: het creëren van een eigen identiteit door er een merk van te maken. ‘Eindhoven: high-tech, high-life, high-rise, high-light’ zou zo maar een campagne kunnen zijn.
Dat moet natuurlijk allemaal worden betaald en daar hebben die clubkes allerlei potjes voor. Het Fonds Toeristenbelasting is er één, maar ook BIZ zit op een stapel euro’s. We praten over serieuze bedragen: miljoenen bij elkaar. Er is zelfs zoveel geld dat uit de reserves van de Toeristenbelasting, zijnde twee miljoen euro, tonnen dreigen te worden ‘afgestort’ richting algemene middelen om gaten te dichten, bijvoorbeeld in de zorg. Geen haan die ernaar kraait.
Deze potjes zijn er speciaal gekomen voor het ‘vermarkten’ van Eindhoven als aantrekkelijke stad. Dus is het eigenlijk heel merkwaardig dat er geen geld kan worden gevonden voor de carnavalsoptocht die op een mooie dag toch al gauw zo’n 100.000 bezoekers trekt en ’s avonds het NOS Journaal haalt. Ook organisatoren van culturele of topsportevenementen doen vergeefs een beroep op de goedgevulde portemonnees. Niet vernieuwend genoeg luidt doorgaans het antwoord.
Bestaande activiteiten worden ondersteund door bijdragen uit de Toeristenbelasting. De BIZ haalt elk jaar acht ton op maar niemand weet waar het geld aan wordt besteed. Kijk voor de lol op de site (bizeindhovencentrum.nl). Onder het kopje ‘Wat we doen’ staat vanalles maar niet waar het geld precies blijft. Terwijl de BIZ toch als doel heeft om meer bezoekers naar de binnenstad te trekken. Staat op de site.
Juist dankzij alle clubkes ontbreekt het momenteel aan regie, trekkracht en ondernemerschap in de binnenstad. Het is te hopen dat er een kartrekker wordt gevonden voor de spades serieus de grond ingaan. Denk aan het Stationsplein. De overlast door het werk aan de Vestdijk is kinderspel bij het pandemonium dat daar zal losbreken.
Hans Matheeuwsen
Hoofdredacteur FRITS Magazine